גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
עיכול

ירקות מצליבים ונפיחות בבטן

מי הם הירקות המצליבים? ממה נובע הריח המאוד אופייני להם? ואיך הם קשורים לבטן נפוחה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ירקות מצליבים: כרוב, כרובית, ברוקולי וכרוב ניצנים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ירקות מצליבים הם משפחת מזון על בעלת השפעות בריאותיות רבות
  2. המשפחה כוללת ירקות כגון כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון וצנונית
  3. נפיחות בבטן נגרמת בין היתר מפירוק של מזון, שלא עבר עיכול על ידי אנזימי מערכת העיכול של האדם, על ידי חיידקי המעי הגס.

ירקות מצליבים נעים להכיר

משפחת הירקות המצליבים היא אחת ממשפחות הירקות העתיקות ביותר, והשילוב שלהן בתזונתו של האדם ידועה מזה שנים רבות. משפחת המצליבים קיבלה את שמה בשל צורת עלי הכותרת של פרחיה המזכירה צלב.

המשפחה כוללת כ-3700 זנים, אולם רק כ-20 ראויים למאכל אדם. בין חברי המשפחה נמנים: כרוב על כל סוגיו (כרוב סיני, כרוב מסולסל, כרוב ניצנים, קייל), כרובית, ברוקולי, לפת, צנון, צנונית, גרגיר הנחלים, רוקט. משפחת הירקות המצליבים עשירה מאוד ברכיבי תזונה כגון נוגדי חימצון, קרטנואידים, פוליפנולים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. לרכיבי תזונה אלו השפעות מיטיבות על בריאות האדם ולאחרונה נקשרו במניעה של סרטן. ניתן לשלב בתזונה ירקות מצליבים בצורתם הטריה למשל בסלט, או מבושלים כמו במרק ואפילו בצורת שייק או מיץ סחוט.

נפיחות בבטן

נפיחות בבטן הוא שם כללי למצב בו גזים עוברים במערכת העיכול. התסמינים העיקריים של בטן נפוחה הם שיהוקים, גיהוקים ופליטת גזים דרך המעי הגס. נפיחות בבטן יכולה לגרום לאי נעימות ולכאבי בטן.

ישנם גורמים רבים לנפיחות בטנית, שני הגורמים העיקריים לגזים בבטן, הם גזים שמגיעים מבחוץ וגזים שנוצרים מבפנים. אויר יכול להגיע מבחוץ דרך בליעה, למשל כאשר לועסים מסטיק, גזים יכולים להיות גם מיוצרים במעי הגס על ידי הפלורה (החיידקים הטובים) שהם חיידקים הנמצאים במעי הגס. כאשר אנזימים במערכת העיכול לא מפרקים מזון, הוא מגיע בשלמותו למעי הגס. במצב כזה, חיידקי המעי מפרקים אותו (מתסיסים אותו) מה שיוצר חומצות שומן קצרות שרשרת, שחיוניות לבריאות ושלמות המעי, וגזים כמו פחמן דו חמצני, מימן ומתאן.

מה הקשר בין ירקות מצליבים לנפיחות ולגזים בבטן?

ירקות מצליבים מכילים רפינוז המתפרק על ידי אנזים (שנקרא אלפא גלוקוזידאז) שאינו מצוי בגוף האדם. כך שלמעשה, כאשר אוכלים ירקות מצליבים הרפינוז מגיע בשלמותו למעי הגס וחיידקי המעי מתסיסים אותו.

הרפינוז, משפחת האוליגוסכרידים וכמו כן רכיבים פחממתיים נוספים שאינם עוברים פירוק על ידי אנזימי מערכת העיכול של האדם, אלא מותססים על ידי חיידקי המעי של אדם, מכונים בשם פרה-ביוטיקה. משמעות המילה פרה-ביוטיקה היא “למען הפרוביוטיקה”, כלומר למען הפלורה הטבעית. הפרה-ביוטיקה, מהווה קרקע להתפתחות ולשמירה של “החיידקים הטובים”. היא למעשה מצע הגידול והמזון שלהם ולכן חשובה כל כך.

אנשים מתלוננים שמעבר לעובדה שהם אוכלים ירקות מצליבים נוצרים גזים, לאותם גזים יש ריח אופייני מאוד חזק וחריף. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהירקות המצליבים מכילים בכמות גבוהה גם רכיבים תזונתיים המכילים גופרית. מטרת הרכיבים הללו היא למעשה להרתיע בעלי חיים מאכילת העלים שלהם. הם גורמים לטעם מריר שאופייני לירקות אלו (למשל המרירות האופיינת לכרוב ניצנים), אשר מונעים מבלעי החיים לאכול אותם. גם את הרכיבים הגופרתיים הללו הפלורה מתסיסה ומייצרת מהם גז מימן גופרתי בעל ריח חזק.

טיפול בבטן נפוחה

הדרך לטפל בנפיחות בטנית וגזים הנגרמים מאכילת משפחת המצליבים היא להימנע מאכילתם. אך יחד עם זאת נפסיד את היתרונות הבריאותיים שלהם כמזון על. ולכן אפשר לשלבם בתזונה ואיתם, מומלץ לשלב גם תוספת פרוביוטיקה שתשמור ותאזן את הפלורה במעי וכן אנזימי עיכול שיסיעו בפירוק של אותם רכיבים פחממתיים ותמנע הגעתם בשלמות אל המעי הגס.