גודל פונט
ילדים

תוספי תזונה לילדים – מתי זה מומלץ?

תזונה מאוזנת היא חיונית לגדילה והתפתחות תקינים. אילו ויטמינים חשובים לילדים? איפה ניתן להשיג אותם בתזונה? באילו מצבים נדרש לשלב תוספים בתזונת הילדים? על כל אלו במאמר שלפניכם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
תוספי תזונה לילדים - מתי זה מומלץ ואיזה? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אספקת כל הצרכים התזונתיים בילדות היא המפתח לגדילה, להתפתחות ומימוש הפוטנציאל הגנטי.
  2. מזון הוא המקור הטוב ביותר לאספקת כל הדרישות התזונתיות.
  3. קיימים מצבים בהם תזונת הילדים איננה מאוזנת כגון צמחונות וטבעונות (אלא אם סגנון אכילה שכזה מלווה ע"י איש מקצוע), בררנות באכילה, אלרגיות מרובות למזון, תזונה עשירה בג'אנק פוד ודלה בירקות ופירות.

אין תקופה חשובה יותר במהלך החיים מתקופת הילדות על מנת לספק לגוף את כל הצרכים התזונתיים ורכיבי התזונה החיוניים לגדילה, להתפתחות קוגניטיבית, להתפתחות מערכת חיסונית ולמימוש הפוטנציאל הגנטי. אחת הסיבות הנפוצות ביותר לחוסר גדילה תקינה בילדות היא איכות לקויה של התזונה.

לאילו ויטמינים ורכיבי תזונה הילדים שלכם זקוקים ואיפה ניתן למצוא אותם במזון

  1. ויטמין A– מעודד גדילה והתפתחות, מסייע בשמירה על תקינות העור, חיוני לראייה ותפקוד תקין של המערכת החיסונית. ויטמין A בצורת רטינול (מן החי) נמצא במוצרי חלב, דגים (בעיקר שמן דגים) ומוצרי בשר (בעיקר בכבד) ובצורת הבטא-קרוטן (מן הצומח) נמצא בירקות ירוקים וצהובים-כתומים כגון ברוקולי, גזר וקישוא ובפירות כגון מלון.
  2. ויטמין D – שומר על רמות תקינות של סידן וזרחן בגוף וביחד הם אחראים על גדילה תקינה של העצמות, השיניים ותפקוד השרירים. ויטמין D נמצא בעיקר בשמן דגים ובדגים, כבד בקר, חלמון הביצה ובגבינות ופטריות מכילים גם כן מעט ויטמין D. המקור העיקרי לוויטמין D הוא ייצור עצמי של הגוף בעקבות חשיפה לאור השמש.
    לקריאה נוספת: ויטמין D לתינוקות וילדים – כיצד מוודאים שלא יחסר?
  3. ויטמין C – אנטיאוקסידנט (נוגד חמצון) חשוב העוזר במניעת מחלות ותפקוד תקין של מערכת החיסונית, משמש ליצירת קולגן האחראי על ריפוי פצעים. גוף האדם אינו יודע לייצר אותו ולכן חיוני לקבלו מן המזון. המקור העיקרי של ויטמין C זה הוא פירות וירקות טריים כגון גמבה אדומה, פירות הדר, עגבנייה, תותים, קיווי וברוקולי.
  4. ויטמיני B – קבוצה של 8 ויטמינים הנדרשים לגוף לתהליכי ניצול אנרגיה ותפקוד תקין של הגוף. נמצאים במספר רב של מזונות אך נהרסים די בקלות בבישול. הגוף לא יודע לאגור אותם לזמן ממושך ולכן יש לקבלם באופן קבוע מהתזונה. מקור טוב מהתזונה הם דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, עלים ירוקים. חלק מהוויטמינים בקבוצה נמצאים במוצרי חלב, עוף ודגים.
  5. ויטמין B12 – משתתף ביצירת החומר הגנטי שלנו (DNA ) וחיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים. הוא יוצא דופן מבין קבוצת ויטמיני B היות והגוף יכול לאגור אותו לזמן ממושך. הוא אינו קיים במוצרים מן הצומח (למעט מספר מוצרים מועשרים וצמח המנקאי) ויש לצרוך אותו במזון מן החי כגון בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב.
  6. אומגה 3 אומגה 3 זה שם לקבוצה של חומצות שומן כשהחומצה הראשונית נקראת ALA, ALA היא חומצת שומן חיונית שהגוף אינו יודע ליצר אותה בעצמו ולכן חייבים לקבל אותה מהמזון. אומגה 3 מסוג ALA נמצא במזון צמחי כגון בזרעי פשתן, פולי סויה, שמן קנולה, זרעי צ’יה ואגוזי מלך, אך מאותה חומצת שומן ראשונית ALA הגוף כבר ידע לייצר EPA ו- DHA אך חשוב להדגיש שהתהליך הזה בגופינו לא יעיל ולכן מומלץ גם אותן לקבל ישירות מהאוכל (בעיקר דגים).חומצות שומן מסוג אומגה 3 נמצאות בכמות גבוהה ברטינה של העין ובמוח ומכאן ההשערה שהן חשובות בהתפתחות המוח ולתפקוד תקין של הראיה. מקור טוב בתזונה לאומגה 3 מסוג EPA ו- DHA הוא דגים, בעיקר דגי ים כגון סלמון, הרינג, מקרל וסרדינים.

