גודל פונט
ילדים

פרוביוטיקה לילדים – החברים הקטנים של הקטנים שלכם

מיליארדי חיידקים מאכלסים את מערכת העיכול של כולנו, גם של הקטנטנים שלנו. לא כל החיידקים הם “רעים” ועוינים כפי שאולי חשבנו בעבר ולא את כולם יש לקטול באמצעות חיטוי ושימוש באנטיביוטיקה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. למרות המוניטין הרע שלהם – ישנם חיידקים טובים שהם לא פחות מחיוניים לבריאות ופעילות המעי שלנו, וגם של הילדים.
  2. עוברים ותינוקות מקבלים את חיידקי המעי הטובים שלהם מהאם, בגילאים מאוחרים יותר ניתן להשלימם באמצעות פירות, ירקות, דגנים מלאים ושילוב קטניות בתפריט.
  3. במקרים של הפרה חמורה באיזון החיידקים בגיל הילדות, מומלץ להיעזר בתוספי פרוביוטיקה לילדים מסוג ייעודי למעי ובכמות מרוכזת במיוחד.

רבים מהחיידקים השוכנים בגוף הילדים שלנו חיוניים לבריאותם עוד מיום היוולדם. החל מסיוע בעיכול מזון ועד התפתחות תקינה של מערכת החיסון – לאותם חיידקים יש תפקידי מפתח בהישרדותנו. לפעמים מתקיימת הפרה של איזון החיידקים הטובים, במצבים כאלה ניתן להיעזר תוספי פרוביוטיקה לילדים.

איך החיידקים הגיעו אל מערכת העיכול?

במהלך ההריון, העובר מצוי בתוך הרחם בסביבה סטרילית. הוא נחשף לראשונה לחיידקים במהלך הלידה. בזמן המעבר בתעלת הלידה נעטף התינוק בחיידקי הנרתיק האימהי. גם תינוקות הנולדים בלידה קיסרית נחשפים לחיידקי האם- בעיקר אלו השוכנים על פני עור גופה.

החשיפה לחיידקי תעלת הלידה היא ככל הנראה בעלת אפקט הגנה על הילד בהמשך החיים. שכן, נמצא כי תינוקות שנולדו בלידה רגילה סובלים פחות ממחלות אלרגיות ואסתמה בילדותם בהשוואה לאלו שנולדו בלידה קיסרית.

ה”תחנה” השנייה שמשפיעה על התפתחות ואכלוס החיידקים במעי התינוק היא ההנקה. הנקה מעודדת שגשוג של חיידקים טובים במערכת העיכול. חלב האם מכיל חומרים הקרויים פרה-ביוטיקה, אלו למעשה חומרי ההזנה של חיידקים ידידותיים אשר מעודדים את צמיחתם במערכת העיכול של התינוק היונק ואת התפתחות מערכת החיסון שלו.

פרה ביוטיקה קיימת גם במזונות מהצומח כגון פירות וירקות, קטניות ודגנים מלאים. לאחר הגמילה מהנקה וביסוס האכילה של מזונות מגוונים מתייצבת אוכלוסיית החיידקים במעי התינוק. וזו נשארת יציבה יחסית (מבחינת כמות ומגוון סוגי החיידקים) החל מגיל שלוש ולאורך החיים הבוגרים.

 

עם זאת, כוחות חיצוניים עשויים להפר את האיזון העדין השורר במעי הילדים. אנטיביוטיקה היא דוגמה נפוצה לכך. השימוש באנטיביוטיקה לטיפול במחלות זיהומיות הינו הכרחי, אך איננו נטול תופעות לוואי. האנטיביוטיקה פוגעת לא רק בחיידקים המזהמים אלא גם בחיידקים הטובים, או בשמם הנוסף, חיידקים פרוביוטיים, כתוצאה מכך ילדים רבים סובלים מאי-נוחות בטנית ושלשולים במקביל לטיפול באנטיביוטיקה. מחקרים מראים  שהיקף התופעה עומד על 20-30% מהילדים נוטלי האנטיביוטיקה, כאשר סוגים של אנטיביוטיקה רחבת טווח גורמים אפילו בשיעור גבוה יותר לתופעות לוואי במערכת העיכול.

גם מחלות שונות, מחלות ויראליות או מחלות חום, ושינויים שונים (כמו טיול לחו”ל) יכולים לפגוע באיזון העדין של חיידקי המעי, להפר את הפעילות התקינה של מערכת העיכול ואף להחליש את ההגנה החיסונית של הילדים.

