גודל פונט
נשים

6 סיבות טובות לאכול חמוציות

לא רק לדרכי השתן: מתברר שלחמוציות, הפרי האדום והקטן הזה, סגולות בריאותיות רבות שממש כדאי להכיר. מחיזוק המערכת החיסונית ועד אולקוס: כל מה שהחמוציות יכולות לעשות בשבילכם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. החמוציות מכילות נוגדי חמצון חזקים שמגנים על התאים מנזקים חמצוניים, ולמעשה אחראים לרוב הסגולות הבריאותיות שלהן.
  2. מחקרים מראים כי החמוציות יכולות לסייע לבריאות דרכי השתן, למחלות לב וכלי דם, לחיזוק המערכת החיסונית, לבריאות הפה ולמערכת העיכול.
  3. צריכת חמוציות על בסיס יומיומי מסייעת לשמירה על בריאות התאים ולמניעת בעיות בריאותיות.

מיובשות, טריות, ממותקות, באבקה, בתוסף תזונה או במיץ – רק תחליטו איך אתם צורכים את החמוציות שלכם ותקבלו עסקת חבילה לא רעה שכוללת נוגדי חמצון חזקים, ויטמיני C, E, K ו- B וסיבים תזונתיים, ועל הדרך מצ’פרת אתכם גם במנה יפה של אבץ, סידן, מגנזיום וברזל, ויש עוד…

למה דווקא חמוציות?

הראשונים שגילו את הפרי הקטן והאהוב הזה היו האינדיאנים בצפון אמריקה, שהחמוציות נכנסו לתפריט שלהם לפני דורות רבים. האינדיאנים הבינו שהחמוציות, השייכות למשפחת פירות היער, טובות למאכל ותיבול אך לא רק – הן גם ניחנו בסגולות ריפוי, ומתאימות לבעיות בכבד, למצבים של זיהומים בדרכי השתן, לכאבי בטן, לאבנים בכליות ואפילו למחלת הצפדינה.

לסגולות הרבות של החמוציות אחראים נוגדי החמצון החזקים שהן מכילות, הפרואנטוציאנידים והפוליפנולים, שמגנים על התאים מנזקים חמצוניים, והתוצאה היא הפחתת זיהומים ואפילו מניעתם. אז כן, כיום ידוע ואף מוכח במחקרים: האינדיאנים צדקו, לחמוציות סגולות רפואיות רבות, והנה הן לפניכם.

 

  1. חמוציות ודרכי השתן: מניעת והפחתת זיהומים

מניעת זיהומים בדרכי השתן, ובעיקר מניעת זיהומים חוזרים, היא ככל הנראה הסגולה המפורסמת ביותר של החמוציות. רוב הזיהומים בדרכי השתן נגרמים כתוצאה מחדירה של חיידקי אי-קולי (אשרכיה קולי) אל פתח השופכה, שממנו הם מגיעים אל דרכי השתן, ומזהמים אותן. מחקרים מראים שהחמוציות מסייעות למניעת זיהומים בדרכי השתן ולשמירה על בריאות האזור.
איך זה עובד? ככל הנראה הרמה הגבוהה של פרואנטוציאנידים, נוגדי החימצון החזקים שמצויים בחמוציות, יחד עם החד-סוכר שבהן, מפריעים לחיידק ה-E.coli להיצמד לקיר שלפוחית השתן והרירית, והוא נשטף החוצה.

