גודל פונט
אלספה - אומגה 3

כיצד משפיעה אומגה 3 על בריאות המוח

סובלים מבעיות בזיכרון או מרגישים שהיכולות המנטליות שלכם עוברות שינוי? מחפשים דרכים לשמור על התפקוד המוחי במשך השנים? קבלו שלל טיפים ועצות שיעזרו להתמודד עם הנטייה לשכוח

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לחומצות שומן מסוג אומגה 3 יש חשיבות רבה בתפקוד תקין של המוח, כגון ייצור נוירוטרנסמיטרים (מעבירי מסרים עצביים) ושיפור זרימת הדם למוח
  2. מחקר שנערך בארה"ב נמצא קשר בין רמות אומגה 3 בדם לבין ירידה בתפקוד הקוגניטיבי
  3. במחקרים בהם הנבדקים נטלו אומגה 3 יחד עם תרופות נוגדות דיכאון נצפה שיפור גדול יותר בתסמיני הדיכאון לעומת נבדקים שהסתפקו רק בתרופות נוגדות דיכאון

השנים החולפות מביאות איתן שפע של תובנות, ידע וניסיון. ואולם בד בבד, גברים ונשים רבים מעידים ואף מביעים חשש מפני השינויים והשפעות הגיל על היכולת לזכור ולבצע משימות מנטליות שונות. ובמיוחד לנוכח העלייה בתוחלת החיים והרצון להמשיך לחיות חיים מלאי תוכן ועניין גם בגיל השלישי. אם ניתן לעצור את ההתדרדרות תלוית הגיל?

בעשור האחרון פורסמו מאמרים רבים שהציגו את הטענה שתזונה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 מסייעת לפעילותו התקינה של המוח ותומכת בתפקודים קוגניטיביים (מחשבתיים).

אומגה 3 במחקר

כך הוכח למשל, כי לחומצות שומן מסוג EPA חשיבות רבה בתפקוד תקין של המוח שכן הן משפיעות על ייצור נוירוטרנסמיטרים (מעבירי מסרים עצביים ) ומשפרות את זרימת הדם למוח.

 

עוד נמצא, כי צריכה משולבת של DHA  ושל EPA  עשויה לסייע לשפר את מצב הרוח ואת יכולת הריכוז והזיכרון. חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג (ארה”ב) מצאו גם שבקרב בני 35-55 רמות גבוהות יותר של DHA נקשרו באופן מובהק לגמישות מחשבתית, זיכרון ואוצר מילים.

 

כמו כן, מחקר שנערך במינסוטה ארה”ב נמצא קשר בין רמות אומגה 3 בדם לבין לחץ דם וירידה בתפקוד הקוגניטיבי. ואילו במחקרים בהם הנבדקים נטלו אומגה 3 יחד עם תרופות נוגדות דיכאון נצפה שיפור גדול יותר בתסמיני הדיכאון לעומת נבדקים שהסתפקו רק בתרופות נוגדות דיכאון.

הנה עוד כמה עצות שיסייעו לשיפור היכולות שלכם:

  1. ביקור קבוע אצל הרופא:הוא חלק מכריע בשמירה על היכולת המנטלית, מאחר שבעיות רפואיות, כגון לחץ דם גבוה, סוכרת ודיכאון, שאינן מטופלות, עלולות לגרום לבעיות חשיבה.
  1. מומלץ שתבדקו היטב את התרופות שאתם נוטלים: תרופות מסוימות, וביניהן תרופות נוגדות דיכאון, תרופות נוגדות חרדה, תרופות ללחץ דם ולכולסטרול, גלולות שינה ועוד עלולות להשפיע על הזיכרון. במיוחד אם אתם נוטלים יותר מתרופה אחת מאלו שרשומות לעיל. ייתכן שהתאמת מינון התרופות או החלפת תרופה אחת באחרת יפתרו את הבעיה, בהתייעצות עם הרופא המטפל, כמובן.
  1. פעילות גופנית: מגבירה את זרימת הדם המגיע למוח, דבר שלדעת חלק מהחוקרים מסייע לצמיחת תאי מוח חדשים. למעשה, הפעלת הגוף מסייעת לצמיחת תאי עצבים במוח, באותו חלק שבו נמצא זיכרון העבודה. ההמלצה היא לפעילות גופנית במשך כ-30 דקות 3 פעמים בשבוע.
  1. שינה מספקת: עשויה לסייע להתרכז ולזכור טוב יותר. ההמלצה היא לישון לפחות 7 שעות בלילה. כמו כן, יש הטוענים כי נחירות ודום נשימה בשינה עלולים להשפיע גם על התפקוד המנטלי ועל הזיכרון. כפי הנראה, נשימה קטועה עלולה למנוע חמצן מהמוח, ועל פי מחקר שבוצע לאחרונה, ייתכן שהדבר גורם להתכווצות של חלקים במוח המכונים גופים ממילאריים – שלהם תפקיד חשוב בזיכרון.
  1. תזונה נכונה: המכילה שפע של פירות וירקות, דגנים מלאים ודגים כגון סלמון, טונה וסרדינים, העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3. כמו כן, ישנה המלצה לצרוך תזונה עשירה בפחמימות. במחקרים שונים נמצא, כי נשים שאכלו תזונה דלה בפחמימות קיבלו תוצאות נמוכות בצורה משמעותית במבחני זיכרון, בהשוואה לאלו שאכלו תפריט מאוזן יותר.
  1. תחביבים ושעות הפנאי: פעילויות שונות כגון יוגה, מדיטציה ותפילה, משחקים המערבים מחשבה, כמו שחמט וברידג’, נגינה על כלי והאזנה למוזיקה, לימוד שפות וכדומה תורמות לחידוד הזיכרון ואף מסייעות בהפחתת מתח שעלול לשבש את יכולות הלימוד והזיכרון.

 

ההמלצות מתבססות על פרסומי  הקרן להזדקנות בריאה, שנוסדה על ידי The American Geriatrics Society
(החברה האמריקאית לגריאטריה
)