כיצד ניתן לחזק את החיידקים הפרוביוטיים במעי של הילדים?

אכילת פירות וירקות, דגנים מלאים ושילוב קטניות באופן קבוע בתפריט, יספקו שפע של פרה-ביוטיקה שתעודד שגשוג החיידקים הידידותיים במערכת העיכול. גם מוצרי מזון המכילים חיידקים פרוביוטיים באופן טבעי, או בתוספת חיידקים פרוביוטיים, כמו למשל יוגורט פרוביוטי, בהחלט מומלצים כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת. מוצרים אלו מכילים בנוסף לחיידקים הידידותיים גם חלבון וסידן החשובים בתהליכי הגדילה וההתפתחות של הילדים. יש לבחור יוגורטים שאינם ממותקים או מכילים כמויות גבוהות של סוכר. ניתן להמתיק את היוגורט באופן טבעי באמצעות תוספת של פירות חתוכים האהובים על ילדכם.

עם זאת, המצבים בהם יש הפרה חמורה באיזון החיידקים ויש צורך בהתערבות אינטנסיטית שהיא מעבר לשמירה ואיזון. יש יתרון לתוספת חיידקים פרוביוטיים בתוסף המכיל חיידקים מסוגים ייעודיים ובכמות מרוכזת במיוחד.

מה הכוונה חיידקים יעודיים?

לכל אחד הרכב חיידקים הייחודי לו- מעין חותמת מיקרוביאלית מיוחדת. עם זאת, ישנן קבוצות של חיידקים מאותן “משפחות” חיידקים אשר מאפיינות מערכות עיכול בריאות. כאשר חיידקים ממשפחת הלקטובצילים ומשפחת הביפידובקטריה הם הנפוצים ביותר. וחיידקי ביפידובקטריה הם הנפוצים יותר במערכת עיכול של תינוקות ופעוטות.

איך תשפיע תוספת פרוביוטיקה לילדים?

מעניין גם לגלות שלא כל סוג של חיידק פרוביוטי הניתן בתוסף משפיע באותה הצורה, וישנם חיידקים פרוביוטיים המותאמים במיוחד לגילאי הילדות. החיידקים הפרוביוטיים הניתנים בתוסף  גם לא נשארים לנצח במערכת העיכול, הם מגיעים אל המעי, מאזנים את האוכלוסיה הטבעית של החיידקים הקיימת בו, מפעילים את ההגנה החיסונית וממשיכים הלאה. כך שלמעשה זמן קצר לאחר שנפסיק את נטילת תוסף הפרוביוטיקה לילדים, לא יישארו עוד חיידקים שמקורם מהתוסף במערכת העיכול. מצד שני- גם לא קיים מידע על “התרגלות” הגוף לחיידקים אלו בשימוש ממושך.

איזו פרוביוטיקה לבחור לילדים?

כאמור, ישנם חיידקים פרוביוטיים המיועדים במיוחד לגילאי הילדות, זאת בשל יתרונותיהם בגיל זה כפי שנמצאו במחקרים. הבעיות השכיחות שנבדקות בהקשר של פרוביוטיקה לילדים הן הפחתה של מחלות חורף, זיהומים בדרכי הנשימה גזים ושלשולים חריפים בילדים. ישנם זנים פרוביוטיים שנמצאו כיעילים במגוון מצבים אלו כגון החיידק LbGG, חיידק שזכה לתואר הנחקר ביותר ואחד הנחקרים בעיקר במצבים בילדים, וגם הומלץ לא אחת על ידי ארגוני רופאים בעולם כחלק מהכלים להתמודדות עם שלשולים חריפים בילדים.

פרט לסוג החיידק חשוב כמובן לשים לב לצורה בה מגיעה הפרוביוטיקה, שכן לא נצפה שילדים קטנים יצליחו לבלוע כדור, ולכן ישנן כיום מגוון אפשרויות לתוספת פרוביוטיקה לילדים: החל מטבליות לעיסה טעימות, דרך אבקות הארוזות במנות אישיות ונוחות ועד טיפות שניתן לשלב בקלות באופן יומיומי גם בתוך משקה או מזון.

טכנולוגיות חדשניות מאפשרות כיום לייצר תוספי פרוביוטיקה שמכילים זני חיידקים איכותיים, אשר שומרים על איכותם לאורך זמן וגם טעימים במיוחד לילדים.