  1. לקחת (חמוציות) ללב: מחלות לב וכלי דם

מתברר שגם המערכת הקרדיווסקולרית (לב וכלי דם) שלנו יכולה להרוויח משילוב החמוציות בתפריט היומי, מאחר שהן מסייעות בהורדת לחץ דם ובאיזון רמות הכולסטרול בגוף. איך הן עושות זאת?
אחד הגורמים לבעיות לב וכלי דם הוא הכולסטרול הרע (LDL), שתפקידו להעביר כולסטרול ושומן אל תאי הגוף מהכבד. את דרכו הוא עושה דרך כלי הדם, אך הוא נוטה להתחמצן במהלך הדרך. הבעיה היא שכולסטרול שעבר תהליך חמצון שוקע בכלי הדם ועלול לגרום לטרשת עורקים, וכאן נכנסות החמוציות לתמונה – ובזכות נוגדי החמצון החזקים שהן מכילות, הן מסייעות למניעת חמצון הכולסטרול הרע. זאת ועוד, החמוציות תורמות גם לעלייה ברמות הכולסטרול הטוב (HDL), שאחד מתפקידיו הוא הגנה על כלי הדם. מחקר שבדק את השפעת צריכת מיץ חמוציות על הכולסטרול הטוב (HDL) בגברים הראה שהחמוציות תורמות לעלייה ברמתו בפלזמה.

  1. שמרו על הפה שלכם: חמוציות להגנה על השיניים

גם השיניים יכולות לצאת נשכרות מצריכת חמוציות. זוכרים את הפרואנטוציאנידים, נוגדי החימצון החזקים שמצויים בחמוציות ומסייעים לבריאות מערכת השתן? אותם נוגדי חמצון בדיוק עושים את אותה הפעולה גם בפה – הם מונעים מחיידקים להצטבר בפה ובכך הם למעשה מקטינים את הסיכוי להתפתחות עששת ומחלת חניכיים.

  1. קחו לבטן: חמוציות ומניעת כיב קיבה

כיב (אולקוס) בקיבה או בתריסריון נוצר לרוב בשל זיהום שהגורם לו הוא חיידק העונה לשם הליקובקטר פילורי. ההליקובקטר פילורי חי בקיבה באופן קבוע ואינו מזיק, אך לעיתים, על רקע מצבים שמשבשים את האיזון בגוף, למשל העלייה בגיל, שינויים לרעה בתזונה וכן לחץ נפשי ומתח, הוא עלול לגרום לדלקת היוצרת כיב. ואיך נכנסות החמוציות לתמונה? נוגדי החמצון שבחמוציות יכולים לסייע במניעת זיהומי הליקובקטר פילורי בקיבה, על ידי כך שהם מפריעים להיצמדות החיידק לדופנות תאי הקיבה ובכך הם מקטינים למעשה את הסיכון לכיבים בקיבה. מחקר שנערך בישראל, במרכז הרפואי רבין, הראה שמיץ חמוציות סייע להצלחת הטיפול האנטיביוטי באולקוס.

  1. חמוציות וסרטן: האם הן יכולות לעזור?

הן אומנם עדיין לא התשובה למחלת הסרטן, אך ישנם מחקרים שמראים, כמו שעולה מהעדכון הבא, כי התרכובות שמכילות החמוציות – הפרואנטוציאנידים, נוגדי החמצון, החד סוכרים והחומרים האנטי דלקתיים – יכולות לעכב את הצמיחה ואת ההתפשטות של מספר סוגים של גידולים, בהם גידולי סרטן השד, המעי הגס, הערמונית והריאות.

  1. צינון ושפעת? חמוציות לחיזוק המערכת החיסונית

יש לכם נטייה להידבק בצינונים ובשפעת? נסו לצרוך חמוציות על בסיס קבוע. מחקרים שונים מצאו שהתרכובות שקיימות בחמוציות יכולות לחזק את המערכת החיסונית של הגוף ואף להפחית את הסימפטומים של שפעת. מהמחקרים עולה כי מרכיבי חמוציות עשויים להיות בעלי פוטנציאל טיפולי כנגד זיהומים בנגיפי שפעת מסוג A ו-B ויכולים גם הם להפריע להתפתחות של סיבוכים חיידקיים משניים.

את החמוציות אפשר לצרוך במגוון דרכים: בתוסף תזונה המכיל תמצית חמוציות בריכוז גבוה, במיץ או פשוט לאכול אותן – טריות או מיובשות. רוצים ליהנות משלל הסגולות שלהן? עדיף שתצרכו אותן על בסיס יומיומי.