גודל פונט
חורף בריא

סטרפטוקוקוס A – כל מה שצריך לדעת

החורף הגיע ואיתו הטמפרטורות צונחות. אין כמו לראות את הגשם מחוץ לחלון כשהחימום בבית או במשרד פועל. אבל האם ידעתם שכשהחלונות סגורים אתם לא לגמרי לבד? מגוון חיידקים ובראשם סטרפטוקוקוס A
רק מחכים למצוא את המקום החמים והנעים לגדול בו, ובדרך כלל זה יהיה עלינו.
אז הכינו את המטריות (והאלכוג’ל) ובחורף הזה נדע מה לעשות כדי להישאר בריאים.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
סטרפטוקוקוס A

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אנחנו מוקפים בחיידקים, בכל מקום, כל הזמן. סטרפטוקוק היא משפחת חיידקים נפוצה ביותר ואחד מסוגי החיידקים הנפוץ (והמזיק) במשפחה הוא סטרפטוקוקוס A
  2. סטרפטוקוקוס A עלול להוביל למגוון של זיהומים, חלקם אף עשויים להיות מזיקים ומסוכנים, במיוחד עבור אוכלוסיות בסיכון גבוה וקשישים ולכן מומלץ להפחית את הסיכון להידבקות באמצעות שמירה על רמת היגיינה נאותה
  3. חליתם? יש לפנות לאבחנה וטיפול רפואי לצד טיפול להפחתת הכאב, שתיית משקאות קרים ואכילת מזונות פושרים במרקם רך שיכולים לסייע בהרגעה

בואו נכיר את עולם החיידקים

חיידקים הם יצורים מיקרוסקופיים חיים המכונים גם בקטריות (“מקלות קטנים” ביוונית). הם מהיצורים הקדומים ביותר הנמצאים כמעט בכל פינה אפשרית על פני כדור הארץ (אבל גם מעל ובתוך). מתוך מגוון החיידקים הגדול שקיים, סטרפטוקוקוס הם קבוצה חשובה במיוחד. חיידקי הסטרפטוקוקוס הם חיידקים המופיעים בדרך כלל בזוגות או שרשראות קצרות של חיידקים בעלי צורה מעוגלת הצמודים זה לזה. בתוך קבוצת הסטרפטוקוקים קיימים 22 מינים שונים המסומנים באותיות A עד V. לא סתם המפורסם שבחבורה הוא סטרפטוקוקוס A , משום שמין זה גורם למחלות רבות בעור ובדרכי הנשימה העליונות במיוחד.

דע את האויב – מה חשוב לדעת על סטרפטוקוקוס?

זיהום בסטרפטוקוקוס A יכול לבוא לידי ביטוי בשלל תסמינים הכוללים בין היתר גרון כואב, חום ואפילו בלוטות לימפה מוגדלות. רוב ההדבקה מתרחשת באמצעות טיפות המועברות בדרכי הנשימה העליונות. האבחון מתבצע באמצעות משטח גרון ובדיקות מעבדה לגילוי סוג הפתוגן – החיידק המזיק. טיפול בסטרפטוקוקוס A לרוב יכלול טיפול באנטיביוטיקה על מנת להקטין את הסיכון לסיבוכים כמו זיהום בכליה או קדחת השיגרון – מחלה דלקתית רב מערכתית קשה העלולה להופיע בעיקר אצל ילדים צעירים בגילאי 15-5 לאחר זיהום בדרכי הנשימה העליונות. על מנת להקטין את הסיכון להידבקות והסתבכויות, מומלץ להימנע ממגע עם אנשים המאובחנים עם דלקת סטרפטוקוקית, לשמור על היגיינה באופן כללי וכמובן לגשת לבירור וטיפול רפואי כשנחוץ.

מהם הסיבוכים ודרכי ההתמודדות והמניעה?

