גודל פונט
נשים

ויטמינים בהריון: על מה חשוב שתקפידי?

ויטמין B12, חומצה פולית, ויטמין D, ברזל, יוד, סידן ואומגה 3 – אלה הוויטמינים, המינרלים וחומצות השומן שחשובים לך בהריון, כדי לשמור על הבריאות שלך וכדי להשפיע על ההתפתחות של התינוק שלך. מה עוד חשוב שתדעי?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
ויטמינים בהריון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. במהלך ההריון ולאחריו את יכולה לדאוג, להזין ולהשפיע על התפתחות המוח של התינוק שלך.
  2. חוסר בוויטמינים בהריון עלול להזיק לתינוק שלך וגם לך, ובפרט כשמדובר באותם רכיבי תזונה שהוכחו במחקרים, כגון חומצה פולית, ברזל, אומגה 3 ועוד – כמשפיעים על הריון תקין ועל ייצור חלב אם.
  3. הריון הוא אתגר תזונתי, לכן מומלץ שתיעזרי בתוספי תזונה ובפרט בפרנטל שהוא תוסף תזונה המיועד לנטילה בהריון ומכיל את המינונים המדויקים שאותם את צריכה.

בדיקת ההריון יצאה חיובית ואת יודעת שהחיים שלך עומדים להשתנות לטובה. תינוק גדל לך בבטן, ואת היחידה שיכולה ורוצה לקחת עליו או עליה אחריות. את יודעת מה את צריכה ורוצה לעשות: לישון טוב, לאכול נכון, לקיים את כל הבדיקות במועדן, להימנע מעישון, מאלכוהול.

בתשעת החודשים הבאים תקראי לא מעט כתבות ומאמרים, ותקבלי עצות מלוא החופן, מדויקות יותר או פחות, שיעזרו לך את ההחלטות הכי קריטיות ומשמעותיות בחייך. גם לנו יש מה לתרום לך כדי שתצליחי במשימה הנפלאה שלקחת על עצמך. אולם ראשית, הבהרה: כשאנחנו אומרים ויטמינים, אנחנו למעשה מתכוונים לרכיבים תזונתיים חשובים שאת יכולה להשיג באמצעות תזונה נכונה.

אילו ויטמינים דרושים בהריון?

  • ויטמינים הם תרכובות אורגניות שהגוף שלך ושל העובר שלך צריכים, בכמויות כאלה ואחרות, לכל מיני תהליכים שמתרחשים בגוף: גדילה, ייצור של כדוריות דם אדומות, התפתחות של מערכת העצבים ועוד.

ויטמינים שאת צריכה בהריון: חומצה פולית (ויטמין 9B), ויטמין 3D ו-ויטמין  12B

  • מינרלים הם חומרים שנמצאים באדמה, חלקם נחשבים למתכות וגם הם חיוניים לתפקודן התקין של מערכות רבות בגוף.

מינרלים שאת צריכה בהריון: ברזל, סידן, יוד

  • אומגה 3 הוא שם כולל לחומצות שומן בלתי רוויות שחיוניות לתהליכים שונים בגוף, ובפרט להתפתחות המוח ומערכת העצבים ולפעילות תקינה שלהם, למערכת החיסון, לייצור חלב אם ועוד.

חומצות שומן שאת צריכה בהריון: ישנם 3 סוגים של אומגה 3. מתוכם חומצת השומן מסוג  DHA חיונית להתפתחות מוחו של התינוקבר שלך

אמנם התזונה הישראלית עשירה מאד בפירות וירקות שמכילים אותם, ובדרך כלל קל מאד להשיג את כמויות הוויטמינים הדרושים לך ולעובר מדי י ובכל זאת, מחסור בוויטמינים ובמינרלים עלול להיות לא בריא, לך ולעובר שלך.

חוסר של  רכיבים תזונתיים מסוימים, עלול לגרום לשורה של בעיות בריאותיות והתפתחותיות, חלק אף עלולות לסכן חיים. למשל:

  • חוסר של חומצה פולית הוכח במחקרים כגורם למומים מולדים קשים בעובר
  • חוסר של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 עלול להפריע להתפתחות מוח העובר
  • יוד נחוץ למוח ולמערכת העצבים
  • ויטמין D הכרחי לגדילת עצמות חזקות, תפקוד מערכת החיסון, ועוד.

מה כדאי שתאכלי כדי להשיג את מלוא הוויטמינים בהריון?

המומחים קוראים להריון “חלון הזדמנויות”. במהלך ההריון, ובפרט בשבועות הראשונים שלו, וגם אחריו ובמיוחד אם את מתכוננת להניק, כל מה שאת אוכלת ושותה הינם בעלי השפעה משמעותית על התפתחות התינוק שלך.

כל זה הופך את ההריון לאתגר תזונתי –  להבין ולדאוג שמדי יום תאכלי את הירקות ואת הפירות הנכונים, ומזונות מומלצים נוספים, בכמויות שאת צריכה. בפרט בתקופה שבה הגוף שלך עובר שינויים, שמתבטאים בין השאר במערכת העיכול שלך, בתיאבון, בבחילה או בהקאה.

לכן, ההמלצה היא לאכול על פי כללי התזונה הים תיכונית: מדי יום מקבוצות המזון המומלצות, שהן ירקות ופירות, דגנים וקטניות, אגוזים וזרעים, שמנים טובים (שמן זית, טחינה) חלב ומוצריו. בשר ומוצריו, דגים וביצים – מומלץ לאכול מספר פעמים בשבוע, אך אין צורך לאכול אותם מדי יום.

למרות זאת, קיימות המלצות ליטול תוספי תזונה, אפילו לפני שאת נכנסת להריון – אם ההריון שלך הוא מתוכנן:

  • חומצה פולית – חשובה במיוחד בשלושת החודשים שלפני ההריון ובמהלך שלושת החודשים הראשונים להריון
  • יוד – חיוני  לפחות חודש לפני ההריון, במשך כל ההריון ובתקופת ההנקה
  • ויטמין D – במשך כל ההריון ובתקופת ההנקה
  • אומגה 3 –החל מהשליש השני להריון ובתקופת ההנקה
  • ברזל – החל מתום החודש השלישי להיריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה

מדוע מומלץ ליטול פרנטל?

משום שהינך בהריון וחסרים תזונתיים של רכיבים מסוימים יכולים להיות קריטיים לך ולתינוק שלך אחת ההמלצות החשובות שתקבלי, ולא רק מאיתנו, אלא גם מן החברות שלך, מרופא/ת הנשים שלך ומאחות מעקב ההריון – היא ליטול תוסף תזונה ששמו הוא פרנטל, המכיל את המינון המדויק והאופטימלי של הרכיבים התזונתיים שחשובים לך ולתינוק.

יש שמממליצים ליטול פרנטל לפני תחילת ההריון, במהלכו ולאחר הלידה, כדי למנוע אנמיה ועייפות, נשירת שיער ותופעות נוספות וכדי לספק את צרכיו של תינוק יונק.