גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

ויטמין B6: מהי חשיבותו לבריאות, מה מעיד על מחסור בו ובאילו מזונות הוא נמצא?

הוא חשוב למערכת החיסון ומשמעותי לתהליכי חילוף חומרים בגוף, מחסור בו עלול לגרום לכם למצב רוח לא טוב, עייפות ופריחה לא נעימה, ועם כל זה – הגוף אינו מייצר אותו בעצמו. צריכים עוד סיבות למה כדאי לצרוך ויטמין B6? הנה, יש

זמן קריאה: 5 דקות
ויטמין b6

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לויטמין B6 תפקידים משמעותיים רבים. בין השאר, הוא חשוב לספיגה טובה של ויטמיני B אחרים, הוא מסייע לתהליכי מטבוליזם בגוף, לייצור כדוריות דם לבנות, לבחילות בוקר של נשים הרות וליצירת החומר הגנטי של העובר.
  2. הגוף אינו מייצר ויטמין B6, לכן יש לצרוך אותו מהתזונה ומתוספי תזונה.
  3. מחסור בויטמין B6 יכול, בין השאר, לשבש את פעילות מערכת החיסון ולגרום לדיכאון או חרדה, לאנמיה ולבחילות והקאות.

טוב, אז אולי אתם לא בדיוק יושבים ומתלבטים איך לעזור למטבוליזם של הפחמימות שלכם או מה יכול לסייע לייצור המוליכים העצביים בגופכם, אבל אם יש לכם בעיות של פריחה בעור, מצב רוח בעייתי וחוסר אנרגיה – רוב הסיכויים שכבר עשיתם עליהן גוגל. ועכשיו קבלו סיבה אפשרית לכל אלה – מחסור בויטמין B6. אז למה ויטמין B6 חשוב ומהם התסמינים של מחסור בויטמין הזה?

ויטמין B6: כל האיכויות

ויטמיןB6 , המכונה גם פירידוקסין, הוא ויטמין מסיס במים שממלא כמה פונקציות חשובות בגופנו: הוא משמעותי למטבוליזם של חלבונים, שומנים ופחמימות, ליצירת כדוריות דם אדומות, הוא קשור באופן הדוק לתפקודים של מערכת החיסון ויש לו תפקיד חשוב בתהליך ייצורם של מוליכים עצביים.

כאחד מתוך שמונת ויטמיני B היוצרים את קומפלקס ויטמין B ועובדים ביחד בלא מעט תהליכים בגוף, מחסור בויטמין B6 עלול לגרום למחסור בויטמיני B אחרים, בעיקר ויטמין B3 וויטמין B12. וגם באגף המינרלים יש לויטמין B6 מעמד חשוב – כמי שמשתתף בתהליך חילוף החומרים של מגנזיום, סידן ואבץ. לנשים הרות יכול ויטמין B6 לעזור בהפחתת בחילות הבוקר, בעוד שבמקביל הוא מסייע לעובר שלהן בייצור החומר הגנטי.

ומאיפה מגיע ויטמין B6? מאחר שגופנו אינו יכול לייצר את הויטמין, עלינו להשיג אותו ממזונות או מתוספי מזון. רוב האנשים מקבלים מספיק B6 בתזונה שלהם, אבל תזונה דלה בויטמין B6 לאורך זמן ומצבים בריאותיים דוגמת מחלות כבד וכליות, מחלות במערכת העיכול או מחלות אוטואימוניות יכולים לגרום למחסור בויטמין. אנשים מעשנים, אנשים הסובלים מעודף שומן, אלכוהוליסטים ונשים הרות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח חוסר בויטמין B6.

איך תזהו חוסר בויטמין B6?

למחסור בויטמין B6 יש תסמינים שונים, חלקם יעידו רק על מחסור בויטמין הזה, וחלקם יכולים להיות משויכים גם למחסור בחומרים אחרים או חומרים נוספים:

