גודל פונט
נשים

סובלת מדלקות שתן חוזרות?

ממש לא מזמן סיימת את הטיפול, החיים חזרו למסלולם, חשבת שנפטרת מזה, אבל שוב התעוררת בבוקר עם אותו הצורך הדחוף למתן שתן והצריבה המוכרת. הדלקת בשתן חזרה. למה זה קורה, מה הסיכוי לסבול מדלקות שתן חוזרות ואיך אפשר למנוע אותן?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
סובלת מדלקות שתן חוזרות?

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לרוב, כאשר דלקת בדרכי השתן חוזרת, מדובר בחיידק חדש ולא באותו אחד שיצר את הדלקת הקודמת.
  2. דלקות בשתן מוגדרות כחוזרות כאשר אישה סובלת משני זיהומים לפחות במהלך שישה חודשים, או משלושה זיהומים במשך שנה.
  3. שתייה מרובה, הימנעות משימוש בקוטלי זרע, הימנעות מהתאפקות וצריכת חמוציות, די-מאנוז ופרוביוטיקה מסייעות למניעת חזרה של דלקות שתן.

עדיין לא הספקת לשכוח את הדלקת האחרונה שלך בשתן, והנה היא שוב כאן. שוב כאבים בבטן התחתונה, דחיפות בהטלת שתן וצריבה. שוב את מחממת יחסים עם חדרי השירותים בכל מקום שאליו את מגיעה, ואת ממש לא אוהבת את זה. ברור. אז למה זה קורה לך?
דלקת בדרכי השתן מוגדרת כדלקת חוזרת כאשר אישה סובלת משני זיהומים לפחות במהלך שישה חודשים, או משלושה זיהומים במשך שנה. כל הישנות של המחלה מעלה את הסיכוי להישנות נוספת, ובסך הכול מדובר על כחמישית מהנשים שסבלו מדלקת בשלפוחית השתן ועלולות לסבול ממנה שוב. אצל גברים, אגב, אומנם הסיכוי לסבול מדלקת בשלפוחית השתן הוא קטן יותר, אך ברגע שגבר לוקה בדלקת, הסיכוי שהיא תחזור גדול יותר.

דלקת חדשה, חיידק חדש

הגורמים (חיידקי אי-קולי), החודרים לשופכה. בדרך כלל הגוף יודע להתמודד איתם והוא מסלק אותם לפני שהצליחו לגרום לזיהום, וטרם הופיעו התסמינים של דלקת בשתן , אולם ישנם מקרים שבהם החיידקים מתגברים על ההגנה של הגוף, גורמים לזיהום בדופנות השופכה ומשם עולים אל שלפוחית השתן וגורמים לזיהום בשלפוחית. בשל המבנה האנטומי שלהן, נשים מועדות לסבול יותר מזיהומים בשתן, אך גם גברים סובלים מדלקות בשתן.

לרוב, כאשר מופיעה אפיזודה נוספת של דלקת בדרכי השתן, בעיקר אם היא מתרחשת בסמיכות לדלקת האחרונה, מדובר בחיידק חדש ולא באותו אחד שיצר את הדלקת הקודמת. בכל מקרה, יש להיבדק כדי לאבחן באיזה חיידק מדובר, ולטפל בהתאם.

הגורמים לדלקות שתן חוזרות

  1. אחד המחקרים שבדק את הסיבות לדלקות שתן חוזרות מצא שבין הסיבות המובילות מככבים יחסי מין בתדירות גבוהה ושימוש בקוטלי זרע.
  2. סיבה נוספת לדלקות שתן חוזרות היא פגמים אנטומייים המפריעים למעבר תקין של השתן בשלפוחית השתן ומגדילים את הסיכוי להתפתחות חיידקים, דוגמת רפלוקס בדרכי השתן, הגורם לחזרה של השתן מהשלפוחית לכיוון הכליות, והגדלה שפירה של הערמונית אצל גברים.
  3. טיפול בדלקת הקודמת שלא הושלם יכול גם הוא להיות הסיבה לחזרה של הדלקת. אם לא השלמת את הטיפול האנטיביוטי שקיבלת או לחלופין קיבלת טיפול באנטיביוטיקה שאינה מתאימה, הדלקת עלולה לחזור לאחר תקופה קצרה. מה עושים? חוזרים אל הרופא…

איך תימנעי דלקות שתן חוזרות?

