גודל פונט
פורמולות מיוחדות

ערמונית מוגדלת – תרופות סבתא וטיפול טבעי

בלוטת הערמונית (פרוסטטה) בעלת תפקיד חשוב בייצור נוזל הזרע ובפוריות הגבר. בגברים מבוגרים הגדלה של בלוטת הערמונית קיימת בשכיחות גבוהה. הגדלת הערמונית משפיעה על שלפוחית השתן ומשפיעה על איכות החיים. מדוע היא גדלה? מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם ערמונית מוגדלת? התשובות לשאלות אלה בכתבה שלפניכם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ערמונית מוגדלת זהו מצב רפואי שכיח בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50.
  2. אכילה של טופו עשויה לעכב הגדלה של בלוטת הערמונית.
  3. מחקרים מעידים כי שימוש בצמחי מרפא כמו דקל ננסי, סרפד ורכיבים צמחיים נוספים עשויים לסייע בהקלה בתסמינים הנובעים מהגדלת הערמונית.

ערמונית מוגדלתלמה זה קורה?

בלוטת הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטה אקסוקרינית במערכת הרבייה של היונקים הזכרים. בלוטת הערמונית (פרוסטטה) מייצרת את נוזל הזרע אצל הגברהערמונית היא בעלת תפקיד חשוב בפוריות הגבר. היא מפרישה את נוזל הערמונית שהוא חלק מהותי מנוזל הזרע. נוזל הערמונית מגן על תאי הזרע. הערמונית ממוקמת במוצא שלפוחית השתן ומקיפה את צינור השופכה (Urethra) .גודלה בגבר בריא מעט גדול מאגוז מלך, וניתן למששה בבדיקת החלחולת.
בגברים בגיל העמידה, כחלק מתופעות גיל המעבר אצל הגבר (אנדרופאוזה) מתרחשת אצל חלקם חלוקה מהירה ובלתי מבוקרת של תאי הבלוטה, הערמונית המוגדלת מתעבה ומפעילה לחץ על שלפוחית השתן, דבר היוצר תחושת אי התרוקנות ודחיפות במתן שתן. כאשר הערמונית מוגדלת מאוד וללא טיפול תיתכן חסימה של השופכה עד כדי עצירת שתן.

בגיל המעבר של הגבר הורמון הטסטוסטרון עובר המרה ל– dihydrotestosterone (DHT), הורמון זה בעל השפעה גדולה עד פי שתים משל הטסטוסטרון על הערמונית, DHT נאגר בערמונית וגורם לחלוקה מהירה של תאי הערמונית וגורם להגדלה שלה.
גם להורמון האסטרוגן השפעה על הערמונית. בגיל המעבר של הגבר יש ירידה ברמות הטסטוסטרון ועליה ברמת האסטרוגן. האסטרוגן בדומה ל DHT מעודד חלוקה של תאי הערמונית ותורם לערמונית מוגדלת.

בדיקות תקופתיות, גילוי מוקדם וטיפול מניעתי באמצעות רכיבים צמחיים עשויי למזער את התופעה של הגדלת הערמונית ולהקל על תופעות הלוואי המקושרות לערמונית מוגדלת.

איך צמחי מרפא ורכיבים צמחיים עשויים להשפיע על ערמונית מוגדלת?

  • דקל ננסי (saw palmetto) הוא אחד הצמחים הנחקרים ביותר בכל הקשור לטיפול בערמונית מוגדלת. מיצוי פירותיו של הדקל הננסי מפחית ייצור של DHT, מעכב קשירה של הורמונים לקולטנים בבלוטת הערמונית ובכך מסייע במניעת הגדלת הערמונית.
  • סרפד, תמצית של עלי סרפד משמשת מזה מאות שנים לטיפול בתסמינים של הגדלה של בלוטת הערמונית. הסרפד מעכב קשירה של הורמונים לקולטנים בבלוטת הערמונית ובכך מסייע במתן שתן.
  • זרעי דלעת, מכילים רכיבים צמחיים כגון: פיטוסטרולים, קרוטנואידים וחומצה אולאית. רכיבים אלה מסייעים בצמצום ערמונית מוגדלת על ידי עיכוב קשירת הורמונים לקולטנים, פעילות נוגדת דלקת ומשמשים כמשתנים עדינים.    
  • ליקופן, צבען (פגמנט) אדום השייך למשפחת הקרוטנואידים נמצא בעגבניות, קינואה אדומה ופירות וירקות נוספים. ליקופן הוא נוגד חמצון הנמצא באופן טבעי בבלוטת הערמונית. ליקופן מסייע להגנה על בלוטת הערמונית ועל תאיה מנזקים חמצוניים, יכול למנוע התפתחות של תאים סרטניים בערמונית המוגדלת ולהפחית את הסיכון לסיבוכים.
  • סויה, מכילה רכיבים צמחיים בשם איזופלבונים. לאיזופלבונים פעילות ייחודית על קולטנים של הורמונים בגוף האדם. אכילה של טופו או נטילה של תוסף תזונה המכיל איזופלבונים יכול לסייע בהפחתת הקשירה של טסטוסטרון ו DHT אל קולטנים בבלוטת הערמונית ולעכב את הגדלת הערמונית. 
  • בטאסיטוסטרול, גם הוא רכיב צמחי הנמצא בסויה, באורז מלא, ברימונים ובמזונות נוספים נחקר מזה שלושה עשורים בכל הקשור לטיפול בהגדלה של בלוטת הערמונית. בטאסיטוסטרול נמצא כמפחית רמות של DHT בערמונית ומפחית דלקת.

בגברים כבני חמישים, כחלק מגיל המעבר הזכרי, מתחילה לאט לאט הגדלה של בלוטת הערמונית. במקרים מסוימים, התייעצות עם איש מקצוע תאפשר התאמה של תזונה וצמחי מרפא בהתאם למצבו הבריאותי של המטופל אך לעיתים יידרש טיפול תרופתי. כך או כך ברגע שיש שינוי כלשהו במצב הבריאותי חשוב מאוד לגשת לאבחון אצל הרופא ולא להסתמך על טיפול עצמי.
ניתן להשתמש בדקל ננסי, סרפד וצמחים נוספים העשויים לסייע במניעת הגדלת הערמונית ובהקלה על התסמינים, ובכל מקרה של חשש או ירידה באיכות החיים מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

מקורות:

References:

Phytotherapy of benign prostatic hyperplasia. A minireview. Phytother Res. 2014 Jul;28(7):949-55.
What do we know about phytotherapy of benign prostatic hyperplasia? Life Sci. 2015 Apr 1;126:42-56.
Treatment of Benign Prostatic Hyperplasia by Natural Drugs. Molecules . 2021 Nov 25;26(23):7141.
A systematic review of herbal medicine in the clinical treatment of benign prostatic hyperplasia. Phytomedicine Plus 2 (2022) 100153