גודל פונט
צמחים

סופר פוד – מזון על

אם הייתם צריכים לבחור בין השניים, האם הייתם בוחרים לאכול “מזון רגיל” או את אחיו המוצלח, המבטיח, הסוחף והכריזמטי – “מזון על”? נראה שהתשובה ברורה, הרי כולנו רוצים להיות יפים ובריאים יותר. אבל שאלה מאתגרת יותר היא מה בכלל גורם לנו להכתיר מזונות מסוימים כ”מזונות על”? מי הם, מה הם מבטיחים והאם הם מקיימים? בכתבה שלפניכם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
סופר פוד – מזון על

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. סופר פוד הוא מזון המיוחסות לו תכונות "על" בשל תכולתן של תרכובות בעלות השפעות בריאותיות חיוביות, כמו נוגדי חימצון ופיטו-כימיקלים, הנותנים לפירות את צבעם המיוחד.
  2. ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות מסתמן כי לפיטו-כימיקלים השונים יש השפעה מגנה מפני מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלות נוירודגינרטיביות ועוד.
  3. תזונה עשירה במזונות המוגדרים כ"מזונות על" לצד דגנים מלאים, פירות, ירקות, אגוזים וזרעים תספק שלל רכיבי תזונה המטיבים עם בריאותינו.

מזון על – תעודת זהות

בטח תופתעו לגלות שהתואר הנכסף “מזון על” הוא בראש ובראשונה תואר שיווקי, וללא הגדרה מדעית מקובלת. לרוב, הגדרה זו תיוחס למזון בעל צפיפות גבוהה של רכיבי תזונה כמו נוגדי חמצון, פיטוכימיקלים ותרכובות ביו-אקטיביות, להן מיוחסות תועלות בריאותיות נוספות. מהי צפיפות גבוהה של רכיבי תזונה? תחשבו על ביס טעים ועסיסי שנגסתם בפרי טרופי. מלבד הקלוריות שמגיעות עם הביס, תקבלו בנוסף גם כמות גדולה של רכיבים נוספים שככל הנראה לא הייתם מקבלים מנגיסת ביס דומה בפנקייק. לרוב, המונח מזונות על מתייחס למזונות צמחיים.

מזונות על – את מי כדאי להכיר?

בטח שמעתם עליהם; החל בספירולינה, גוג’י ברי ואוכמניות ועד מורינגה, כורכום ופרי הנוני. כולם מזונות בעלי עיקרון דומה – כמות מזון הנצרכת בכמות קטנה אך מכילה שפע רכיבים בעלי פוטנציאל בריאותי מיטבי.

ספירולינה – ספירולינה היא למעשה ציאנו-בקטריה. גידול כמות גדולה של חידקים כחולים העשירים בחלבון, פחמימה, שומן וויטמינים ומינרלים. הספירולינה אכן עשירה בנוגדי חמצון ובחלק מהמחקרים נצפתה כבעלת יכולת לשפר את פרופיל השומנים בדם ואת לחץ הדם.

פולי קקאו – פולים אלו מגיעים מזרעיו של הצמח “תיאו-ברומה קקאו”, ומשמשים בין היתר להכנת שוקולד. פולים אלו עשרים בתרכובות הנקראות פלבנולים, ובמיוחד פלבנולים מסוג קטכין ואפיקטכין. בחלק מהמחקרים שבחנו השפעתה של צריכת פולי קקאו הודגם שיפר בלחץ הדם וברמות ה- HDL (“הכולסטרול הטוב”).

אסאי – אסאי הוא עץ הנמצא במרכז ודרום אמריקה, אשר גרגריו מכילים תרכובות הנקראות פלבוניאידים, בעיקר מסוג אנתוציאנינים, ותרכובות נוספות כמו קטכין ואיזוויטקסין. בשל היותן תרכובות בעלות יכולת נוגדת חמצון, נחשב האסאי כמסייע בהפחתת הנזק החמצוני וכך עשוי להפחית את הסיכון למחלות רבות.

