גודל פונט
נשים

דלקת בנרתיק: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

הפרשות, ריח רע, גרד או חוסר נוחות – כל אלו יכולים להצביע על דלקת בנרתיק, או בשמה המקצועי – וגיניטיס. הדלקת יכולה להופיע על רקע של גורמים רבים דוגמת אלרגיה, גוף זר או שינוי במאזן ההורמונלי. אולם הגורמים השכיחים ביותר הם זיהומים שונים אשר משגשגים כאשר נפגעת אוכלוסיית “החיידקים הטובים”, אוכלוסייה שמגנה על האזור ומסייעת בשמירת החומציות הגבוהה שלו. בגלל הדמיון שבין התסמינים, כדאי להגיע לאבחון מדויק ולקבל טיפול מותאם לבעיה. במקביל, כדאי לשמור על היגיינת האזור ועל אוכלוסיית החיידקים המיטיבה שלו.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
דלקת בנרתיק | אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. דלקת בנרתיק היא שם כולל לקבוצת תסמינים אשר גורמים לחוסר נוחות ולהפרשות מרובות, ואשר יכולים להיות להם גורמים רבים ושונים - זיהומיים ולא זיהומיים
  2. חלק גדול מהדלקות נגרם בגלל פגיעה במאזן הטבעי שבין החיידקים הטובים המגנים על האזור, לבין פטריות, חיידקים וטפילים העלולים להתפרץ ולגרום לדלקת
  3. הטיפול בדלקת תלוי בגורם הדלקת והוא ניתן לרוב באמצעות פתיליות נרתיקיות או קרמים להחדרה או למריחה באזור. במקרים מסוימים מטפלים גם באמצעות כדורים לבליעה. שימוש בתכשירי פרוביוטיקה יעודיים לבליעה או לטיפול מקומי יכולים לעזור במקרים של דלקת

לא פשוט להיות אישה, יעידו נשים רבות, ואין הכוונה הפעם לפערי השכר, למחזור החודשי או לתכתיבי יופי שונים אלא לתופעה השכיחה של דלקות בנרתיק. דלקות בנרתיק (וגיניטיס) הן בין הסיבות השכיחות ביותר לחוסר נוחות באזור, ולביקורים אצל רופא/ת הנשים. מעריכים כי מרבית הנשים יסבלו במהלך חייהן מדלקות בנרתיק כאשר אצל חלק לא קטן מהן מדובר בתופעה חוזרת. 

מה היא דלקת בנרתיק?

דלקת בנרתיק היא שם כולל לקבוצת תסמינים אשר גורמים לחוסר נוחות ולהפרשות מרובות אשר יכולים להיות להם גורמים רבים ושונים ביניהם זיהום, שינויים הורמונליים ושינויים בפלורה הטבעית של הנרתיק. לעיתים קרובות אין מקור אחד לדלקת אלא שילוב בין גורמים שונים.

מה הגורמים לדלקת בנרתיק?

מקובל להבדיל בין גורמים זיהומיים לבין גורמים בלתי זיהומיים. הגורמים הזיהומיים הם השכיחים ביותר: אחראים לכ-90% מהדלקות ונמנים עליהם פטריות, חיידקים וטפילים. המקור העיקרי לשגשוגם של הפטריות והחיידקים, אשר חלקם נמצאים בגוף באופן טבעי, הוא פגיעה באוכלוסיית החיידקים הטובים שבנרתיק אשר מייצרים חומרים הפוגעים במזהמים, משתלטים על מקורות המחיה החיוניים להישרדותם של אלו ושומרים על רמת חומציות גבוהה אשר מונעת את התפתחותם. השחקנים המרכזיים באוכלוסייה זו הם חיידקים ממשפחת הלקטובצילים אשר “שולטים” באופן טבעי בנרתיק האישה.

מרבית הדלקות נובעות כתוצאה מזיהומים אלו אולם אין לשכוח את היתכנותם של גורמים נוספים כמו גוף זר, אלרגיה לחומרים וכן מחלות כרוניות דוגמת לופוס או דלקת מפרקים שגרונית. גם בגיל המעבר, עקב הירידה ברמות האסטרוגן, רירית הנרתיק הופכת דקה והירידה ברמות הסוכרים המאוחסנים בתאים שלה גורמת להיעלמות החיידקים הטובים (יוצרי החומצה) ולירידה ברמת החומציות. כל אלו יוצרים גירוי בנרתיק וכאב בעת קיום יחסי מין ומגבירים את הסיכון לפתח זיהום מקביל. במקרה כזה, כמו במקרים רבים אחרים, הדלקת עשויה להתפתח על רקע מספר גורמים משולבים יחד.

כיצד דלקת בנרתיק קשורה לקיום יחסי מין?

למרות שבמרבית המקרים מקור הדלקת במזהמים שונים, הדלקת הפטרייתית והחיידקית אינן נחשבות למחלת מין וזאת מאחר ואורגניזמים אלו נמצאים באופן טבעי בנרתיק האישה. עם זאת, קיום יחסי מין עם פרטנרים רבים עלול להעלות את שכיחותן בעוד ששימוש בקונדום עשוי לסייע במניעה, במיוחד של דלקות ממקור חיידקי.  

לעומתן, הדלקת הטפילית מועברת בעת קיום יחסי מין – בעיקר בין גברים לנשים מאחר ומרבית הגברים אשר נושאים את הטפיל אינם מפתחים תסמינים ולכן אינם מודעים לכך. גם מחלות מין שכיחות פחות דוגמת מיקופלזמה, כלמידיה או זיבה (גונוריאה) עלולות לגרום בין היתר, לתסמינים נרתיקיים.

