גודל פונט
נשים

מה גורם לשיער להיות דליל?

שיער דליל יכול להיות תוצאה של נשירה או של התקרחות, ומתברר שהידלדלות שיער אצל נשים נפוצה יותר מכפי שמקובל לחשוב. איך תדעי שהשיער דליל וכיצד תמנעי את התופעה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
שיער דליל

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. התקרחות נחשבת לתופעה גברית, גנטית והורמונלית, אבל גם נשים עלולות לסבול ממה, במיוחד לאחר גיל המעבר
  2. כמו התקרחות, גם נשירת שיער מוגברת יכולה לגרום למראה שיער דליל
  3. כדי לשפר את מצב השיער ולהימנע ממראה שיער דליל, מומלץ לשפר את התזונה, או להעניק לשיער שפע של ויטמינים ומינרלים באמצעות תוספי תזונה

כ-100 שערות נושרות מהראש שלך מדי יום. באופן טבעי, כחלק ממחזור צמיחת השיער. זהו תהליך שיש לו 3 שלבים ובו שערות “ותיקות” מפנות את מקומן לשערות חדשות שצומחות תחתן, ומקנות לשיער מראה שופע ובריא. אולם יש שני תהליכים שעלולים לפגום בתהליך ולגרום לשיער דליל: התקרחות ונשירה מוגברת.

הנטייה לאבדן שיער מן הקרקפת היא תופעה שנחשבת גברית, בדרך כלל. אולם מתברר כי הידלדלות שיער אצל נשים נפוצה יותר מכפי שמקובל לחשוב, והיא קיימת אצל כ-30-40% מהנשים.

התקרחות או נשירת שיער? כל הסיבות לשיער דליל

התקרחות זו תופעה גנטית, שמושפעת הורמונלית, לכן זכתה להיכלל כאבחנה רפואית בעלת שם – אלופציה אנדרוגנית. אצל גברים, תהליך ההתקרחות מתחיל בתחילת שנות ה-20 ומתגבר ככל שחולפות השנים, כך שעד גיל 40 כמחצית הגברים מאבדים את מרבית השיער שיש להם על הראש. המצב ההורמונלי משפיע על זקיקי השיער וגורם להם להתכווץ באופן הדרגתי. התקרחות גברית היא הדרגתית, כמעט איננה מורגשת ביום יום, אבל מאחר שהיא נמשכת לאורך שנים, משום שהשיער אינו צומח מחדש, נוצרים על הראש אזורים שלמים ללא שיער.

גם אצל נשים התקרחות היא איטית, נמשכת לאורך שנים, אבל בדרך כלל התהליך מואץ ומחמיר בגיל המעבר ולאחריו. לעומת מראה הקרחת שמופיעה על ראש גברי, אצל נשים מתרחש שינוי של מבנה השערות, שנעשות דקות יותר. נפח השיער יורד בהדרגה עד שהקרקפת נראית לעין באזורים מסוימים, בדרך כלל במרכז הראש, והשיער נראה דליל, דהוי ולעתים בהיר יותר.

סיבות נוספות לשיער דליל היא נשירת שיער מוגברת, כלומר שכמות גדולה יותר של שערות מתנתקות מן  הראש כחלק ממחזור צמיחת השיער הטבעי. נשירה מוגברת לא יוצרת קרחות, אלא מראה שיער דליל יותר.

בניגוד להתקרחות שהיא מצב כמעט בלתי הפיך (יש תרופות שמעכבות את תהליך ההתקרחות וניתן להשתיל שיער) משום שהשיער לא גדל מחדש, כשמדובר בנשירת שיער ניתן לשפר ולשנות את המצב ולעודד צמיחה תקינה באמצעים שונים.

נשירת שיער מוגברת מושפעת מחסר של ויטמינים ומינרלים, כמו ויטמיןB12 , חומצה פולית, ברזל, אבץ ועוד. גם איסוף השיער וקשירתו בצורה הדוקה עלולה לעודד נשירה והתדלדלות. סיבות נוספות הן תופעות לוואי של תרופות, מצבי מתח מתמשכים, מחלות שונות, כגון: סוכרת, אנמיה, פעילות לקויה של בלוטת התריס ועוד. אצל נשים רבות מתרחשת נשירת שיער לאחר הלידה וכן בגלל שינויים הורמונליים שונים.

איך תדעי שאת מאבדת שיער?

בעזרת מבחן המשיכה: אחזי בארבע אצבעות קבוצת שיער ומשכי בעדינות. אם נשארו בידך יותר מ-5 שערות, ייתכן שמדובר בנשירה מוגברת.

בעזרת מבחן הכרית: אם יש יותר מ-10 שערות על הכרית שלך לאחר שאת קמה בבוקר, ייתכן שזו עדות לנשירה מוגברת.

איך תתמודדי עם שיער דליל?

שפרי את התזונה: ירקות ופירות, דגנים מלאים, חלבונים איכותיים, שומנים טובים במידה ובאיכות גבוהה, עשויים למנוע שיער דליל ולשפר את צמיחת השיער.

קחי תוספי תזונה: כדאי לבצע בדיקות דם ואם נמצאו חסרים תזונתיים לשפר את המצב באמצעות תוספי תזונה מתאימים, במיוחד אם מלבד שיער דליל קיימים תסמינים נוספים כגון עייפות, חולשה, סחרחורות וכאבי ראש.

אפשרות נוספת היא ליטול תוספי תזונה שמיועדים לשיפור מראה השיער, מתחום נוטרי-קוסמטיקה, שמכילים את כל הוויטמינים והמינרלים הנחוצים לשיער, כמו ביוטין, ויטמינים מקבוצת B, סיליקה ועוד.

טפלי בשיער בעדינות: כאמור, שיער דליל יכול להיגרם גם איסוף והידוק חזק מדי. לכן, ההמלצה היא לעסות את הקרקפת בעדינות, אפשר להשתמש גם בכל מיני תכשירים טבעיים ותרופות סבתא, כמו שמן זית, מסכות מחומרים טבעיים ועוד, לחפוף  את השיער רק פעמיים שלוש בשבוע, במים קרים או פושרים וכמובן, לאסוף אותו ברכות ובלי “משיכת יתר”.