האם כל הילדים צריכים תוספת ויטמינים?

על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, מרבית הילדים הבריאים שגדילתם תקינה ותזונתם מאוזנת, לא צריכים תיסוף של ויטמינים.

תזונה מאוזנת מכילה:

  • פירות וירקות מגוונים כולל ירקות עליים
  • מוצרי עוף, בקר, דגים וביצים
  • מוצרי חלב כגון יוגורט, חלב וגבינות
  • דגנים מלאים (כגון שיבולת שועל, לחם מלא, אורז מלא) וקטניות
  • שמנים מן הצומח כגון אבוקדו, שמן זית ואגוזים למיניהם

במידה וילדכם נמנע מאחת מקבוצות אלו, יתכן והוא אינו מגיע לכלל הדרישה היומית של הוויטמינים והמינרלים וזקוק להשלמות תזונתיות.

מקרים בהם תזונת הילדים לא מספקת את כל הוויטמינים ורכיבי התזונה החיוניים: 

  1. צמחונות וטבעונות – ילדים אשר נמנעים מקבוצות מזון שלמות כמו במקרה של טבעונות או צמחונות עלולים לסבול מתזונה לא מאוזנת וחסרים תזונתיים.
  2. בררנות אכילה – בררנות אכילה מאופיינת באכילת מגוון מצומצם של מזון, הימנעות מזונות מסויימים או פחד מחשיפה למזון חדש וחושפת את הילדים לחסרים תזונתיים.
  3. צריכה מרובה של מזון מעובד – תפריט אשר נשען ברובו על ג’אנק פוד הוא עשיר בקלוריות, שומן וסוכר ואיננו מספק את מלוא הדרישות התזונתיות של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים הדרושים לגדילה והתפתחות תקינים.
  4. הימנעות מדגים – ילדים רבים נמנעים מאכילת דגים בתקופת ילדותם.
  5. אלרגיות מרובות למזון – מצב הגורם להימנעות מצריכת מזונות רבים ואף מקבוצות מזון שלמות, ויכול להביא לחסר רכיבי תזונה בתפריט.
  6. מצבים רפואיים מסויימים בהם נדרשת הערכה ותיסוף בהתאם.

 

האם ניתן לצרוך ויטמינים ללא הגבלה?

צריכה ארוכת טווח של ויטמינים ללא התייעצות ומעקב של איש מקצוע כגון רופא ילדים ודיאטנית ילדים, אינה מומלצת.