  1. פריחה מגרדת, שומנית ופתיתית היא תסמין שכיח למדי לחוסר בויטמין B6. מדובר בדלקת עור סבוראית, שיכולה להופיע בקרקפת, בפנים, בצוואר ובחזה העליון. אם מדובר בפריחה שהתפתחה בעקבות בעיה בסינתזת הקולגן (תופעה של מחסור ב-B6) צריכת ויטמין B6 עשויה לפתור את הפריחה במהירות.
  2. שפתיים סדוקות וכואבות יכולות גם הן להצביע על מחסור בויטמין B6. חשוב לציין כי גם חסרים של ריבופלבין, חומצה פולית, ברזל וחומרים מזינים אחרים יכולים לגרום למצב זה, כמו גם מזג אוויר שטוף שמש, יבש או סוער וגורמים חיצוניים אחרים.
  3. לשון נפוחה, כואבת, חלקה ומבריקה, מודלקת או מאדימה הוא מצב בריאותי העונה לשם גלוסיטיס – דלקת הלשון – ועלול להיווצר כתוצאה ממחסור בויטמין B6, שגורם לאובדן הפפילות, הבליטות שעל הלשון. דלקת הלשון עלולה לגרום לבעיות לעיסה, בליעה ודיבור. לעיתים נגרם המצב הזה גם מחוסר בחומצה פולית ובויטמין B12, לכן ייתכן שרק צריכה של כל הוויטמינים הללו ביחד תסייע לרפא את הדלקת.
  4. מצב רוח לא מאוזן, המלווה גם בתחושות של דיכאון או חרדה הוא תסמין נוסף של מחסור ב-B6. חוסר זה עלול אף לגרום לתחושת כאב מוגברת, למשל אצל נשים הסובלות מתסמונת קדם וסתית (PMS). הסיבה לכך היא שויטמין B6 נחוץ לפעילות התקינה של המסרים העצביים שעוזרים לשלוט במצב הרוח.
    מחקרים מראים גם כי נטילת 40 מ”ג-80 מ”ג של תוספי ויטמין B6 מדי יום (כמו במחקר הזה) עשויה לעזור לתסמינים של תסמונת קדם וסתית, כגון כאב, עצבנות, חרדה ודיכאון.
  5. מערכת חיסון הפועלת היטב היא המפתח למניעת זיהומים, דלקות ואף סוגים מסוימים של סרטן. ליקויים תזונתיים, כולל חוסר בויטמין B6, יכולים לשבש את פעילות מערכת החיסון. מחסור בויטמין B6 עלול להקשות על הגוף לייצר את הנוגדנים, תאי הדם הלבנים וגורמי חיסון אחרים שהוא זקוק להם כדי להילחם בחיידקים ולהגן על עצמו מפני מחלות.
  6. מחסור בויטמין B6 יכול לגרום לעייפות וחוסר אנרגיה, ואפילו אנמיה. הסיבה המרכזית היא תפקידו של ויטמין B6 בסיוע לייצור המוגלובין – החלבון בתאי הדם האדומים שמסייע לשאת חמצן אל כל תאי הגוף. אם התאים לא מקבלים מספיק חמצן כתוצאה ממעט מדי המוגלובין, עלולה להתפתח אנמיה. מלבד תחושת עייפות מאנמיה, מחסור בויטמין B6 עשוי גם לתרום לעייפות בגלל תפקידו ביצירת ההורמון מקדם השינה מלטונין.
  7. עקצוצים ונימול הם תסמינים של נזק עצבי הנקרא נוירופתיה היקפית, שעלול להיגרם כתוצאה מחוסר בויטמיןB6 . התסמינים עשויים לכלול כאב, צריבה ועקצוץ בזרועות, ברגליים ובכפות הידיים. נזק עצבי עלול לגרום גם לסרבול, בעיות שיווי משקל וקשיי הליכה.
  8. פרכוסים הם תגובה נדירה אך אפשרית של מחסור בויטמין B6. תופעה זו נפוצה יותר אצל תינוקות, אך קיימת גם אצל מבוגרים. לפרכוסים סיבות שונות, אחת מהן היא מחסור בויטמין B6, שבלעדיו נוצר מחסור במעבד העצבי המרגיע GABA. פרכוסים עלולים לגרום לתסמינים כמו התכווצויות שרירים, גלגול עיניים וזרועות או רגליים קופצניות.
  9. מחסור בויטמין B6, כמו גם מחסור בחומצה פולית ובויטמין B12, עלול לגרום לרמה גבוהה מהרגיל של החומצה האמינית הומוציסטאין בדם. עלייה ברמת ההומוציסטאין נקשרה במספר סוגיות בריאותיות, בעיקר במחלות לב ושבץ מוחי ובמחלת האלצהיימר. כאשר ההומוציסטאין גבוה, הוא יכול לפגוע בכלי הדם.
  10. בחילות, הקאות וחוסר תיאבון הם תסמינים שעלולים להצביע על בעיה כלשהי במערכת העיכול, ויכולים גם הם להופיע על רקע חוסר בויטמין B6.

מזונות עשירים בויטמין B6

הגוף שלנו לא יכול לאחסן כמות גדולה של ויטמין B6, לכן, כדי למנוע מחסור, צריך לצרוך את הויטמין על בסיס קבוע. בדרך כלל לא קשה לעשות זאת, מכיוון שויטמין B6 נמצא בהרבה במזונות מן החי והצומח, וכן מוסיפים אותו למזונות מועשרים כמו דגני בוקר.

מה כדאי לאכול כדי לקבל ויטמין B6?

במזונות שמקורם בצומח תמצאו את ה-B6 שלכם בבננה, מלון, שזיפים, אבוקדו, תפוח אדמה, פלפל וכרוב. גם דגנים מלאים, קוואקר, גרעינים מלאים, קטניות (שעועית, סויה ועדשים), נבטים ושמרי בירה מכילים ויטמין B6.

עם המזונות מן החי שמכילים ויטמין B6 נמנים עוף, הודו, בקר, בעיקר כבד, ביצים, דגים (סלמון וטונה) וחלב ומוצריו. צורות הויטמין B6 במקורות מן החי ובמזונות מועשרים, בדרך כלל נספגות טוב יותר מהצורה שנמצאת במזון מן הצומח.

חשוב לדעת כי בעת הבישול ובאור ובחום נהרס חלק מויטמין B6.

העניין הזה עם התזונה קצת מכביד עליכם? יש אפשרות לצרוך ויטמין B6 גם דרך תוספי תזונה, למשל, יחד עם חבריו למשפחת ויטמין B – בקומפלקס ויטמין B.