גודל פונט
נשים

טיפוח עור הפנים: הרכיבים שמבטיחים לך אנטי אייג’ינג

אם את מהמקפידות על טיפוח עור הפנים, ודאי חווית על עורך לא מעט מוצרים קוסמטיים המכילים רכיבים שונים שמטרתם לתקן נזקים ולהאט את הזדקנות העור. רטינול, חומצה אלפא הידרוקסית, קולגן ואפילו תה ירוק, איך הם עובדים ומה הם עושים לעור הפנים שלך?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 6 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. השוק מוצף במוצרים קוסמטיים המכילים רכיבים שונים. חשוב לדעת מהו כל רכיב ולברר אם הוא מתאים לך, לפני השימוש.
  2. קיימים מוצרים המזינים את תאי העור מבפנים, כמו קולגן, ומוצרים שהשימוש בהם נעשה במריחה על העור.
  3. רוב הרכיבים הם נוגדי חמצון וחומרים טבעיים אחרים, שמטרתם להאט את הזדקנות העור, לתקן נזקים בעור ולמנוע פגמים וקמטוטים.

אומרים שהם יכולים להאט את שעון ההזדקנות של העור, אומרים שמוצרים המכילים חומרים שמטפחים את עור הפנים מבחוץ ואף מבפנים יכולים לתקן נזקי שמש וכתמי גיל ולהאט את הופעת הקמטים. קבלי סקירה של שלל חומרים – חלבונים, נוגדי חמצון וויטמינים – שמטרתם לעזור לך לשמור על עור יפה ובריא.

טיפוח עור הפנים מבפנים

קולגן

הוא אחד החלבונים הנפוצים ביותר בגופך, ולמעשה כ-80% ממשקלו היבש של עורך הם קולגן. מדובר בחלבון היוצר סיבים חזקים מאוד למתיחה, מחבר בין רקמות גוף שונות ומשפיע על גמישות העור, על חוזקו וכמובן על מראהו.

ככל שאת מתבגרת, יורדת רמת הקולגן בגופך, גמישות העור נפגעת, והתוצאה היא, בין השאר, קמטים, צניחת עור, עור דק, ציפורניים שבירות ואף הופעת צלוליטיס. בנוסף, יכולים השינויים ברמת הקולגן בגוף להשפיע גם על סחוסי המפרקים שלך ועל חוזק העצמות.

הדרך הטובה ביותר לשמור על רמה טובה של קולגן היא לעודד את ייצורו בגוף. קיימים תוספי קולגן פטנטיים המגיעים באבקה ללא טעם וריח, שאפשר להמיס אותה במשקה וספיגתה בדם טובה.

קולגן פטנטי שעבר לפני צריכתו חיתוך למקטעים קצרים- פפטידים בגדלים שונים, מעודד את הגוף לייצר בקצב מואץ קולגן חדש.

חלקים גדולים של קולגן אינם יודעים “לדבר” עם הגוף, אבל אם מפרקים אותו למקטעים קצרים בגודל הנכון, מקטעים אלו מתאימים באופן מושלם לקולטנים המצויים על פני תאי העור ומסוגלים להעביר להם מסר. מהו המסר? מקטעי הקולגן מאותתים בגוף שיש יותר מדי פירוק ולכן יש צורך להאט את ההרס ולהגביר את קצב הייצור של קולגן טבעי.

כתוצאה מכך עולה כמות הקולגן בעור. אפשר לפרק את הקולגן לסוגים שונים של מקטעים, הסוג הנכון יידע גם “לשוחח” עם הגוף.

חומצה סליצילית

את החומצה הסליצילית תפגשי במוצרים רבים ללא מרשם שתפקידם לטפל באקנה. החומצה הסליצילית חודרת לנקבוביות ומפחיתה את הנקודות השחורות והלבנות בעור ומקלפת את העור, פעולה אשר יכולה להפחית את סימני ההזדקנות. שלא כמו החומצות האלפא הידרוקסיות, החומצה הסליצילית אינה מגרה את העור.

החומצה הסליצילית פטנטית המצומדת לכולין (ביוסיל) (ch-OSA® – חומצה סיליצילית מצומדת לכולין). מחקרים הראו כי למוצר השפעה חיובית על העור, השיער והציפורניים. ביוסיל מכיל סיליקה בצורה המאפשרת ספיגה יעילה המובילה לייצור מוגבר של קולגן עצמי. הקומפלקס Ch-OSA בתא מעלה את הייצור העצמי (הפנימי) של הקולגן.

לנזקי שמש ולקמטים: נוגדי חמצון

רוב הצמחים מכילים רמות שונות של נוגדי חמצון – רכיבים שיכולים להתמודד עם רדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים הם חלקיקים זעירים שפוגעים בדנ”א שבתוך התאים וגורמים לתאי העור נזק שיכול להאיץ את ההזדקנות של העור ולגרום לקמטים, עור יבש, עיגולים כהים מתחת לעיניים ועור חסר ברק.

מזונות עשירים בנוגדי חמצון טובים לעור ולבריאות הכללית. ישנם מוצרים המתאימים לשימוש על העור ומכילים נוגדי חמצון שהוכח שהם יכולים לתקן נזקים בעור ולהאט את תהליך ההזדקנות, בהם: חומצה אלפא ליפואית, תמצית תה ירוק, רטינול, קואנזים Q10 וקפאין. מוצרים אחרים המבוססים על צמחים או חומרים טבעיים יכללו, למשל, חומצות אלפא הידרוקסיות וחומצה סליצילית.

