גודל פונט
נשים

מה אסור לאכול בהריון ומה מותר?

עכשיו את אוכלת בשביל שניים, מבחינת ערכים תזונתיים שחיוניים לך ולעובר שלך, ולא, חלילה, מבחינת הכמויות. אז על מה כדאי להקפיד וממה את חייבת להישמר?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
מה לאכול בהריון ומאיזה מזונות להימנע? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מזון לא מבושל או מבושל באופן חלקי, כמו דגים, מוצרי בשר וביצים, אסור לאכילה בהריון. חשוב לאכול מזון טרי שאוחסן בקפידה בתנאי קירור ושנשטף היטב לפני האכילה
  2. אכילת דגים מסוימים מסוכנת בגלל החשש מפני כספית ומתכות כבדו שהצטברו בהם
  3. אלכוהול אסור לשתייה בהריון, אבל קפה ומשקאות שמכילים קפאין מותרים בכמות מסוימת

תוצאות הבדיקות חזרו, ועכשיו זה ודאי: את בהריון והעולם שלך עומד להשתנות. חולשה, חוסר תאבון, בחילות והקאות יהיו בין הסימנים הראשונים שיבשרו לך את בוא התקופה הכי אביבית בחייך, ביחד עם גודש בשדיים ושינויים במצב הרוח ועוד כמה עניינים.

סביר להניח שבשבועות הראשונים תסבלי מבחילות, כמו מרבית הנשים בתחילת ההריון, אולי גם מהקאות, ויחד איתן, שינויים בתאבון. יכול להיות שריחות וטעמים יגרמו לך לרתיעה ולהתנזרות מהם, ואילו אחרים יעוררו בך חשקים שלא ידעת כמותם. השינויים הללו נגרמים בגלל העלייה ביצור האסטרוגן והפרוגסטרון, אך יש שקושרים את הירידה בתאבון דווקא לשינויים במצב הרוח.

את כמובן רוצה את הטוב ביותר לך ולעובר שלך: לשתות בכמות הנדרשת, לנוח, ליטול את הוויטמינים והמינרלים המומלצים, לאכול את כל מה שאת והוא או היא צריכים, ולהימנע מכל מה שעלול לסכן ולהזיק. אז מה כדאי לאכול וממה את צריכה להימנע במהלך ההריון?

איבדת את התיאבון?

אל דאגה, הוא יחזור מעצמו בשליש השני, אבל עד שזה יקרה נסי:

  • לאכול ארוחות קטנות, סביר להניח שיתקבלו בצורה טובה יותר
  • לאכול מזון יבש, פחמימתי כמו קרקרים, קורנפלקס, לחם קלוי (טוסט) וכדומה, שעשוי להפחית את הבחילה, טעמים נטרלים מתקבלים טוב יותר במצב של בחילות
  • להוסיף למזון היבש מעט ירקות וגבינות, כדי “לפתוח” את התיאבון, להגביר את תחושת השובע ולספק לגוף שלך רכיבי תזונה איכותיים
  • תוספת של לימון, ג’ינג’ר או קינמון למזון או למשקה עשויה להקל את הבחילות

מהי הרעלת מזון ומדוע היא מסוכנת בהריון?   

הרעלת מזון יכולה להיות מסוכנת ולגרום לנזק בריאותי, והיא מסוכנת במיוחד בהריון בגלל החשש שהזיהום יעבור לעובר שלך. היכולת של העובר להתמודד עם מזהמים קטנה וגם מערכת החיסון של האישה נחלשת מעט בהריון, לכן חשוב להקפיד על צריכת מזון נקי מזיהומים. ישנם כמה סוגי חיידקים שעלולים לגרום להרעלת מזון:

  • ליסטריה: חיידק ליסטריה עלול לעבור באכילת בשר ודגים נאים או מעושנים. במצבים חמורים של זיהום מזון ישנה סכנה שהחיידק עלול לגרום ללידה מוקדמת, להפלה ולמחלה של העובר בעודו ברחם.
  • סלמונלה: החיידק עלול להימצא בביצים ובבשר שלא בושלו כראוי. חיידק הסלמונלה עלול לגרום לזיהום קשה במערכת העיכול של האישה ההרה ולעבור גם לעובר.
  • טוקסופלזמה: עלול להימצא במוצרי בשר לא מבושלים, מוצרי חלב לא מפוסטרים או שנשמרו ללא קירור ובירקות ופירות לא שטופים היטב. הטפיל יכול להימצא גם בצואה חתולים. זיהום בטוקסופלזמה עלול לגרום לנזקים חמורים לעובר.
  • E קולי: חיידקי E קולי, שנקרא גם חיידק צואתי, עלול להימצא במוצרי מזון טריים, כמו סלטים ומיצי פרי או במזון שטופל בתנאי היגיינה לקויים. זיהום מזון ב E קולי יכול לגרום למחלת מעיים קשה ולעבור לעובר.

