גודל פונט
ילדים

פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה, דור חדש ברפואת ילדים

(פרו – למען, ביו – חיים) הוא מונח המתאר חיידקים חיים, שבמינונים מסוימים מועילים לתינוק, לילד או למבוגר הנוטלים אותם. נוהגים גם לכנות את החיידקים הפרוביוטיים חיידקים “טובים”.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. פרוביוטיקה מסייעת בתוספת של חיידקים "טובים" למערכת העיכול
  2. פרה-ביוטיקה הם סיבים המורכבים מפחמימות ומשפיעים על הרכב החיידקים במערכת העיכול
  3. תוספת של פרוביוטיקה ושל פרה-ביוטיקה היא צעד חשוב ברפואה מונעת ובשיפור איכות חיי תינוקות, פעוטות וילדים צעירים

איברים שונים בגוף האנושי מכילים כמות גדולה של חיידקים “טובים”. דוגמה לכך היא מערכת העיכול. לחיידקים במערכת העיכול ישנם תפקידים שונים, כמו ייצור ויטמינים ושמירה על תנועת מעיים תקינה. מעל לכל, יש להם תפקיד בהגנה חיסונית ובמניעת מחלות זיהומיות ושלשול. תוספת פרוביוטיקה יכולה לשפר את הרכב החיידקים במערכת העיכול ולהגן על הגוף מפני זיהומים.

פרה-ביוטיקה מכונה גם סיבים פרה-ביוטיים, המורכבים מפחמימות. הפרה-ביוטיקה מצויה באופן טבעי בחלב היונקים, בפירות ובירקות. מערכת העיכול האנושית לא מסוגלת לעכל סיבים פרה-ביוטיים, לעומת זאת, חלק מהחיידקים המצויים במערכת העיכול מכילים אנזימים שכן מסוגלים לעכל פרה-ביוטיקה. חיזוק אוכלוסיית חיידקים מסוימת על פני אוכלוסייה אחרת  נקראת פרה-ביוטיקה, והיא יכולה, בדיוק כמו פרוביוטיקה, להוביל לשינוי הרכב החיידקים במערכת העיכול.  תוספת של פרה-ביוטיקה לתזונה עשויה לחזק באופן בררני רק את החיידקים “הטובים”, כלומר לאפשר להם יתרון משמעותי על פני חיידקים אחרים.

מחקרים מהשנים האחרונות מראים שפרה-ביוטיקה המצויה בחלב עשויה להגן עלינו לא רק באמצעות חיזוק החיידקים “הטובים”, אלא גם על ידי חיזוק מערכת החיסון.

השימוש בפרוביוטיקה ובפרה-ביוטיקה חשוב לתינוקות, לפעוטות ולילדים צעירים, שכן מגוון רחב של חיידקים “טובים” ותחזוקתם השוטפת נחשבת לבסיס שהוכח מדעית למניעתן של מחלות נפוצות בילדות. תוספת של פרוביוטיקה ושל פרה-ביוטיקה היא צעד חשוב ברפואה מונעת ובשיפור איכות חיי תינוקות, פעוטות וילדים צעירים.

מאיזה גיל אפשר להוסיף פרוביוטיקה או פרה-ביוטיקה לתזונה?

חיידקים פרוביוטיים וסיבים פרה-ביוטיים מועברים באופן טבעי לתינוק דרך חלב האם מיומו הראשון. מחקרים רבים אישרו את יעילותם ובטיחותם של רכיבים אלו בינקות, בילדות ובגילאים נוספים. למעשה כולנו יכולים להיעזר בפרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה במהלך חיינו.

 

על מה חשוב להקפיד בבחירת תכשירי פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה? 

  1. שילוב של חיידקים פרוביוטיים עם פרה-ביוטיקה: שילוב המאפשר מענה רחב למגוון בעיות. לכן, התכשירים המשולבים נחשבים למתקדמים ביותר.
  1. משפחות חיידקים: ביפידובקטריום ולקטובצילים. משפחות חיידקים אלו מהוות את האוכלוסייה העיקרית במערכת העיכול של תינוקות וילדים. תוספת של חיידקים אלו מאפשרת בנייה ותחזוקה של מערכת הגנה טבעית.
  2. ריכוז חיידקים גבוה. נראה כי כמויות בסדרי גודל של 4-0.5 ביליון חיידקים ביום נחוצות על מנת להשיג השפעה מיטבית של התכשירים.

האם אפשר להוסיף פרוביוטיקה או פרה-ביוטיקה לתמ”ל?

תמ”ל (תרכובת מזון לתינוקות) המכיל פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה נחשב למתקדם ולמעודכן ביותר. יחד עם זאת, כמות החיידקים בתמ”ל היא קטנה יחסית (עשרות מיליוני חיידקים לעומת 4-1 מילארד בתכשירים יעודיים). בנוסף תמ”ל מכיל בדרך כלל ביפידובקטריום בלבד ללא לקטובצילים. לכן, ניתן להוסיף לתזונת התינוק תכשיר פרוביוטי, שעשוי להעניק לו יתרונות משמעותיים נוספים.