גודל פונט
נשים

איך מתמודדים עם יובש בנרתיק?

יובש בנרתיק עלול לקרות מסיבות רבות. המשותף לכולן: ירידה בייצור האסטרוגן, הורמון המין הנשי. זה אופייני לגיל המעבר, אבל ישנם מצבים שונים שמשפיעים הורמונלית ויכולים לגרום ליובש בנרתיק. איך מתמודדים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
יובש בנרתיק

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. יובש בנרתיק מתרחש לא רק בגיל המעבר, בהשפעת השינויים ההורמונליים. ישנם מצבים נוספים שעלולים לגרום ליובש, בכל גיל
  2. התסמינים בדרך כלל דומים: גרד, צריבה, כאב או דימום במהלך יחסי מין, תחושת אי נוחות, דלקות בדרכי השתן שגורמות לצריבה, דחיפות ותכיפות בזמן הטלת שתן וכדומה
  3. כדי למנוע את הכאב ואי הנוחות הנגרמים מיובש בנרתיק אפשר להשתמש בחומרי סיכה, בפרוביוטיקה, בצמחי מרפא או בתכשירים הורמונליים

נהוג לחשוב שיובש בנרתיק הוא צרה שמתרחשת רק בגיל המעבר. ובכן, טעות. מצבים רבים, מרביתם זמניים, עלולים לגרום לחוסר איזון הורמונלי, ולירידה בכמות האסטרוגן שהגוף מייצר, בכל גיל. הסיבות רבות:

 

  • הריון והנקה
  • טיפול תרופתי, כמו תרופות לטיפול באלרגיה ובנזלת, תרופות שנוגדות פעילות של אסטרוגן ועוד
  • טיפולים רפואיים כנגד מחלת הסרטן
  • מחלות מסוימות
  • עישון
  • שימוש בסבון המשנה את חומציות הנרתיק
  • שטיפות מרובות של הנרתיק
  • שימוש בגלולות למניעת הריון
  • סטרס, ועוד.

 

לאסטרוגן, הורמון המין הנשי, יש תפקיד חשוב בהגנה על רירית הנרתיק, בשמירה על גמישותה, על הפרשת נוזלי סיכה טבעיים ועל רמת החומציות (PH). ירידה ברמת האסטרוגן פוגעת במנגנוני ההגנה הטבעיים, וגורמת לדופן הנרתיק להיות דקה ושבירה יותר, לכן חשופה לחדירה של מזהמים. הפחתת נוזלי הסיכה היא שגורמת לכאבים בזמן קיום יחסי מין.

תהיה הסיבה אשר תהיה, התסמינים יכולים לפגוע באיכות החיים והם בדרך כלל זהים: גרד, צריבה, כאב או דימום במהלך יחסי מין, תחושת אי נוחות, דלקות בדרכי השתן הגורמות לצריבה, דחיפות ותכיפות בזמן הטלת שתן וכדומה.

איך מונעים יובש בנרתיק?

חומרי סיכוך וחומרי לחות: כדי להקל על כאבים בזמן קיום יחסי מין אפשר להשתמש בחומרי סיכה רגילים, על בסיס מים, שניתן לקנות ללא מרשם רופא. התכשירים יעילים למשך מספר שעות ומונעים חיכוך במהלך החדירה, על כן מומלץ למרוח אותם בפתח הנרתיק, אך גם על אבר המין הגברי. ישנם גם חומרים מגבירי לחות שיעילותם נשמרת מספר ימים. את אלה אפשר למרוח לא רק לפני קיום יחסי מין, אלא באופן שגרתי.

אסטרוגן: ישנן כמה צורות בהן ניתן להחזיר את ההורמון החסר לנרתיק. בשלב הראשון, ייתכן שיומלץ לך על מריחת קרם או על החדרת טבליות לנרתיק. טיפול מקומי באסטרוגן עשוי למנוע זיהומים בדרכי השתן.

אם נוסף על יובש בנרתיק יש לך תסמינים נוספים של גיל המעבר, כגון גלי חום, ייתכן שרופא הנשים שלך יציע לך טיפול הורמונלי בתרופות שנלקחות דרך הפה או כמדבקה שמניחים על העור.

פרוביוטיקה: מסייעת בהעלאת כמות החיידקים ה”טובים” שיש באוכלוסיית החיידקים בנרתיק (פלורה), ומונעת את שגשוגם של חיידקים ופטריות שיכולים לגרום לדלקות ולזיהום..

צמחי מרפא ופיטואסטרוגנים: פיטואסטרוגנים הם חומרים צמחיים וטבעיים, דמויי אסטרוגן. הם נמצאים באופן טבעי בסויה, בטופו ובזרעי פשתן. כמו כן, ישנם תכשירים טבעיים המכילים פיטואסטרוגנים, לעתים בשילוב עם צמחי מרפא כגון קוהוש שחור, שיח אברהם, תלתן אדום, אנג’ליקה סינית ובטטת בר, שנחשבים כמסייעים להקלה על תסמיני גיל המעבר בכלל ועל יובש בנרתיק בפרט.

מה לא כדאי שתעשי אם את סובלת מיובש בנרתיק:

ישנן לא מעט “תרופות סבתא”, שייתכן שיקלו את התחושה לפרקי זמן קצרים, אבל בטווח הארוך הן עלולות  לשנות את הרכב הפלורה שלך, לכן כדאי להימנע מהן

 

  • שטיפות נרתיק עם חומץ או יוגורט
  • החדרת קרם או חומר סיכוך שאיננו מיועד לנרתיק, המבוססים בדרך כלל על חומר שומני שעלול לשנות את החומציות ולפגוע בסביבה הטבעית של הנרתיק
  • שטיפות של הנרתיק במוצרים אנטי-בקטריאליים או כאלה שמכילים סבון