גודל פונט
נשים

נשירת שיער בסתיו, דכאון ועור יבש

מה הקשר בין נשירת שיער, סיוטי לילה ומראה עור עייף?

זה הסתיו, עם הענן, עם הרוח והיובש, שבו לא רק העלים נושרים, הוא שמשותף לכל התופעות הללו שמנינו. איך בדיוק, ולמה? וגם מה אפשר לעשות בנדון?

זמן קריאה: 4 דקות
נשירת שיער בסתיו דיכאון עונתי

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. למניעת נשירת שיער בסתיו כדאי לאכול חלבונים, פירות וירקות, דגנים מלאים ואגוזים שעשירים בוויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות, שתיה מרובה ונטילת תוספי תזונה המכילים ויטמין B12 וברזל
  2. דכאון עונתי - כדאי להוסיף לתפריט דגים, להימנע מנשנושים ולהרבות בשתיית תה ירוק
  3. עור יבש - להרבות בשתיית מים, מריחת קרם לחות, להעזר בתוספות תזונה

נשירת שיער, דיכאון ועור יבש, כל אלה נוטים להתגבר אצלנו עם בוא הסתיו והחורף המביאים את הירידה בטמפרטורות. מה כדאי לעשות על מנת להתמודד עם כל אלו?

נשירת שיער בסתיו – לא רק העלים נושרים

מתברר כי גם קצב נשירת השיער עלול להתגבר בסתיו. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב עת לרפואת עור, מצאו חוקרים שוודים כי מחזור צמיחת השיער מגיע לשיאו בקיץ ונשירת שיער שכיחה יותר בעונת הסתיו, כנראה מסיבות אבולוציוניות. תיאוריה נוספות הנוגעת לנשירת שיער בסתיו קושרת את בוא הסתיו בירידה במידת החשיפה לשמש, שמפחית ייצור של ויטמין D. הפחתת בייצור הוויטמין, כך על פי התיאוריה, יכולה לגרום לנשירה מוגברת של שיער בסתיו.

מה כדאי לעשות?

  • לאכול מנה המכילה חלבון מהחי או מהצומח, בכל ארוחה, וכן פירות וירקות, דגנים מלאים ואגוזים שעשירים בוויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות, כדי לספק לשיער את הויטמינים והמינרליים החיוניים לו ולסייע לזקיקים השיער ולשורשים להתפתח ולצמוח.
  • להרבות באכילה של גרעיני דלעת וזרעי פשתן המכילים סוג מסוים של פוליפנולים שמסייעים בהפחתה של סוג מסוים של הורמון גברי (DHT) המשפיע על אבדן שיער.
  • נטילת תוספי תזונה המכילים ויטמין B12 וברזל, בעיקר אם הנכם צמחוניים או טבעוניים יכולה לסייע לנשירת השיער המתרחשת בסתיו. אפשרות נוספת היא להיעזר בתוסף תזונה בעל נוסחה ייחודית של ויטמינים ומינרלים הדרושים לשיער.
  • לשתות, הרבה, כדי לעודד זרימת דם טובה לשורשי השיער ולזקיקים מה שיעזור להתמודדות עם נשירת השיער.
  • ליטול תוסף תזונה המכיל ויטמין D, שעשוי אף לסייע במניעת מחלות חורף בדרכי הנשימה.

דיכאון עונתי – לא רק הטמפרטורות יורדות

בסתיו, וזו כבר כמעט קלישאה, מצב הרוח בשפל, אתם מרגישים חסרי אנרגיה, כמעט מנומנמים. אולי זה קורה בגלל שעות האור שמתמעטות, אולי שריד לתרדמת חורף פרהיסטורית ששרתה על אבותינו הקדמונים ויכול להיות שזו התזונה שהשתנתה: מסלטים קלילים לתבשילים חמים וכבדים גורמים לישנוניות אחרי האוכל.

וישנה תופעה נוספת: הפרעה רגשית עונתית, או SAD, שהיא צורה של דיכאון עונתי, דיכאון בעל דפוס מחזורי שמתרחשת בהשפעת הימים המתקצרים ושעות האור שמתמעטות. היא מתאפיינת במגוון רחב של סימפטומים כמו עייפות, אכילת יתר, הסתגרות ודיכאון. מחקרים הראו קשר בין ההפרעה לבין בעיות שינה, ובעיקר סיוטים. למזלנו, בישראל שטופת השמש התופעה מוכרת פחות.