חומצה אלפא ליפואית

את הכימיקל הטבעי הזה הגוף שלך כבר מייצר עבורך, והוא קיים בכל תא בגופך. כמו כל נוגד חמצון, גם החומצה האלפא ליפואית תוקפת רדיקלים חופשיים בגוף. חברות הקוסמטיקה שמכניסות את האלפא ליפואית למוצריהן יודעות להגיד שהיא יכולה להעלים קמטוטים עדינים, להפחית נקבוביות על העור ולהעניק לעור מראה זוהר ובריא.

תמצית תה ירוק

התה הירוק ידוע בעושר הפוליפנולים שבו, שהם פיטוכימיקלים בעלי תכונות נוגדות חמצון. מחקרים מוקדמים מצאו כי במריחה על העור יכולים החומרים בתה להקל על נזקי השמש ואף להגן על עורך מפני סרטן העור. כדאי למרוח תמצית תה ירוק תחת קרם ההגנה להכפלת ההגנה על העור. פוליפנולים בקרמים עשויים גם להאט את סימני ההזדקנות ולהפחית צניחת עור והיווצרות קמטים.

רטינול

קבלי את הוויטמין A שלך, הלוא הוא הרטינול, שנמצא בקרמים רבים המיועדים לטיפוח עור הפנים. מה הוא עושה? הוא מגביר את כמות הקולגן שהגוף שלך מייצר, מוסיף נפח לעור ומפחית את כמות הקמטוטים והקמטים. הרטינול עוזר גם לשפר את גוון העור ואת צבעו ולהפחית כתמים.

רופאי עור רבים רושמים למטופליהם את הטרטינואין, הדומה מאוד לרטינול מבחינה כימית, כטיפול להאטת הזדקנות העור, להאחדת גוון ולניקוי אקנה. מוצרים ללא מרשם המכילים רטינול עשויים להיות חלשים יותר, אך הם עדיין יכולים לשפר את מראה העור.

שימי לב ששימוש במוצרים מבוססי רטינול עשוי להפוך את השכבה העליונה של עורך יבשה וגרגירית, לכן מומלץ למרוח את הרטינול בלילה ולמרוח קרם לחות וקרם הגנה למחרת בבוקר, או לשאול את רופא העור שלך על חלופות.

ויטמין C

ככל שאת מתבגרת, הגוף שלך מייצר פחות קולגן ואלסטין, שתפקידם לשמור על עורך חזק, גמיש ובריא. נוגדי החמצון בוויטמין C עשויים להגביר את ייצור הקולגן ולמזער קמטוטים, קמטים וצלקות. ויטמין C אפשר למצוא במוצרים שונים לטיפוח עור הפנים, דוגמת קרמים ותחליבים.

קואנזים Q10

הגוף שלך מייצר את נוגד החמצון הזה באופן טבעי, כדי להילחם ברדיקלים החופשיים בתאים. אולם ככל שאת מתבגרת נוטה גופך לייצר פחות קואנזים Q10, מצב שעלול להפוך את תאי העור לפגיעים יותר לנזקים. זו גם הסיבה לכך שתמצאי את ה-Q10 במוצרים שונים לטיפוח עור הפנים כגון מי פנים, ג’לים וקרמים, המתאימים לשימוש לבד או בתוספת קרם לחות. קיים מחקר המראה כי קואנזים Q10 מסייע להפחית את הקמטים שסביב העיניים.

קפאין

מתברר שהוא טוב על הבוקר לא רק עם חלב וסוכר: אומנם עדיין לא הוכח כי לקפאין, שהוא נוגד חמצון, יש השפעה משמעותית על האטת הזדקנות העור, אבל חברות הקוסמטיקה כבר הוסיפו אותו לקרמים ולמשחות שלהן, כשהן מתבססות על מחקרים שכן מראים שקפאין יכול לסייע במניעת התפתחות סרטן העור, וכאשר הוא בא בקרם על העור, הוא יודע גם לטשטש קמטים, בייחוד קמטים מסביב לעיניים.

לכתמי שמש ואקנה: מוצרים טבעיים

חומצות אלפא הידרוקסיות (AHA)

עיון מהיר ברשימת החומרים של מוצרים קוסמטיים שונים, יגלה לך שרבים מהם מכילים את משפחת החומצות האלפא הידרוקסיות, הכוללת חומצות גליקולית, לקטית, ציטרית וטרטרית. החומצות האלפא הידרוקסיות מקלפות את העור, מפחיתות קמטוטים עדינים, כתמי גיל וצלקות אקנה, ויוצרות צבע עור אחיד. רצוי להתחיל בריכוזים נמוכים – בין 5% ל-10% – בתחליבים או קרמים על בסיס יומי, כיוון שבריכוזים גבוהים החומצות הללו עשויות לגרום לגירוי בעור ולקילופים. עם הזמן, אפשר להעלות בהדרגה את הריכוז. רופאים ממליצים להשתמש בקרם לחות ובקרם הגנה בעת שימוש בכל המוצרים המכילים חומצות אלפא הידרוקסיות.

חומצה היאלורונית

היא אחראית על ריכוך ושימון הרקמות בגוף, היא נמצאת בעור, בנוזל המפרק וברקמות החיבור, והגוף שלך מייצר אותה באופן טבעי. אז למה לצרוך חומצה היאלורונית בנוסף? כי גיל, עישון ותזונה לא בריאה עלולים להפחית את ייצורה במהלך השנים.

מוצרים המכילים חומצה היאלורונית עשויים לעזור להחליק את העור, והם עובדים טוב יותר בשילוב עם מוצרי ויטמין C.