גודל פונט
ילדים

השפעת הפרוביוטיקה על שלשול אצל תינוקות וילדים

תוספת של פרוביוטיקה עשויה לקצר את משך השלשול ולהפחית את הסיכוי לסיבוכים. נטילה רצופה של פרוביוטיקה, עשויה למנוע את אירועי השלשול הבאים

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
משפחה מאושרת ובריאה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ישנם סיבות וגורמים שונים שעלולים לגרום לשלשול, שנחשב לאחת הסיבות הנפוצות לסיבוכים בקרב תינוקות וילדים
  2. ההמלצה היא לדאוג שתינוק או ילד משלשל ישתה כמה שיותר, על מנת למנוע התייבשות
  3. תוספת של פרוביוטיקה עשויה לקצר את משך השלשול ולהפחית את הסיכון לסיבוכים. נטילה רצופה של פרוביוטיקה עשויה למנוע את אירועי השלשול הבאים

הידעתם? תינוקות וילדים סובלים משלשול יותר ממבוגרים, ישנם סיבות וגורמים שונים שעלולים לגרום לשלשול, שנחשב לאחת הסיבות הנפוצות לסיבוכים בקרב תינוקות וילדים. רבים מוטרדים וחוששים מכך ושואלים את עצמם לא פעם מהי הדרך הבטוחה והנכונה להתמודד עם שלשול.

מהו שלשול ומהן הסיבות שגורמות לכך?

שלשול הוא מצב שבו הצואה היא תכופה, והרכבה הוא מימי או רירי. החשש העיקרי הוא מפני התייבשות: ככל שהתינוק או הילד צעירים יותר, כך גדל הסיכון שהשלשול יוביל להתייבשות, לאיבוד מינרלים ולסיבוכים נוספים. חשוב להדגיש, ששיעור השלשולים בקרב תינוקות יונקים נמוך בהשוואה לתינוקות שאינם יונקים.

כאמור, הסיבות לשלשול בקרב תינוקות וילדים מגוונות מאוד. להלן חלקן:

  • מיקרו אורגניזמים: נגיפים (כמו רוטה), חיידקים (כמו שיגלה) ולעתים גם פרזיטים ורעלנים במזון מקולקל ולא טרי.
  • אנטיביוטיקה: סיבה “מלאכותית” לשלשול היא תגובת הגוף לאנטיביוטיקה.
  • סטרס (לחץ או עקה): לדוגמה, עקב אשפוז או שינויים סביבתיים. סטרס יכול להיות גורם משמעותי לשלשול.

אנטיביוטיקה היא אמצעי חשוב והכרחי לטיפול בזיהומים שונים. האנטיביוטיקה נועדה לפגוע בחיידקים הגורמים למחלה ולמנוע את התרבותם. ואולם פעמים רבות האנטיביוטיקה פוגעת גם באוכלוסיות החיידקים “הטובים”. בכ-40% מהמקרים נטילת האנטיביוטיקה גורמת לשלשול שיכול לגרום להתייבשות ולפגוע באיכות החיים. סקירות של מחקרים הראו שתוספת פרוביוטיקה, בעיקר זו המכילה את החיידקים ה”טובים”  מסוג לקטובצילים, במקביל לאנטיביוטיקה, מנעה כ- 2/3 ממקרי השלשול שנבעו מאנטיביוטיקה.

מה ניתן לעשות כשלתינוק או לילד יש שלשול?

ראשית, ההמלצה היא לדאוג שהילדים ישתו ככל האפשר. מעבר לכך, חשוב לשמר ולתמוך באוכלוסיית חיידקים “הטובים” המהווה חלק מההגנה החיסונית הטבעית שיכולה להפחית את הסיכון לשלשול. כמו כן, כאמור, תוספת של פרוביוטיקה עשויה לקצר את משך השלשול ולהפחית את הסיכון לסיבוכים. נטילה רצופה של פרוביוטיקה עשויה למנוע את אירועי השלשול הבאים.