מה כדאי לעשות?

  • המרת חלק מכוסות הקפה שאתם שותים במהלך היום בתה ירוק, שמכיל פחות קפאין אבל יש בו רכיבים בשם פוליפנולים שמסייעים בהגברת האנרגיה והתחושה הטובה יכול לסייע בהעלאת המצב רוח ובהתמודדות עם דיכאון עונתי. עוד בעניין הקפאין: אמנם יש לחומר השפעה מעורר, אבל רק בטווח הקצר. בטווח הארוך כמויות גבוהות של קפאין עלולות לגרום לחוסר מנוחה, חרדה ונדודי שינה שיובילו לעייפות.
  • לוותר על נשנושים מתוקים, כמו ביסקוויטים, עוגיות ואפילו חטיפי אנרגיה, ולהתרכז בדבר האמיתי: פירות יבשים, אגוזים ושקדים, שמכילים מלבד סוכר ושומן גם שפע של סיבים תזונתיים ורכיבי תזונה טובים.
  • להוסיף לתפריט דגים שמנים וגבינה קשה, שמכילים טריפטופן – חומר הדרוש לייצור סרוטונין – הורמון “מצב הרוח”.
  • להרבות באכילת דגנים מלאים: אורז מלא, דייסות שיבולת שועל, לחם מקמח מלא. דגנים מלאים הם מקור מצוין לפחמימות ולאנרגיה, שנשמרת לפרקי זמן ארוכים.
  • לאכול מוצרים שעשירים בוויטמינים מקבוצת B כמו עוף, בשר, מוצרי חלב, שיבולת שועל, תמציות שמרים ועוד. הוויטמינים מסייעים בייצור אנרגיה בתאי הגוף.
  • הפתחתה בצריכת אלכוהול שמפחית את רמת האנרגיה, יכולה לעזור לדיכאון העונתי.
  • לצרוך שפע של ויטמין C שיעזור לגוף לספוג טוב יותר ברזל מהמזון שאתם אוכלים.
  • ליטול תוספי תזונה שעשירים בוויטמינים מקבוצת B, וכן מינרלים כמו ברזל, מגנזיום ויוד, שאף הם מעורבים בייצור האנרגיה ומשפיעים על חילוף החומרים בגוף (מטבוליזם).
  • ליטול תוסף תזונה המכיל אומגה 3, במיוחד אם לא מרבים באכילת דגים.

עור יבש בחורף ובסתיו – כשבחוץ רטוב, אבל יבש

אמנם הגשם שהחל לרדת ניקה את האוויר והרטיב את האדמה, אבל מתברר שדווקא בעונת הקור והגשמים האוויר יבש יותר, גם בחוץ, ועל אחת כמה וכמה בחדרים ממוזגים ומחוממים. התוצאה יכולה להתבטא בעור יבש ו”עייף” בחורף, בסדקים שמתהווים בו ואפילו בגירוי, אדמומיות והתפרצות של אקזמה, למי שיש נטייה לכך.

מה כדאי לעשות?

  • לשתות, מים, והרבה. כמה שהקפדתם לשתות בקיץ, בחורף אתם זקוקים לנוזלים לא פחות. העור שלכם יודה לכם על כך.
  • להקפיד על מריחת קרם לחות, שמכיל סרמיד – חומר שומני שמסייע בהגנה על העור ושומר על לחות העור, ואוריאה – חומר שמסייע לעור לספוח מים ונחשב כאחד המרכיבים היעילים ביותר למניעה ולטיפול בעור יבש בחורף.
  • לאכול שפע של ירקות ופירות שעשירים בוויטמין C ובבטא קרוטן, שנחשבים לנוגדי חמצון יעילים החיוניים לבריאות העור, כמו כרוב, ברוקולי, פלפל אדום, פירות הדר ועוד.
  • להיעזר בתוספי תזונה המכילים אומגה 3 וויטמין D.