גודל פונט
פורמולות מיוחדות

כולסטרול טוב וכולסטרול רע: מצאו את ההבדלים

בעבר הזהירו אותנו מכולסטרול באופן כללי. היום מבינים שישנם שני סוגים, כולסטרול טוב וכולסטרול רע, ושאחד מהם אפילו מטיב עם הבריאות שלנו. מנחשים איזה מהם?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כולסטרול טוב וכולסטרול רע

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ישנן 2 צורות של כולסטרול בדם: כולסטרול טוב וכולסטרול רע, וכדאי להכיר את ההבדלים בניהם
  2. השאיפה היא שרמת הכולסטרול הטוב תהיה גבוהה, ורמת הכולסטרול הרע – נמוכה
  3. עלייה משמעותית של כולסטרול רע שמתגלה בבדיקות דם היא לרוב תוצאה של נטייה גנטית, הדורשת הפחתה באמצעים שונים, כגון תרופות. תוספי תזונה ותזונה נכונה

כולסטרול נחשב לאויב ובמשך שנים רבות הזהירו אותנו מפניו, אפילו “אסרו” עלינו לאכול יותר מדי ביצים, כי החלמון מכיל כולסטרול. היום, לאור מחקרים ותובנות מדעיות אנחנו כבר יודעים שאמנם צריך להפחית בצריכת כולסטרול, אבל שהתמונה מורכבת ומסובכת הרבה יותר. בכתבה זו ננסה לעשות סדר וגם להבין: מה זה בכלל כולסטרול?

כולסטרול הוא חומר שומני בעל תפקידים חשובים בגוף, כמו בניית המעטפת (ממברנה) של  תאי הגוף, ייצור של הורמונים, של ויטמין D, של מלחי מרה ועוד. כולסטרול מיוצר ברובו בכבד, ונישא בזרם הדם ומועברים באמצעותו לכל תאי הגוף על גבי חלבונים שנקראים ליפו-פרוטאינים (ליפו = שומן, פרוטאין = חלבון), שגם הם מיוצרים בכבד מיוצרים בכבד. ישנם שני סוגים של ליפו-פרוטאינים והם אלה שמגדירים את סוג הכולסטרול.

הכולסטרול הרע

הכולסטרול הרע נישא בזרם הדם על גבי ליפו-פרוטאין בצפיפות נמוכה  – Low-density lipoprotein LDL. הכולסטרול הזה נחשב לרע משום הנטייה שלו לייצר משקעים טרשתיים בדופנות כלי הדם, הנקראים פלאק. למעשה, האויב האמיתי הוא אותו פלאק, ששוקע ומצטבר בדופנות כלי הדם, ושגורם למחלת טרשת העורקים שעלולה לגרום לחסימת כלי הדם. כאשר העורק הכלילי נסתם, זה העורק שמספק דם ללב, אזור מסוים בשריר הלב עובר נמק ובהמשך נוצרת באזור צלקת. במילים אחרות: נגרם התקף לב, שנקרא גם אוטם שריר הלב. כאשר החסימה היא באחד מעורקי המספקים דם למוח, נוצר אירוע מוחי, שנקרא גם שבץ.

זו הסיבה שבגללה ישנה חשיבות כל כך גדולה לשמירה מפני רמות כולסטרול גבוהות ובעיקר – של כולסטרול רע.

הכולסטרול הטוב

נישא בזרם הדם על ידי ליפו-פרוטאין בצפיפות גבוהה HDL high-density lipoprotein, ותפקידו הוא לספוג את שאריות הכולסטרול הרע ולשאת אותו בחדרה לכבד. כלומר, להרחיק אותו מדופנות כלי הדם. לכן, את הכולסטרול הטוב אנחנו דווקא רוצים בכלי הדם שלנו, שכן רמות גבוהות של כולסטרול טוב דווקא מסייעות ומורידות את הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי.

כיצד אפשר להשפיע על כולסטרול טוב ועל כולסטרול רע?

חשוב להבין, שאת מרבית הכולסטרול (כ-70%) הגוף מייצר בעצמו ורק כ-30% מהכולסטרול שיש לנו בזרם הדם מגיע מתזונה. ולכן, עלייה משמעותית של כולסטרול רע שמתגלה בבדיקות דם היא לרוב תוצאה של נטייה גנטית. במקרים כאלה יומלץ בדרך כלל על שימוש בתרופות.

ישנם גם מספר תוספי תזונה שעשויים להועיל, בהם נוסטרול וחומצת שומן חיונית מסוג אומגה 3.

כאמור, גם מזון תורם להעלאה של רמת הכולסטרול בדם ולכן, באמצעות שינוי בתזונה אפשר להוריד רמות כולסטרול. ישנם סוגי מזון שמומלץ להמעיט באכילתם בהם: מזון שעשיר בשומן רווי שמקורו בעיקר במזונות מן החי, כמו מוצרי חלב עתירי שומן, מוצרי בשר ובעיקר בשר מעובד.

ישנם גם שני סוגים של שומן צמחי שהינם רוויים – שמן קוקוס ושמן דקל  – שנמצאים בעיקר בממתקים ובמאפים.

גם שומן טרנס, שהינו שומן צמחי שעבר בתהליך כימי שנקרא הידרוגניזציה, מעלה את רמת הכולסטרול. שומן טרנס נמצא במרגרינה ובכל מה שמכיל אותה, כמו מיני מאפים ועוד. המלצה היא להימנע ממנו עד כמה שניתן.

מאידך, ישנם גם מזונות שמפחיתים את רמות הכולסטרול, כמו שומן חד בלתי רווי, שנמצא בעיקר בשמן זית, שמן קנולה, אגוזים ושקדים. שומן חד בלתי רווי מסייע בהפחתה של כולסטרול רע. כך גם סיבים תזונתיים: מחקרים מוכיחים כי הגברת הצריכה של סיבים תזונתיים יכולה להפחית את רמות הכולסטרול הרע, LDL.

כמו כן, כדאי להדגיש, כי פעילות גופנית במשך 30 דקות ביום מסייעת בהעלאת ערכי כולסטרול טוב, HDL, ובהפחתה של ערכי כולסטרול רע, LDL, וגם, כמובן, עוזרת לרדת במשקל.