גודל פונט
ילדים

עצירות בילדים – תרופות סבתא ודרכי טיפול טבעיות

עצירות אצל ילדים ותינוקות היא תופעה שמטרידה הורים רבים, מה הסיבות הנפוצות לעצירות? מה הם התסמינים של עצירות? כיצד ניתן לטפל בעצירות בדרכים טבעיות? על כך בכתבה הבאה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
עצירות בילדים – תרופות סבתא ודרכי טיפול טבעיות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. עצירות בתינוקות וילדים היא תופעה נפוצה מאוד המתחילה מגיל הינקות וממשיכה לגיל הילדות.
  2. הסיבות הנפוצות לעצירות הן התנהגות של איפוק והימנעות מהתרוקנות, תזונה דלה בסיבים, גמילה מטיטולים, אלרגיה לחלב וסיבות גנטיות.
  3. ניתן לטפל בעצירות בדרכים טבעיות כגון שינוי תזונתי, שימוש בסורביטול טבעי, חינוך להרגלי יציאות סדירות ותיסוף בפרוביוטיקה.

עצירות אצל ילדים ותינוקות היא תופעה נפוצה מאוד בכל העולם ומדאיגה הורים רבים. ההערכה כיום היא כי בין 1%-30% מהילדים בגילאים שונים סובלים מעצירות. כ5-10% מהפניות לרופאי ילדים וכ25% מהפניות לרופאי גסטרו ילדים הן בעקבות עצירות. 

מתי זה נחשב לעצירות ומתי היציאות הן תקינות? 

מגיל 3, היציאות נהיות יותר קבועות וברורות וניתן לעקוב אחריהן יותר בקלות. בין 3 יציאות ביום ל-3 יציאות בשבוע נחשב להרגלי יציאה תקינים בילדים. מעל גיל 5 למרבית הילדים יש יציאה אחת ליום או אחת ליומיים ללא מאמץ ניכר.  

בתינוקות קשה יותר להגדיר עצירות כיוון שהרגלי היציאות מאוד משתנים מיום ליום ובהתאם לשינוי בתזונה. הגדרת עצירות בינקות לרוב מסתמכת על דיווח ההורים על שינויי ביחס למה שקורה בד”כ.  

מהם התסמינים של עצירות: 

  • פחות מ-3 יציאות לשבוע (מעל גיל 3) 
  • יציאות קשות, כואבות ועם מאמץ ניכר סביב היציאה 
  • כאבי בטן סביב היציאה או בכלל 
  • דימום לאחר יציאה (יציאה קשה שפוצעת את הרקמה)

הסיבות לעצירות אצל ילדים? 

  1. התנהגות של התאפקות והימנעות מהתרוקנות – אחת הסיבות העיקריות לעצירות בילדים. עלולה להופיע על רקע חוויה לא נעימה אותה חווה הילד סביב הרגלי היציאות ומשם מתגבר החשש מהתרוקנות. הימנעות מיציאות סדירות מובילה לספיגת מים מהצואה ויצירת צואה קשה אשר מחמירה את תופעת העצירות ויוצרת מצב של מעגל קשה לשבירה. 
  2.  גמילה מטיטוליםהשינוי בסגנון היציאות לעיתים יכול להוות טריגר לעצירות בפעוטות ולהוביל למצב של התאפקות והימנעות מיציאות.  
  3. שינויים בתזונה / תזונה דלה בסיבים – מהמחקרים עולה כי מרבית מילדי הגנים ומילדי בית הספר אינם צורכים כמות מספקת של סיבים תזונתיים במהלך היום בעקבות צריכה מועטה של פירות, ירקות ודגנים מלאים בתפריט, מה שיכול לתרום לתופעת העצירות. בנוסף עצירות יכולה להופיע כאשר חל שינוי משמעותי בתזונה, נפוץ בעיקר במעבר מתזונה נוזלית בתינוקות לתזונה שמכילה יותר מזון מוצק. 
  4. אלרגיה לחלב סיבה אשר נפוצה יותר בתינוקות קטנים ופעוטות, כאשר צריכה של מוצרי חלב בדיאטה עלולה לגרום לעצירות. עצירות בתינוקות יונקים עלולה להתרחש בעקבות צריכת מוצרי חלב בדיאטה של האם 
  5. גנטיקה הנטייה לעצירות יכולה להיות גם מרכיב גנטי, משפחתי.  

 

כדי לקבוע שאלו אכן הסיבות יש להתייעץ עם רופא הילדים כדי לשלול תחילה את כל הבעיות האורגניות שבגינן יכולה להיווצר עצירות בילדים. 

תרופות סבתא לעצירות 

אז כיצד ניתן לעזור לתופעת העצירות בילדים בדרכים טבעיות? קבלו מספר פתרונות שיעזרו לכם לטפל בתופעה ולמנוע את החזרה שלה. 

  1. שינוי בתזונה כדאי לוודא שיש צריכה מספקת של סיבים תזונתיים בתפריט אשר סופחים נוזלים, מרככים את הצואה ועוזרים להסדיר יציאות. חשוב לשלב בתזונת הילדים – פירות וירקות, דגנים מלאים (לחם מלא, בורגול/קינואה, תפוח אדמה בקליפתו, בטטה, שיבולת שועל) וקטניות (שעועית, אפונה, גרגירי חומוס, עדשים, פולי סויה, פול).
    קראו עוד על אורח חיים בריא לילדים
  2. שתיית מים – יש לוודא כי הילד שותה מספיק מים במהלך היום וכי השתייה מחולקת לאורך כל היום. 
  3. פעילות גופנית הקדפה על פעילות יומיומית בהתאם להמלצות לילדים, עשויה לעזור להרגלי יציאות קבועים וסדירים. 
  4. חינוך להרגלי יציאות – יש לחנך ליציאות יומיומיות, רצוי בשעות קבועות כדי למנוע מצב של התאפקות.  
  5. מיץ פירות עשיר בסורביטול סורביטול הוא חומר לקסטיבי (משלשל) טבעי שנמצא בפירות ויכול לעזור לשחרר יציאות קשות. פירות עשירים בסורביטול הם שזיפים, תפוחים ואגסים. שתי כוסות מיץ טבעי מפירות אלו מהול מעט במים יעזרו לתופעת העצירות בשלב המיידי. לתינוקות ניתן לתת לשתות מים שהושרו בהם 3 שזיפים מיובשים, לא יותר מפעם אחת ביום. זהו פתרון קצר טווח ואין להשתמש בו בטווח הארוך. 
  6. שמן זית ניתן לשלב כפית שמן זית עם עגבניה מגורדת, פעם עד פעמיים ביום כדי לשפר את היציאות. 
  7. הפחתת מוצרי חלב לזמן מוגבלניתן לנסות תקופה מוגבלת של דיאטה ללא מוצרי חלב בתזונת האם המניקה או בתזונת הפעוט ולבחון האם חל שיפור ביציאות. יש לעשות זאת בהתייעצות עם רופא הילדים ודיאטנית ילדים לוודא כי קיימים תחליפים ראויים המספקים סידן וחלבון בתפריט.  
  8. פרוביוטיקה – חלק מהמחקרים הראו הקלה על עצירות בילדים בשימוש בפרוביוטיקה. הפרוביוטיקה משקמת ומאזנת את אוכלוסיית חיידקי המעי ועשויה לתרום להסדרת היציאות. ממחקרים עולה כי שימוש בפרוביוטיקה בעיקר זנים של לקטובצילוס וביפידובקטריה בפעוטות וילדים הגביר באופן משמעותי את תדירות היציאות.