גודל פונט
נשים

שבוע 19 להריון

כאבי גב תחתון ובטן תחתונה עלולים להופיע בשלב הזה, כדאי להתחיל לתחזק טוב את הגוף. מוחו של העובר שלך מתפתח מהותית ויש כבר חלוקה לאזורי התמחות האחראיים על החושים השונים. כשאת בוחרת את תוסף הברזל שלך שימי לב להבדל בין סוגי הברזל. ברזל סוכרוזומלי נספג ביעילות, קל יותר לעיכול וגורם לפחות תופעות לוואי

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

ייתכן ותחושי בכאבי גב תחתון ובטן תחתונה – על מנת להקל על הכאבים כדאי להקפיד על תנועות נכונות, להימנע מסחיבת משאות כבדים ולהתאים את הפעילות הגופנית לשלב ההריון.

עצירויות – נשים הרות רבות סובלות מעצירות, ניתן להקל על התופעה על ידי תזונה מותאמת, כגון שימת דגש על מזון עתיר סיבים תזונתיים, הקפדה על שתיית מים, שזיפים (מיץ או הפרי) גם עשויים להקל על התופעה. ופעילות גופנית חשובה גם היא לשיפור היציאות.

מה עובר על העובר שלך?

הגדילה ממשיכה וכעת העיניים והאוזניים נראות פרופורציונליות וממוקמות במקומן בבדיקת אולטרסאונד. אורכו של העובר בשבוע זה מגיע ל-17 ס”מ ומשקלו כ-240 גרם. מוחו של העובר מתפתח באופן מהותי. בהתאם משתפרת יכולת התנועה שלו ברחם. בנוסף נוצרת חלוקה במוח לאזורי התמחות האחראיים על החושים השונים (אזור לראייה, אזור לשמיעה, אזור טעם, אזור ריח, ואזור האחראי למישוש). אצל עוברות ממין נקבה השחלות מייצרות ביציות מרובות. בבדיקת אולטרסאונד מין העובר כבר נראה בבירור.

תזונה בהיריון

אוכלים: אדומים (בשרים), ירוקים (ירקות) ומתחזקים בברזל

על ברזל דיברנו בשבוע שעבר והשבוע נתמקד בעצירות.

ראשית, אל תתאפקי, אנחנו יודעים – זה עושה עצירות.

נכון, גם תוסף הברזל שלך יכול לעשות עצירות (לא לכולן – לאחרות יכול לגרום אפילו דווקא לשלשול), אבל לא רק הוא. ההורמונים המופרשים במהלך ההיריון, גורמים למערכת העיכול לנוע לאט יותר, דבר הגורם לצואה להיות קשה ויבשה יותר. זה אולי גורם לך עצירות, אבל מאפשר לגוף לספוג טוב יותר מזון ונוזלים. גם לחץ הרחם על המעי הגס תורם לפעילות איטית יותר. אז איך לא נלחצים?

  • הרבי בשתייה – שתי במשך היום לפחות 10 כוסות (זוכרת היו טיפים לרוויה בשבוע 16). בחרי מלא – אכלי דגנים מלאים כמו לחם מלא, דגני בוקר מלאים, שיבולת שועל, אורז פסטה קוסקוס מלאים ועוד. הם מזונות עשירים בסיבים תזונתיים התורמים להגדלת נפח הצואה וכתוצאה מכך מחייבים את מערכת העיכול לפעילות נמרצת יותר.
  • אל תקלפי – שלבי בכל ארוחה ירקות או פירות בקליפתם. אלה מהווים מקור להרבה דברים טובים, אך גם לסיבים תזונתיים, שיתרמו לתחושת שובע ולתנועתיות טובה יותר של מערכת העיכול שלך.
  • זרזי – אם בכל זאת קשה, תוכלי להיעזר במזונות שונים המעודדים את פעילות מערכת העיכול. שתי מיצי ירקות ופירות כמו אשכולית, שזיפים, סלק ועגבניות. פירות יבשים כמו שזיפים ותאנים מכילים חומרים התורמים להגברת פעילות מערכת העיכול. שילוב של יוגורט פרוביוטי יכול גם הוא לעזור לעשות סדר בחיידקים הטובים במערכת העיכול.
  • אכלי מסודר – ארוחות קבועות המכילות סיבים תזונתיים (ירקות/פירות/ דגנים/ קטניות) ונוזלים יכולות לתרום כמובן לתזונה בריאה, אבל גם לסדר בהרגלי פעילות מערכת העיכול שלך.
  • זוזי – פעילות גופנית ספורטיבית או יומיומית גורמת להפעלת לחץ של השרירים על מערכת העיכול ובכך מזרזת את פעילותה.
  • אל תתאפקי – התאפקות מובילה לעצירות, גם אם הזמן נראה לא מתאים, זה גם לא זמן לעצירות.