נשמע מפחיד? זו לא המטרה! כדי להפחית סיכון לזיהומים חשוב להקפיד על היגיינת המזון, שמירה שלו בתנאים טובים ששומרים על איכות המזון וגם להקפיד על היגיינה בזמן הכנת המזון.

מה מותר לך לאכול וממה כדאי להימנע בהריון? 

ביצים, דגים, בשר ועוף

ברשימת המזונות החלבוניים ישנם רבים וטובים, אך ישנם כאלה שאת צריכה להיזהר מהם במיוחד:

מותר:

דגי בריכות מגידול מקומי, אך רק לאחר שעברו בישול. אפשר לאכול טונה משומרת (בהירה), סלמון ושרימפס, אבל בכמות מוגבלת – מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ממליץ על לא יותר מ-340 גרם לשבוע.

ביצים מבושלות ובשר מבושל – עוף, הודו ובקר – מבושלים היטב.

דגים מעושנים רק כשהם אחד המרכיבים בתבשילי קדרה או בפשטידות אפויות.

כדאי להימנע:

דגי ים גדולים, כגון טונה (לא משומרת) ומקרל – דגי ים שמיובאים לישראל ועלולים להכיל כספית, ולכן עדיף להימנע מהם.

סושי המכיל דגים נאים (מותר סושי צמחוני שהוכן בפס הכנה ייעודי ללא דגים נאים).

ובכלל, מזון נא מהחי, מכל סוג – עוף, בקר, הודו, ממרחי בשר (פטה) או מזון שיש בו ביצים שלא בושלו, כמו רטבים וממרחים לא משומרים (מיונז, רוטב הולנדייז) מוס, קרם וקינוחים שמכילים אותם.

 

פירות וירקות

ירקות ופירות, ביחד עם קטניות ודגנים מלאים הם מזונות שכדאי מאוד לשלב בתפריט, הם מהווים חלק מתזונה בריאה ונכונה גם בהריון. אבל ישנם כמה כללים שכדאי לך לשמור עליהם:

מותר: פירות וירקות טריים ושטופים היטב או שעברו בישול. נבטים ופטריות מוקפצים (לא טריים).

כדאי להימנע: פירות וירקות בקליפתם שלא נשטפו היטב, או שנקנו בשווקים בהם מקפידים פחות על תנאי האחסון, או שמקורם לא ידוע. נבטים טריים מכל סוג, פטריות טריות, מיצי פירות סחוטים שנמכרים בדוכנים, סלטים מוכנים שנמכרים לפי משקל.

מוצרי חלב וגבינות

במוצרי חלב יש שפע של סידן והם מהווים מקור טוב לחלבון. אבל שימי לב לפרטים הקטנים:

מותר: מוצרי חלב מפוסטרים שנארזו ונשמרו בתנאי קירור או שעברו בישול או אפייה.

כדאי להימנע: מוצרי חלב שלא עברו פסטור, שלא נשמרו בצורה קפדנית בקירור, או שהושרו במים, כמו גבינות חצי קשות ומלוחות (אגב את הגבינות הקשות שהושרו במים אפשר לאכול אחרי בישול).

משקאות

ככלל, עדיף להימנע ממשקאות ממותקים, ולהעדיף שתיית מים. וכמובן, לא לשכוח שכדאי להגביר את צריכת הנוזלים.

מותר: קפה ומשקאות המכילים קפאין (משקאות אנרגיה, קולה ותה) אבל בצורה מוגבלת: עד 200 מ”ג קפאין ליום. כמו כן, כדאי לזכור שקפאין מפריע לספיגת הברזל, ולכן עדיף לא לשתות משקאות שמכילים קפאין סמוך לארוחה.

אסור: משקאות אלכוהוליים וכל מה שמכיל אלכוהול.