גודל פונט
נשים

הפרשות נרתיקיות בהריון – איך נבדיל בין תקין לדלקת?

הפרשות נרתיקיות מלוות אותנו מגיל ההתבגרות ועד לאחר גיל המעבר. הן טבעיות ויש להן תפקיד חשוב בבריאות המינית שלנו. אבל עם תחילת ההריון הן משתנות. איך נדע שמדובר בשינוי טבעי ותקין?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
אילו הפרשות בהריון הן תקינות, ואילו לא? | אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. התגברות ההפרשות היא לעיתים אחד הסימנים הראשונים להריון, ומדובר במצב טבעי ותקין. בתחילת ההריון נוצר "הפקק הרירי" שתפקידו מניעת חדירת חיידקים ומזהמים לרחם.
  2. אם חל שינוי בריח ובצבע של ההפרשות בהריון ואם הן מלוות בתחושת גרד, עקצוץ, או צריבה כדאי לפנות לרופא/ת הנשים.
  3. הפרשות בהריון שהן בעלות צבע אדמדם או חום מעידות על נוכחות של דם. גם הפרשות אילו יכולות להיות תקינות, אבל מומלץ בכל מקרה להיבדק על ידי רופא/ת נשים.

הפרשות נרתיקיות

הפרשות נרתיקיות מופיעות כבר בגיל ההתבגרות, ולמעשה הן אחת העדויות הראשונות שאנחנו הופכות מילדות לנשים ומתחילות להפריש את הורמון האסטרוגן  בעקבות התחלת ביוצים לקראת גיל הפוריות. הן יכולות להתחיל להופיע כשנה לפני התחלת המחזור החודשי. למעשה זוהי דרכו הטבעית של הגוף לנקות את הנרתיק ולשמור על הלחות הטבעית שלו. בשנים הראשונות, כלומר במהלך גיל ההתבגרות, צבען שקוף, לעתים לבנבן או צהבהב – זה צבען הטבעי.

במהלך המחזור החודשי כמות ההפרשות, צבען וסוגן משתנה, בהתאם לשינוי ההורמונלי המחזורי. לכן, בימי הביוץ, למשל, הן יהיו צמיגות, שקופות ואפילו מעט דביקות כך גם במהלך ההריון או לאחר הפסקת המחזור החודשי אצל נשים בגיל המעבר.

עם בוא גיל המעבר, כשהשחלות מפסיקות בהדרגה לייצר את ההורמון אסטרוגן, הנרתיק שלנו עובר שינוי ולמעשה מאבד את שכבות המגן שלו- קפלי הנרתיק ועובי הרירית שלו-בשפה הרפואית זהו מצב שנקרא אטרופיה. זה בא לידי ביטוי ביובש בנרתיק. כלומר, ההפרשות מתמעטות בהדרגה והנרתיק מאבד, בין השאר, את הלחות שההפרשות מעניקות לו.

 

הפרשות בהריון – איך נראות הפרשות בתחילת הריון?

התגברות ההפרשות בתחילת ההריון היא לעתים אחד הסימנים הראשונים להריון וגם זה תקין וטבעי. נוסף על המשימה לנקות את הנרתיק, הפרשות בהריון נועדו למנוע מזיהומים חיידקיים ואחרים לחדור לרחם ולסכן את העובר.

כיצד מזהים שהפרשות בהריון הן תקינות?

עם תחילת ההריון, נוצר בנרתיק “פקק רירי”, שכשמו כן הוא: מחסום בפני חדירה של מזהמים לרחם. היווצרות הפקק הרירי יכולה לגרום לריבוי הפרשות בהריון, ובפרט בשבועות הראשונים. ככלל, הפרשות בהריון הן כמעט נטולות ריח, אבל המרקם שלהן עשוי להיות שונה. וכן, הן יכולות להיות קצת לא נעימות – בגלל הרטיבות שהן גורמות, אך כאמור, מדובר במצב טבעי.  לקראת סוף ההריון, סמוך למועד הלידה, הפקק הזה אמור “להשתחרר”: זהו סימן לכך שצוואר הרחם מתחיל להיפתח. הפקק הרירי הוא הפרשה רירית צמיגה, בהירה, אבל לעתים צבעה יכול להיות אדמדם, כלומר – מעורבת בדם.

 

כיצד מזהים שהפרשות בהריון אינן תקינות?

