גודל פונט
Shape

אבקת חלבון – מי צריך אותה בכלל?

אין ספק לגבי מי הוא הכוכב על מדפי התוספים בחדרי הכושר. עשרות סוגים, כיתובים שצדים את העין וצבעים מזמינים על גבי קופסאות במגוון גדלים וצורות שבתוכן – אבקות חלבון, אבל מה זה אומר? איך הן עוזרות לנו ומי בכלל צריך אותן?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
אבקת חלבון: אז מי באמת צריך אותה ולמה? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. השימוש באבקות חלבון צובר תאוצה בשנים האחרונות ומסתמן כי מגמה זו תמשיך גם בשנים הבאות.
  2. אבקות החלבון מופקות ממקורות חלבון שונים במזון, כשהנפוץ והאיכותי שבהם הוא חלבון מי הגבינה המופק מחלב.
  3. תוספת חלבון לתזונה היומית כמזון או כאבקה יכולה לסייע בבניית השריר ובשיפור הרכב הגוף אצל אנשים הזקוקים לכמויות חלבון גדולות יותר מאלו שהם מצליחים להשיג בתזונה.

לאן שלא תפנה תמצא תוסף חלבון

בשנים האחרונות אנו נתקלים בתוספי חלבון ביותר ויותר מקומות – בחנויות הפארם, בחדרי הכושר ואפילו מזונות מועשרים שתופסים מקום של כבוד על המדף. בשנה החולפת שוק החלבון העולמי גילגל כ 18.91 מיליארד דולר (ועוד בשנת קורונה!) וצפוי להמשיך ולגדול עד לכ- 36 מיליארד דולר עד שנת 2028.

ככל הנראה הסיבה המרכזית לעלייה בצריכת תוספי החלבון היא לא רק חשיבותו הגדולה לתזונה היומית או תפקידיו האינסופיים בגוף האדם, אלא בעיקר ההבנה שהחלה לחלחל בשנים האחרונות לכל שכבות האוכלוסייה: כנראה שכדאי לנו להגדיל את צריכת החלבון היומית שלנו.

אז מה יש באריזות המזמינות שנמצאות על המדף?

אבקת חלבון מופקת על ידי מיצוי החלבון הנמצא באופן טבעי במזון. איזה מזון? כמעט כל מזון שאתם יכולים לחשוב עליו משמש היום להפקת חלבון – בשר, דגים, קטניות, ביצים ובראש ובראשונה חלב.

חלבון החלב מופיע בשני סוגים:

  1. קזאין – הנמצא במוצקי החלב או הגבינה.
  2. ווי (whey) – המכונה גם מי גבינה, הנמצא בחלקו הנוזלי של החלב והגבינה (המים שמופיעים על הגבינה לאחר שנפתחה).

 

אבקות החלבון נבדלות אלה מאלה כמובן במקור החלבון ובסוגו. מקורות החלבון השונים ישפיעו על הרכבו של התוסף כמו גם על מחירו.

אבקות החלבון הנפוצות ביותר מופקות מחלבון החלב ולרוב יתומחרו על  פי רמת הסינון של חלבון מי הגבינה האיכותי. ככל שריכוזו יהיה גבוה יותר, תחשב אבקת החלבון לטובה ואיכותית יותר (Whey Isolate).

מי הגבינה – מלך תוספי החלבון

תוסף מי גבינה, כמו שאר תוספי החלבון, מכיל חומצות אמינו המשמשות את הגוף כאבני בניין לרקמות בכלל ולשריר בפרט. אז אם ככה למה דווקא הוא הוכתר למלך החלבונים?

 למי הגבינה יש שני יתרונות בולטים על שאר החלבונים:

  1. מהירות ספיגה ועיכול– מרגע צריכת מי הגבינה תהיה עלייה מהירה יחסית של חומצות האמינו בדם. זה אומר שיכולת העיכול והספיגה שלו מצוינים יחסית לחלבונים אחרים.היתרון הזה אומנם נחמד מאוד, בטח על הנייר, אבל למען האמת הוא לא משמעותי לצרכן החלבון הממוצע, זה שמתאמן 2-3 פעמים בשבוע או עבור אנשים שפשוט רוצים להגדיל קצת את צריכת החלבון היומית שלהם.
  2. איכות החלבון – אם הסעיף הראשון לא שכנע אתכם, אז כדאי שתקראו את הסעיף הזה פעמיים. חלבון מי הגבינה מורכב מהרכב חומצות אמינו איכותי ביותר. למעשה הרכב חלבון מי הגבינה הוא האיכותי ביותר הקיים בטבע.
    חומצות האמינו המרכיבות אותו מספקות לגוף בדיוק את מה שהוא צריך כדי לבנות ולשקם רקמות, בצורה טובה יותר מחלבונים אחרים. נמצא כי מנה אחת של כ- 20 גרם חלבון מי גבינה תספיק כדי לאותת לשריר להתחיל בתהליך הבנייה.

בשל היתרונות המוזכרים פה רבים נוטים, שלא לצדק, להמליץ על צריכת אבקת החלבון מיד לאחר האימון הגופני לצורך השגת השפעה מיטבית.
אולם, בשנת 2013 התפרסם מאמר גדול המאגד בתוכו תוצאותיהם של מעל 20 מחקרים ומסקנתם אחת – אין השפעה מיטיבה לתזמון צריכת החלבון אחרי האימון על כוח מירבי או על הגדלת מסת השריר, כל עוד אנשים הצליחו לצרוך מספיק ממנו.

שורה תחתונה, למי אבקת החלבון יכול לעזור ואיך?

אבקת החלבון יכולה להיות מצויינת בראש ובראשונה לאלה שצריכים השלמה תזונתית, נשים וגברים כאחד.

מתאמנים וצריכים להגיע לקצובת החלבון היומית שלכם?

מנסים לרדת במשקל ומתקשים לצרוך מספיק חלבון?

רוצים לשפר את התזונה או את איכות החלבון שאתם צורכים?

סדר היום העמוס מונע מכם לקבל כמויות הולמות של חלבון איכותי מהמזון?

אבקת חלבון יכולה להיות פיתרון נהדר עבורכם. מנת חלבון איכותי ומדויקת בכמותה, ממתינה בתיק לרגע בו תזדקקו לה. הגדלת צריכת החלבון היומית לכמות המומלצת כחלק מתפריט מאוזן תסייע לכם להשיג את מטרות האימון שלכם, בין אם מדובר בהגדלת מסת השריר או אפילו ירידה במשקל.

מקורות:

References:

1. Protein Supplements Market Size, Share & Trends Analysis Report By Source (Animal-based, Plant-based), By Product (Powder, RTD), By Distribution Channel (Online Stores, DTC), By Application, And Segment Forecasts, 2021 – 2028. Market Analysis Report. Mar, 2021.
2. Schoenfeld, B.J., Aragon, A.A. & Krieger, J.W. The effect of protein timing on muscle strength and hypertrophy: a meta-analysis. J Int Soc Sports Nutr 10, 53 (2013). https://doi.org/10.1186/1550-2783-10-53
3. Kerksick, C.M., Wilborn, C.D., Roberts, M.D. et al. ISSN exercise & sports nutrition review update: research & recommendations. J Int Soc Sports Nutr 15, 38 (2018). https://doi.org/10.1186/s12970-018-0242-y