נוטלים: לא עוצרים בברזל

כבר קיבלת מהרופא/ה המלצה ומרשם לתוסף ברזל, ייתכן שאת חשה שהוא עושה לך גזים, עצירות ואולי אפילו שלשולים. הצואה שחורה, ובקיצור לא נעים, אולי אפשר לוותר.

אז לא, כדאי עכשיו במיוחד להקפיד על נטילת ברזל. על פי המלצות משרד הבריאות צריך להתחיל ליטול תוסף ברזל לכל המאוחר בשבוע 16. בנקודת זמן זו יכולת ספיגת הברזל במעי מגיעה לשיאה. לכן נתמקד שוב גם השבוע ב-למה, כמה ואיך.

מה זה: מינרל חיוני לבניית הכדוריות האדומות בגוף, הובלת החמצן ותפקוד השריר.

למה זה עוזר: למניעת אנמיה כתוצאה מעלייה משמעותית בנפח הדם בשלב זה הגורמת לירידה/דילול בכמות ההמוגלובין.

מה ההמלצה בהיריון: על פי ההמלצות מטעם האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה בנייר עמדה בנושא: מינון של לפחות 30 מ”ג ברזל בשילוב עם תזונה עשירה בברזל ובוויטמין C החל בשליש הראשון.

איזה סוג לקחת: בהתאם להמלצת הרופא. אם את סובלת, נסי להחליף את התכשיר הנוכחי בתכשיר מסוג אחר. קיימים סוגי תכשירים שונים, אפשר להתייעץ עם הרופא לגבי סוג התכשיר המומלץ.

סוגי ברזל:

ההבדל המשמעותי מצוי במולקולה שאליה קשור הברזל. מכיוון שהברזל לבדו אינו יציב, חייבים לשלבו במולקולה מייצבת. ולכן, קיימים תכשירי ברזל שבהם הברזל קשור למולקולת סולפאט, פומארט או למולקולת ביסגליצינאט.

במחקרים נמצא כי ברזל ביסגליצינאט גורם לפחות תופעות לוואי במערכת העיכול. תשמחי לדעת, שדרושים מינונים נמוכים כמו 30 מ”ג בלבד היעילים כמו מינון גבוה יותר של מלחי ברזל אחרים.

סוג נוסף של ברזל הוא ברזל סוכרוזומלי – זו הטכנולוגיה החדשה ביותר. בצורה זו, הברזל עטוף ב-4 שכבות השומרות עליו, ומאפשרות לו להיספג בצורה יעילה במיוחד. בסוג זה כמעט ואין תופעות לוואי.


איך וכמה לקחת:

על פי הנחיית הרופא/ה. כמוסה/שקיק אבקה אחד בכל פעם.

כדי לשפר את הספיגה של תוספי ברזל נפוצים (ברזל אנאורגני), מומלץ ליטול אותם בנפרד מארוחה עשירה בסידן (למשל ארוחה חלבית), ולהימנע משתיית קפה בסמוך לנטילת התוסף. נטילת התוסף ביחד עם ירקות או פירות עשירים בוויטמין C, יביאו להגברת הספיגה.

תוסף ברזל סוכרוזומלי ניתן ליטול ביחד עם הארוחה או על בטן ריקה, סמוך לצריכת מוצרי חלב, תה וקפה – לבחירתך.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.