גודל פונט
ילדים

כיצד פרוביוטיקה יכולה לסייע לפעוטות ולילדים?

שלשול, עצירות, קוליק, אלרגיות וזיהומים שונים הם בעיות שכיחות שפוקדות תינוקות וילדים רבים. אבל מתברר שאפשר להפחית אותן ואף להקל עליהן כשהן מופיעות. איך? עם פרוביוטיקה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
פרוביוטיקה לילדים ותינוקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שימוש בתוסף המכיל פרוביוטיקה, כלומר בליעת תוספת של חיידקים "טובים", עשויה לסייע במניעת מצבי חולי ובטיפול בהם
  2. מחקרים מראים כי פרוביוטיקה עשויה לקצר מחלות כגון שלשול, אלרגיה, מחלות מעיים דלקתיות ומחלות ותופעות רבות נוספות
  3. פרוביוטיקה עשויה למנוע תופעות לוואי של אנטיביוטיקה ולמנוע מתן אנטיביוטיקה מיותרת

מזל טוב! נולד לכם תינוק. גוף קטן ורגיש שרק מתחיל להיחשף לעולם, ואתם, ההורים, מוכנים לעשות הכול כדי שיגדל נכון, והכי חשוב – כדי שיהיה בריא. אתם אחראים על בריאותו, בעיקר בימות החורף, כשהנגיפים “מתעוררים” והסיכוי להידבק גדל. מה אתם יכולים לעשות כדי למנוע זאת?

במערכת העיכול האנושית מתקיימת אוכלוסייה של חיידקים פרוביוטיים (חיידקים “טובים”), שתורמת לתפקוד התקין של מערכת החיסון ומערכת העיכול, ולכן מסייעת למניעת מחלות ומטיבה עם הגוף במצבים שונים. בשבועות הראשונים לחייו, התינוק “רוכש” לעצמו אוכלוסיית חיידקים ייחודית לו (פלורה), בהשפעתם של גורמים שונים: סוג הלידה (קיסרית או וגינלית), החלב שהוא מקבל (חלב אם או תמ”ל) ועוד. תינוקות הניזונים מהנקה מתחילים לפתח פלורה ייחודית בגיל שבוע, שמגיעה לשלמות כבר בגיל חודש. אצל תינוקות המוזנים בתמ”ל הפלורה המתגבשת היא שונה. כיום ידוע שלפלורה הזו יש חשיבות בהתפתחות מערכת החיסון ופיתוח הסבילות לחומרים שונים (אנטיגנים) המסייעת למנוע תופעות אלרגיות שונות.

שימוש בתוסף המכיל פרוביוטיקה, כלומר בליעת תוספת של חיידקים “טובים”, עשויה לסייע במניעת מצבי חולי ובטיפול בהם. אז באילו מצבים כדאי להשתמש בפרוביוטיקה לתינוקות ולילדים? איך אפשר למנוע שלשול, אלרגיה ומחלות מעי?

מניעה וטיפול בשלשול  

שלשול הוא אחת הבעיות השכיחות שמהן סובלים ילדים. מחקרים ועבודות שונות שבדקו  את השפעת מתן חיידקים פרוביוטיים במצבים של שלשול הראו כי הפרוביוטיקה קיצרה את משך המחלה, כלומר את משך השלשול וכמותו, ואת משך ההפרשה של החיידק או הנגיף בצואה.

כיצב פרוביוטיקה יכולה לסייע במניעה וטיפול בשלשול?

מחקרים הוכיחו כי פעוטות שקיבלו פרוביוטיקה מניעתית חלו פחות ומטיילים שיצאו לארצות מתפתחות הפחיתו את הסיכון לחלות בשלשול מטיילים בזכות נטילת פרוביוטיקה מניעתית.

כמו כן, הוכחה יעילות השימוש במספר זנים פרוביוטיים במטרה למנוע שלשול שנגרם מנגיפים או משימוש באנטיביוטיקה – שעלולה לגרום לנזק לאוכלוסיית החיידקים ה”טובים”. על פי הסטטיסטיקה כ- 30% מהמטופלים באנטיביוטיקה עלולים לפתח שלשול כתוצאה מכך. לכן, אם ילדכם חולה או מקבל אנטיביוטיקה, וייתכן שהוא סובל משלשול שנגרם מטיפול אנטיביוטי, נטילת תוסף פרוביוטיקה, במקביל לנטילת האנטיביוטיקה, יכולה למנוע משמעותית התפתחות של שלשול, הן בילדים והן במבוגרים.

