גודל פונט
צמחים

כדורי כורכום: ליהנות מכל היתרונות הבריאותיים שיש בתבלין הזהוב

כורכום הוא תבלין נפוץ במטבח האסיאתי, וגם ברפואה הסינית וההודית, בזכות החומר הפעיל שבו, כורכומין. כדי ליהנות מההשפעה צריך להשתמש בכמויות גדולות של התבלין. מה עושים? כדורי כורכום הם הפתרון

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כדורי כורכום

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כורכום הוא תבלין שמכיל רכיבים פעילים, כגון כורכומין, ממשפחת הכורכומינואידים, שנבדקו והוכחו כיעילים למגוון מחלות ומצבים דלקתיים
  2. כדי ליהנות מהיתרונות וההשפעות יש לצרוך כ-6 כפיות של התבלין מדי יום
  3. נטילת כדורי כורכום שמכילים את המינון המומלץ הם דרך יעילה, בטוחה ומבוקרת להשתמש ולקבל את החומר הפעיל

הוא זהוב, הוא ריחני, אחראי לטעמם המיוחד של אינספור מאכלים, במיוחד במטבח האסיתי, ויש בו כ-100 רכיבים פעילים שהופכים אותו לא רק ללהיט קולינארי, אלא גם לכוכב בריאותי. כורכום הינו תבלין צהוב המופק משורש הצמח Curcuma Longa . ברפואה הסינית וברפואה ההודית משתמשים בכורכום להקלה ולמניעה של מחלות ובעיות בריאות רבות. בעולם המערבי החלו להכיר בסגולותיו של צמח התבלין, ובעיקר במה שניתן להפיק מן השורש שלו, רק בשנים האחרונות.

הבשורה האחרונה בתחום תוספי התזונה הם כדורי כורכום שעשויים לפתור מגוון גדול של מצוקות. מה היתרונות שלהם ומדוע כדאי לקחת כדורי כורכום במקום להשתמש בתבלין עצמו?

מהם כורכומינואידים?

שורש הכורכום, ממנו מפיקים את התבלין היבש, זכה לשם הציורי “זעפרן הודי” בזכות הצבע הזהוב והדומיננטי שלו. ברפואה ההודית כורכום נחשב לתבלין קדוש, המיועד לטיפול במחלות ולריפוי פצעים, ברפואה הסינית הוא נחשב כ”תבלין מחמם”.  חומר הצבע הוא גם החומר הפעיל העיקרי שיש בכורכום – כורכומין, שמו. מלבדו, יש בשורש עוד כמה עשרות חומרים פעילים, שנקראים כורכומינואידים.

עד היום פורסמו אלפי מחקרים על ההשפעות הבריאותיות של הכורכומינואידים. התחום הראשון שנבדק היה כיצד ניתן להשתמש בכורכום להפחתת מצבים דלקתיים, כמו מחלות מעיים דלקתיות, דלקת מפרקים, דלקת עיניים כרונית ועוד. זאת משום שיש בכורכומינואידים רכיבים אנטי-דלקתיים טבעיים. התזונה המזרח אסיאתית, ובמיוחד זו שמקורה במטבח ההודי על נגזרותיו השונות, נחשבת לאחת הבריאות ביותר שיש, בזכות הרכיבים האנטי דלקתיים שיש בתבלין.

התזונה המערבית, לעומת זאת, נחשבת לעשירה ברכיבים שעלולים לעודד מצבים דלקתיים ומכאן הצורך הדחוף למצוא מקורות אנטי דלקתיים שאינם תרופה, ומה טוב יותר מאשר מוצר טבעי, זמין ואפילו טעים, כמו תבלין נפוץ ככורכום?

מחקרים נוספים קושרים לכורכומינואידים תכונות יעילות בהקלת כאבים במניעת התפתחותם של גידולים, וכן השפעות הנוגעות לפעילות המוח, ובמיוחד על אלצהיימר ודיכאון.

מדוע כדורי כורכום נחוצים? 

מתברר כי מבחינה בריאותית, כדי לקבל כמות שיעילה של חומרים פעילים, צריך לצרוך כמויות אדירות של התבלין – כ-6 כפיות כורכום ביום. זאת משום שכמות החומר הפעיל, כלומר הכורכומינואידים, בכפית תבלין כורכום יבש המוערכת כ-150-250 מ”ג ושכדי להגיע להשפעה טיפולית משמעותית של התבלין, כזו שבה השתמשו באותם מחקרים, יש לצרוך בין 500-3,000 מ”ג תבלין ליום. זוהי כמובן כמות גדולה שקשה להתמיד בה, על כן, כדורי כורכום הם אפשרות זמינה ויעילה.

על פי הערכות שונות, שוק כדורי כורכום מגלגל עשרות מיליוני דולרים וצפוי להמשיך להיות הרכיב המוביל בתחום המחלות הדלקתיות. כיום ניתן למצוא על המדפים מגוון תכשירים, כדורי כורכום או כמוסות כורכום, שמכילים מיצוי של החומרים הפעילים בכמויות המומלצות של כ-1 גרם חומר פעיל, השווה, כאמור, לכ-6 כפיות תבלין כורכום. בנטילה של כדורי כורכום אפשר לעקוב באופן מבוקר אחרי הצריכה ולדעת בודאות שמקבלים את המינון המומלץ.

יתרון נוסף לכמוסות כורכום הוא יעילות הספיגה של כורכומין וכורכומינואידים נוספים. ישנם תכשירים שמכילים מלבד כורכומינואידים גם מיצוי המופק מפלפל שחור, וזאת משום שספיגת שילוב של החומרים הפעילים מהמעיים לדם משתפרת פי 20.