  1. שתי הרבה. השתדלי להגיע לצריכה של שלושה ליטרים ביום. השתייה המרובה מסייעת ליצור שתן ומגבירה את זרימתו, דבר המוריד את נוכחות החיידקים במערכת השתן. גם שתייה של חליטות צמחים הידועים כמשתנים, דוגמת פטרוזיליה וסרפד, עשויה לעזור.
  2. אל תתאפקי. מרגישה צורך? לכי לשירותים. התאפקות ממושכת גורמת ליצירת שאריות שתן, שהן מצע להתפתחות חיידקים.
  3. משתמשת באמצעי מניעה בעת קיום יחסי מין? מאמצעים המכילים קוטלי הזרע פשוט היפרדי. קוטלי זרע הם מהגורמים המובילים לדלקת בשלפוחית השתן.
  4. היגיינה נכונה. בעת ניגוב, נגבי מהנרתיק לכיוון מעלה ולא להפך. ניגוב בכיוון ההפוך מנייד את החיידקים לכיוון השופכה.
  5. הקפידי על מתן שתן ושטיפת אזור הנרתיק לאחר מגע מיני.
  6. לעיתים יחליט הרופא על נטילת אנטיביוטיקה מניעתית.
  7. חמוציות! מחקרים רבים מראים כי החמוציות מסייעות להפחתת ולמניעת דלקות בדרכי השתן. מחקר שבדק את השפעתה של צריכה יומיומית של כמוסות חמוציות על חזרת הדלקת בנשים בגילי 45-18 עם היסטוריה של דלקות חוזרות בשתן, הראה הפחתה משמעותית בתדירות הופעות הדלקות. מחקר אחר, שנערך בארצות הברית ופורסם בכתב העת ajcn, הראה כי צריכת מיץ חמוציות הורידה את מספר הדלקות בדרכי השתן אצל נשים שחוו דלקת בדרכי השתן בתקופה האחרונה.
  8. די-מאנוז. הדי-מאנוז הוא סוכר פשוט שנמצא בשלפוחית השתן ונוטה להיקשר לחיידקי אי-קולי, מחוללי הדלקת. ההיקשרות של הדי-מאנוז לחיידקים מונעת את היצמדותם לדופנות דרכי השתן ולשלפוחית השתן.
  9. פרוביוטיקה. צריכת פרוביוטיקה עשויה לעזור להפחית את הסיכון לדלקות חוזרות בדרכי השתן. לחיידקים הפרוביוטיים תפקיד חשוב בפעילות מערכת החיסון והם יכולים לסייע במצבים שונים של זיהום. בנוסף, לקיחת אנטיביוטיקה פוגעת בכל פלורת החיידקים, ולצד פגיעה בחיידקים מחוללי הזיהום, היא הורסת גם את החיידקים הטובים, החשובים לאיזון החיידקי. לקיחת פרוביוטיקה מחזירה את אותם החיידקים הטובים לגוף.
  10. אצל גברים מדובר לא פעם בבעיה בבלוטת הערמונית. מומלץ לבדוק אותה.

הדלקת חזרה? קבלי טיפול

התחילי בביקור אצל הרופא. ייתכן שהאנטיביוטיקה הקודמת שקיבלת לא הייתה מתאימה, או שלא השלמת את הטיפול. הרופא יתאים לך את הטיפול שאת צריכה. לצד הטיפול האנטיביוטי מומלץ לחזק את הגוף עם חמוציות לשיפור הPH החומצי בדרכי השתן, וכן פרוביוטיקה, לחיזוק אוכלוסיית החיידקים הטובים ומערכת החיסון.