שינוי בריח ההפרשות הוא הדבר הראשון שניתן להבחין בו, ולא רק בהריון. אם מדובר בריח חריף, ובפרט שהוא מלווה בתחושת גרד, עקצוץ, או צריבה וכשחל שינוי בצבע ההפרשות – כדאי לפנות לרופא/ת הנשים כדי לבדוק  אם מדובר בזיהום ובדלקת.

ישנם גורמים רבים שיכולים לגרום לזיהום ולדלקת:

  • פטריה בנרתיק (פטרת)
  • טריכומונס – טפיל המועבר ביחסי מין
  • וגינוזיס חיידקי (בקטריאל וגינוזיס ( BV, Bacterial vaginosis  –
  • GBS – חיידק ממשפחת הסטרפטוקוקוס, ששמו המלא הוא Group B Streptococcus סטרפטוקוקוס מקבוצה B
  • מחלת מין כגון זיבה (גנוריאה), הרפס או כלמידיה, שנגרמות על ידי חיידקים
  • גירוי של הנרתיק, למשל מקונדום או מחומרים רחצה ובישום ועוד

החשש העיקרי הוא מפני זיהום שיתפשט לצוואר הרחם ויסכן את העובר. BV למשל נחשב כגורם הנפוץ ביותר להפרשות בהריון שאינן תקינות, והוא מתרחש בקרב כ-20% מהנשים בהריון. נוכחות של החיידק מעלה את הסיכון להידבק במחלות מין אחרות והוא עלול לגרום למחלה דלקתית ברחם, בחצוצרה או בשחלות. יש גם מנתונים על קשר ללידה מוקדמת ולכן חשיבות באיבחון וטיפול.

מה קורה כשיש דימום מהנרתיק במהלך ההריון?

הפרשות בהריון בעלות גוון אדמדם או חום, בפרט בשליש הראשון להריון, הן שכיחות. בשליש הראשון להריון זו יכולה להיות הפרשה שמעידה על השתרשות העובר ברירית הרחם, ומדובר בתהליך טבעי ותקין. למרות שלא בהכרח  מצב זה חריג או מסוכן, לא כדאי להתעלם מהפרשות דמיות: במקרים מסוימים ייתכן כי מדובר בתחילתה של הפלה טבעית או שההריון אינו מתפתח כראוי או שמדובר בהריון מחוץ לרחם. הפרשה דמית בשליש השני או השלישי להריון יכולה להעיד על יציאת הפקק הרירי ועל התחלה של לידה. לכן, בכל שלב של ההריון ההמלצה היא לגשת להיבדק על ידי רופא/ת נשים או במיון נשים באופן מידי.

איך נשמור על היגיינה של הנרתיק בהריון?

כפי שציינו, הנרתיק הוא איבר ש”מנקה” את עצמו, וזהו תפקידן של הפרשות בהריון ובכלל. הטמפרטורה החמימה של הנרתיק והלחות ששוררת בו מהווה מצע גידול לאוכלוסיית חיידקים – פלורת הנרתיק. מרבית החיידקים החיים בנרתיק שלנו הם מה שנקרא חיידקים “טובים”, שבין השאר, עוזרים לשמור על הבריאות האינטימית שלנו ומונעים התרבות של חיידקים ופטריות לא רצויים.

אולם לעתים האיזון בפלורת הנרתיק משתבש, בגלל גורמים שונים: שימוש באנטיביוטיקה, לעתים תרופות אחרות כגון גלולות נגד הריון או סטרואידים. נשים הסובלות מסוכרת רגישות במיוחד לשינויים בפלורה וכן נשים הרגישות לטמפונים מבושמים, תכשירי רחצה, שימוש תכוף במגיני תחתונים, לבישת תחתונים מבדים סינטטיים ועוד.

באופן כללי, מומלץ לשמור על הבריאות האינטימית, ועל אחת כמה וכמה במהלך ההריון: להעדיף בגדים תחתונים מבדים טבעיים, להמעיט ככל האפשר בניקוי האזור האינטימי בתכשירי סבון ובתכשירים מבושמים ולהעדיף שטיפה במים בלבד. ניתן להיעזר  בתכשירים פרוביוטיים ייעודיים המסייעים בשמירה על האיזון בפלורת הנרתיק ומותרים בהריון וכמובן – לגשת לרופא נשים לקבלת ייעוץ וטיפול רפואי במידת הצורך.