כאמור מלבד סטרפטוקוק A האחראי לכ-10% מסך הדלקות בדרכי הנשימה העליונות, קיימים מינים נוספים בקבוצה זו. אותם חיידקים מתארחים בגופם של בני האדם ובעלי חיים, חלקם לא מזיקים לנו וחיים איתנו בשלום, אך רבים מהם עלולים לגרום לשלל מצבים רפואיים. למעשה, כמה מהמחלות הידועות והנפוצות ביותר בבני אדם נגרמות על ידי חיידקי סטרפטוקוקוס, כמו דלקת ריאות, דלקת קרום המוח, דלקת בכליה ודלקת זיהומית של שריר הלב. משכך, אנטיביוטיקה הניתנת על ידי הרופא.ה נחשבת פעמים רבות כקו הטיפול הראשון.

תרופות ללא מרשם או טיפולים ביתיים עשויים להקל על התסמינים אך הם אינם מהווים טיפול כנגד הסטרפטוקוק עצמו אלא כטיפול משלים. במהלך השלב החריף של הדלקת ניתן ליטול תרופות להפחתת הכאב לצד מזונות פושרים או קרים ובעלי מרקם חלק. מזונות אלו גם יסייעו להשלים את צריכת הנוזלים והקלוריות היומית, וגם עשויים להקל מעט על הכאב. דוגמאות למזונות כאלה הם יוגורט, גלידה, גבינה לבנה, מרק צח פושר, שייק פירות טחון היטב, ביסקוויט טבול בתה וכד’. מומלץ להימנע ממזונות חמים, חריפים ובעלי מרקם פריך העלולים להקשות על הבליעה. שילוב של טיפולים טבעיים כמו שתיית תה עם דבש או גרגור מי מלח יכולים גם הם לסייע בהפחתת הנפיחות, הפחתת הגירוי והפחתת אוכלוסיית החיידקים בגרון.

על מנת להפחית את סיכויי ההידבקות מומלץ בראש ובראשונה להקפיד על הרגלי היגיינה כמו שטיפות ידיים תכופות והימנעות ממגע עם אדם חולה. בנוסף, קיימים חיסונים שעשויים להועיל במניעת חלק מסוגי הזיהומים ולכן, גם בעלי חשיבות גדולה לאנשים בקבוצת סיכון גבוהה ולמבוגרים מעל גיל 65.

מתי כדאי להתייעץ עם הרופא.ה?

אומנם הכרת הסטרפטוקוק היא צעד ראשון לצד הבנה של אפשרויות הטיפול ודרכי ההימנעות, אך חשוב לזכור שיש לפנות לרופא לצורך קבלת אבחנה, וכמובן התאמת הטיפול המתאים למצב הבריאותי. מכיוון שחומרת הזיהום והסיבוכים עלולים להשתנות מאחד לאחר, אין להקל ראש בקבלת אבחנה רפואית וטיפול בזמן הולם, העשויים להיות בעלי השפעה מכרעת על משך תקופת ההחלמה.

מה חשוב לדעת כשמקבלים טיפול אנטיביוטי לסטרפטוקוקוס A?

כולנו צריכים להודות לאלכסנדר פלמינג, רופא ומדען מגלה הפניצלין על הגילוי מציל החיים. עם זאת היום אנחנו יודעים שלטיפול באנטיביוטיקה יש גם השלכות נוספות. תופעת לוואי של שלשול מאנטיביוטיקה היא תופעת לוואי שכיחה שמופיעה אצל כ- 25-5 אחוזים1 מהמשתמשים באנטיביוטיקה, וישנן מספר סיבות לשלשול מאנטיביוטיקה. טיפול באנטיביוטיקה לצד פרוביוטיקה ייעודית עם זנים רשומים ונחקרים יכול להיות יעיל להפחתת שכיחות השלשול ואף קיצור משך ימי השלשול2.

לסיכום:

סטרפטוקוק בכלל, וסטרפטוקוקוס A בפרט, הם חיידקים העלולים לגרום למגוון זיהומים המשתנים ברמת חומרתם, דרכי ההדבקה ואפשרויות הטיפול. לצד ההקפדה על היגיינה והפחתת סיכוני ההדבקה, חשוב להכיר את הסיכונים הטמונים בזיהומים אלה ולא לדחות את הפניה לקבלת טיפול רפואי במידת הצורך.

מקורות:

References:

1. Spinal Cord. 2017 Jun;55(6):583-587. doi: 10.1038/sc.2016.193. Epub 2017 Jan 31
2. Ouwehand ACet al. Vaccine. 2014 Jan 16;32(4):458-63