אחת הבעיות המוכרות היא הסיכון לחלות בזיהום נרכש במהלך אשפוז בבית חולים. למרות ההקפדה על כללי רחיצת ידיים והיגיינה, מתברר כי התופעה נפוצה למדי בעיקר בקרב תינוקות וילדים צעירים. הנקה היא אחת הדרכים הטובות למניעת הידבקויות בזיהום, אבל הוכח כי מתן פרוביוטיקה לתינוקות וילדים יכול להפחית משמעותית זיהומים הנרכשים בבית חולים.

מניעה וטיפול באלרגיה 

פריחה על עורו של התינוק, שלעתים גם מגרדת וגורמת לאי נוחות רבה, מטרידה לא מעט הורים, בפרט כאשר המצב מחמיר והטיפולים עלולים לגרום לתופעות לוואי קשות. אולם, מתברר כי אימהות שנטלו תכשיר פרוביוטי עוד במהלך ההיריון, ובהמשך נתנו אותו גם לתינוקן, הפחיתו ב-50% את הסיכון לפתח תפרחת עורית אלרגית. אצל תינוקות שכבר פיתחו את  התפרחת ירדה חומרתה משמעותית.

כיצד פרוביוטיקה יכולה לסייע במניעה וטיפול באלרגיה?

ההשערה היא שחיידקים פרוביוטיים יכולים למנוע חדירה של אנטיגנים שונים שתורמים לתהליך האלרגי, או שיש להם יכולת לווסת את תפקודה של מערכת החיסון האחראית לתופעה האלרגית. ראוי לציין כי ההשפעה המיטיבה כנראה מוגבלת ביעילותה למקרים קשים יותר.

מחלות מעי דלקתיות

אחד הגורמים העיקריים למחלות מעי דלקתיות הוא הרכב פלורת המעיים. מתן פרוביוטיקה לתינוק או לילד, יכול לגרום לשינוי בהרכב הפלורה ותיאורטית להפחית את פעילות המחלה ו/או להאריך את משך ההפוגות שלה.

האם ניתן למנוע דלקת  נימקית של  המעי  הגס  בפגים (Necrotizing enter colitis – NEC)?

אצל פגים, ובעיקר אצל הקטנים במיוחד, קיימת בעיה של חוסר בשלות של כל מערכות הגוף, וביניהן של מערכת העיכול. חוסר הבשלות של מערכת העיכול עלול לגרום להם לפתח דלקת נימקית של המעי הגס. אחת ההשערות היא שהמחלה נגרמת מכיוון שהפלורה בפגים אינה מפותחת דיה ומושפעת מהטיפולים השונים שמקבלים הפגים, וביניהם גם אנטיביוטיקה. עבודות הראו כי מתן פרוביוטיקה כטיפול מונע לפגים יכול להפחית משמעותית את התחלואה במחלה.

מצבים נוספים שפרוביוטיקה יכולה לשפר:

· כתוספת לטיפול במחלה הנגרמת על ידי חיידק הליקובקטר פילורי
· לטיפול בתסמונת המעי הרגיש
· לטיפול בקוליק ובעצירות בתינוקות
· לטיפול באי סבילות ללקטוז (לחלק מחיידקים אלו יכולת להפריש את האנזים המפרק את סוכר החלב)
· לטיפול בדלקות בנרתיק
· למניעת עששת.

כיצד יודעים באיזו פרוביוטיקה לבחור?

חשוב להדגיש שאחת הבעיות המשמעותיות בטיפולים פרוביוטיים היא העובדה שיש סוגים רבים של חיידקים פרוביוטיים, ועל כן חשוב מאוד לחקור ולאפיין כל זן וזן כדי לדעת מהו תפקידו בגוף וכיצד ניתן להשתמש בו שימוש מושכל ובטוח.

בעת בחירת תוסף פרוביוטיקה יש לבדוק האם על גבי המוצר מצוינים זן החיידק ותת הזנים (באמצעות מספור או כיתוב מדויק, לדוגמה: Bifidobacterium Lactis BB12). סימון מסודר ובחירה בחברה אמינה יבטיחו בדרך כלל את יעילותם ושרידותם של החיידקים, בנוסף, יש לשים דגש על צורת המתן, נוחות השימוש ועמידות החיידקים.

לסיכום: אין ספק שיש לפרוביוטיקה מקום של כבוד ברשימת הטיפולים שמוכיחים את יעילותם במספר מצבי חולי בקרב פעוטות וילדים. בעידן זה, שבו יותר ויותר חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, כל טיפול שיכול למנוע תופעות לוואי של אנטיביוטיקה ולמנוע מתן אנטיביוטיקה מיותרת הוא מבורך. נראה שבעתיד כבר אפשר יהיה להתאים זנים של חיידקים פרוביוטיים למחלות השונות, ובכך ישתפר הסיכוי להצלחת הטיפול.