גודל פונט
בריאות העור

גרד בקרקפת: מהם הגורמים וכיצד מטפלים?

כאשר יש גירוי וגרד בקרקפת קשה לחשוב על משהו אחר מלבד הגרד. נראה שהגירוי לא יפסיק לעולם.
גרד בקרקפת, לרוב, אינו מצב מדאיג או מסוכן וניתן לטיפול באמצעים פשוטים יחסית. הפסקת הגרד לרוב תלויה במציאת הגורם האחראי, כאשר לעיתים נוכל לראות קשקשים או שינוי בעור הקרקפת במקביל לגרד ולעיתים לא, מה שיוכל לסייע במציאת הגורם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
גרד בקרקפת: מהם הגורמים וכיצד מטפלים? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. גרד בקרקפת לרוב אינו מעיד על מצב רפואי מסוכן אך יכול להביא לירידה באיכות החיים עקב גרד ממושך והפרעות בשינה
  2. המצב השכיח ביותר לגרד בקרקפת הוא קשקשת מגורה שבה ניתן לטפל דיי בקלות ע"י שימוש בשמפו איכותי נגד קשקשים, ובמקביל להשתמש בתכשיר המקל מיידית על הגרד ומסייע להבראת העור
  3. ברוב המקרים מציאת הגורם לגרד כמו קשקשת, אלרגן, חרק וכדומה וסילוקו, יביא להקלה מהירה גם בגרד אך בינתיים ניתן למצוא תכשירים שפשוט מרגיעים את הגרד ונותנים לכם זמן לפעול. מהם הגורמים השכיחים ביותר לגרד בקרקפת וכיצד ניתן לקבל הקלה, כל זאת בכתבה הבאה.

גורמים שכיחים לגרד בקרקפת ודרכי הקלה

 

קשקשים בקרקפת

קרקפת יבשה ומגרדת יחד עם “פתיתים” לבנים על השיער והבגדים מעידים על קשקשת הנקראת גם סבוריאה קרקפתית. אתם לא לבד, כ- 15% מהאוכלוסייה ואף יותר סובלים מקשקשת בשיער מסיבות שונות, שאגב לא ידועות בוודאות גם היום.

איך להקל?

שימוש בשמפו המיועד לקשקשים יוכל להפחית בהדרגה את מראה הקשקשים ולהביא לקרקפת בריאה. לעיתים תצטרכו להתנסות בכמה תכשירים עד שתמצאו את השמפו הטוב ביותר עבורכם.

דלקת עור ממגע או contact dermatitis

תגובה אלרגית כלשהיא למגע של חומר זר כמו שמפו, מסכה, מרכך, מוס, צבע לשיער (לרוב המכיל את הרכיב PPD) או כל חומר חדש שהשתמשתם לשיער או לקרקפת ויש לכם רגישות אליו. סיבה נוספת יכולה להיות שטיפה לא נכונה והשארות חומר על הקרקפת בסיום החפיפה. התגובה יכולה להיות קרקפת מגורה ומגרדת, קשקשת וכדומה.

 איך להקל? 

על מנת להקל על הגירוי יש להפסיק להשתמש בחומר שגרם לגירוי. התחילו בשטיפה טובה של השיער והקרקפת להסרת כל שארית החומר, זהו את החומר החדש שהשתמשתם בו ואל תעשו זאת שוב. ניתן בינתיים להשתמש בתכשירים המרגיעים את הקרקפת.

אורטיקריה (סרפדת או חרלת)

סרפדת או חרלת הינם נגעים אדומים ומגרדים בצורת עיגול, כאשר ההיקף שלהם כהה יותר ממרכזן. מופיעים בשכיחות של 1 מתוך 5 אנשים ללא הבדלי גיל או מגדר. גבשושיות הנגעים הולכים וחוזרים ויכולים להופיע בכל חלק בגוף כולל בקרקפת. הם יכולים ל”התארח” על העור לכמה שעות, ימים או שבועות ולהיעלם כפי שבאו. חשוב לומר שהטריגר להופעתם דומה להופעת אלרגיה, כלומר תגובה פנימית ולכן היא גם אינה מדבקת. אם הנגע נמצא על העור מעל 6 שבועות כדאי לפנות לרופא העור לטיפול.

איך להקל? 

 קודם כל כדאי לאתר את הגורם ולא לצרוך אותו יותר, בדומה לחומר אלרגני לגוף. ניתן להשתמש בתכשירים נוגדי גרד ואלרגיה בהמלצת הרופא המטפל.

כינים רבותי כינים

כאשר ישנם כינים התסמין הראשון הוא גרד בקרקפת. לרוב ילדים בגילאי 3-14 מועדים יותר להדבק אך אם אתם הורים לילד בגיל הזה השכיחות שלכם בהחלט עולה. אל תתביישו, בקשו ממישהו להציץ לכם על השיער והקרקפת ולחפש את המטרד הקטן הזה.

 איך להקל? 

אם אכן מדובר בכינים ניתן לטפל באחד התכשירים הנמצאים בכל בית מרקחת ופארם, אל תשכחו לסרק במסרק צפוף. אם אתם נרתעים מטיפול עצמי בזה, חפשו ברשת, ניתן למצוא שירות כזה גם בחלק מהמספרות.

סקביאס

אם שירתם בצבא לא תוכלו לשכוח את ניעור השמיכות המאסיבי כנגד הסקביאס. הסקביאס הוא חרק הנקרא סרקופטס סקבי (Sarcoptes scabiei) החודר לתוך העור או הקרקפת וגורם לגרד משמעותי כולל היעדר שינה בלילה. ההדבקה יכולה להיות בין אדם לאדם או מועברת דרך חפץ כמו שמיכה, תתכן גם הדבקה דרך חיה כמו ארנב, כלב או חתול. המחלה נפוצה יותר בקרב נשים וילדים, ובעיקר במוסדות כמו הצבא ובתי אבות.

איך להקל?

פנייה לרוקח בבית המרקחת או רופא ובעקבותיה קבלת קרם המכיל קוטל חרקים יכולה מאוד לעזור. חשוב במקרה של הדבקה לבדוק את כל בני המשפחה לנוכחות סקביאס.

פסוריאזיס של הקרקפת

כמחצית מהסובלים מפסוריאזיס יסבלו באיזשהו שלב גם מהתפרצות וגרד בקרקפת. הגרד יכול להיות מקל ועד בינוני עם נראות של כטלאים אדומים הדומים לקשקשת בצבע לבן- כסוף על פני קרקפת יבשה.

איך להקל?

שמפו נגד גרד הנרכש ללא מרשם רופא יוכל מאוד לעזור. אם הגרד ממשיך ניתן לפנות לרופא העור לטיפול.