מה התסמינים של דלקת בנרתיק? 

דלקות בנרתיק מתבטאות לרוב בהפרשות חריגות בכמותן או בריחן ובתחושת צריבה, כאב או גרד באזור. לעיתים ניתן להיעזר בתסמינים על מנת לאתר את מקור הדלקת. כך לדוגמה, פטריה מאופיינת בהפרשה לבנה ובגרד, בעוד שוגיניטיס חיידקי מאופיין דווקא בהפרשה דלילה בעלת ריח דגי. בגלל הדמיון בתסמינים וכן בגלל החפיפה שתיתכן בין גורמים שונים, לא מומלץ להסתמך על כך בלבד אלא לבצע בדיקה מקיפה אצל רופא/ת הנשים. חשוב לציין כי בחלק מהמקרים תיתכן דלקת ללא תסמינים כלל.

מהן דרכי הטיפול בדלקת בנרתיק? 

הטיפול בדלקת תלוי בגורמיה וזו סיבה נוספת להיבדק ביסודיות ולהגיע לאבחנה.
בפטרייה מטפלים לרוב באמצעות שילוב של טבליות אנטי פטרייתיות לבליעה, טבליות וגינליות או קרם למריחה מקומית. לרוב מוסיפים גם קרמים למריחה חיצונית אשר משלבים חומר אנטי פטרייתי עם סטרואידים או אלוורה, להקלה על הגרד.
בדלקת החיידקית והטפילית לעומת זאת, מטפלים באמצעות אנטיביוטיקה לבליעה, אשר במקרה של דלקת חיידקית ניתן להמיר גם בטבליות וגינליות או בקרם למריחה מקומית. בגלל סיבוכים אפשריים של דלקת טפילית, מטפלים בה גם בהיעדר תסמינים. בנוסף, כאשר מקור ההדבקה ידוע, נותנים את התרופה לשני הפרטנרים במקביל על מנת למנוע הדבקה חוזרת. 

כאשר מקור הדלקת אינו בזיהום אלא בירידה ברמות האסטרוגן האופיינית לגיל המעבר, הטיפול הוא באמצעות מתן מקומי של אסטרוגן – נרות או קרם, בעוד שלאלרגיה או לגירוי מומלצים איתור האלרגן והימנעות ממנו ובטווח הקצר – טיפול תסמיני באמצעות תרופות נוגדות אלרגיה או סטרואידים במתן מקומי או דרך הפה, כתלות בחומרת התסמינים. 

כיצד ניתן למנוע את הדלקת או לטפל בה שלא באמצעות טיפול תרופתי? 

בגלל שכיחות הדלקות שמקורן בפגיעה בחומציות הנרתיק ובאוכלוסיית החיידקים המגנה עליו, ניתן למנוע חלק גדול מהן בדרך טבעית באמצעות הקפדה על היגיינת המקום, טיפוח אוכלוסיית החיידקים המקומית והימנעות מחומרים אשר עלולים לגרום לאלרגיה, לגירוי או לשינוי רמת החומציות של הנרתיק. בין היתר מומלץ להימנע משימוש בסבונים או באמצעי ספיגה מבושמים, ומומלץ ללבוש תחתוני כותנה ולשטוף את המקום באמצעות סבון ומים בלבד. בנוסף, מומלץ להימנע משטיפות תוך נרתיקיות אשר פוגעות בחומציות האזור, ולבצע ניקוי באמצעות מים או מגבון מכיוון פתח הנרתיק לאחור, בכדי למנוע חדירת חיידקים מזיקים פנימה.

בנוסף לאלו, מומלץ לחזק את אוכלוסיית החיידקים הטובים באמצעות תכשירי פרוביוטיקה נשית לבליעה או להחדרה. תכשירים ייעודיים אלו מכילים זני חיידקים אשר הראו יכולות של הגנה על האזור ואשר ישנה תמיכה מחקרית רחבה באשר ליכולתם לסייע במניעת דלקות חוזרות ולהאיץ את תהליכי ההחלמה מדלקות קיימות. מומלץ לבחור בתכשיר שמכיל זנים נחקרים ומתועדים ושמיוצר בטכנולוגיה המבטיחה את שרידות החיידקים, וליטול אותו במקביל לטיפול בדלקת או באופן קבוע למניעת דלקות חוזרות. בנוסף, מומלצים תכשירים אלו בתקופה הסמוכה לנטילת טיפול אנטיביוטי עקב פעולתה של האנטיביוטיקה כנגד אוכלוסיית החיידקים – הרעים והטובים כאחד. 

מקורות:

References:

1. https://www.hadassah.org.il/vaginitis/
2. https://www.ynet.co.il/health/article/r1RTXdDpP
3. https://he.wikipedia.org/wiki/דלקת_הנרתיק_והפות
4. https://www.uptodate.com/contents/candida-vulvovaginitis-treatment
5. https://www.uptodate.com/contents/candida-vulvovaginitis-clinical-manifestations-and-diagnosis?topicRef=115170&source=see_link
6. https://www.uptodate.com/contents/vaginal-discharge-vaginitis-initial-evaluation?topicRef=5452&source=see_link
7. https://www.clalit.co.il/he/your_health/womens/Pages/vaginal_discharge.aspx
8. https://www.clalit.co.il/he/your_health/womens/Pages/bacterial_vaginosis.aspx
9. https://www.clalit.co.il/he/your_health/womens/Pages/vulvovaginal_candidiasis.aspx
10. https://www.maccabi4u.co.il/25175-he/maccabi.aspx
11. https://mdjacob.co.il/דלקות-בנרתיק/
12. https://www.clalit.co.il/he/your_health/womens/Pages/trichomonas.aspx