גוג’יברי – אומנם זה נשמע פרי חדש וטרנדי, אך למעשה נעשה בו שימוש מזה מאות שנים ברפואה הסינית המסורתית. הרכיב הפעיל המשמעותי בגוג’יברי נקרא ליציום ברברום פוליסכריד (LBP), וצריכתו נבדקה במספר מחקרים, ובאחד מהם אף נמצא כי צריכתו סייעה לירידה בהיקף המותניים.

כלורלה – זוהי אצה ירוקה חד תאית, אשר מקבלת את צבעה בשל כמות הכלורופיל הרבה שבה, בנוסף לרכיבי תזונה מועילים נוספים כמו חלבון וחומצות שומן מסוג אומגה 3.

זרעי צ’יה – זרעים אלו עשירים בחומצת שומן אלפא-לינולנית, חומצת שומן רב בלתי רווי מסוג אומגה 3, החיונית לצריכה בתזונת האדם ולמעשה זהו מקור מצוין לחומצת שומן זו בקרב אנשים הנצמדים לתזונה טבעונית. בנוסף תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים הופכת את זרעי הצ’יה למקור תזונתי מעולה לרכיבי תזונה מצויינים.

שורש המאקה – צמח המאקה מגיע מפרו ושורשיו מכילים כמויות גדולה של חומצות אמינו (רכיבים מהם הגוף מרכיב חלבון) וסיבים תזונתיים.

בסופו של דבר הכל עניין של יחסי ציבור

לא כל המזונות זכו בתהילת עולם ובתואר הנכסף “מזונות-על”. ולמרות זאת, קיימים מזונות “פשוטים”, “יום-יומיים”, שמצליחים לתת לנו שירות בריאותי נהדר גם מבלי לעטות את גלימת גיבורי העל. אם למשל נתבונן ברכיביה של העגבנייה, נגלה שהיא מכילה שפע של נוגדי חמצון  בשם קרטנואידים, אשר העיקרי בהם הוא מסוג ליקופן, תרכובות פנוליות נוספות מסוג פלבונאידים, לצד ויטמיני C ו- E. יתרה מזאת, צריכת עגבניות אף נמצאה כמפחיתה סיכון למחלות כרוניות דגנרטיביות, אבל כנראה שה”תנאי” הבסיסי להכתרתן כמזון על אינו מתקיים – אי אפשר למכור אותן בכמויות קטנות ובמחיר מופרז. כך גם לגבי קטניות (פול, שעועית, עדשים ועוד), פירות וירקות נוספים בעלי ערכים תזונתיים נהדרים.

שורה תחתונה, מה לצרוך וכמה?

האמת היא שטרם נמצא מתכון מדויק של משקה קסמים המבטיח חיי נצח, לא משנה כמה ירוק, כחול או צבעוני יהיה השייק שתכינו. אומנם הכמויות של אותם פיטוכימיקלים הן קטנות בכל פרי, אבל קצת מפה וקצת משם והרי לכם סיכוי טוב יותר להתמודדות עם שפע התחלואות האורבות לנו. בהיעדר מזון הניתן להכתירו כ”מזון על”, כל פרי ו/או ירק צבעוני נוסף שתצליחו להוסיף למגוון המזונות שאתם צורכים יסייע לכם בהשגת “תזונת על”.

מקורות:

References:

1. van den Driessche JJ, Plat J, Mensink RP. Effects of superfoods on risk factors of metabolic syndrome: a systematic review of human intervention trials. Food Funct. 2018;9(4):1944-1966. doi:10.1039/C7FO01792H
2. Frusciante L, Carli P, Ercolano MR, et al. Antioxidant nutritional quality of tomato. Mol Nutr Food Res. 2007;51(5):609-617. doi:10.1002/mnfr.200600158