גודל פונט
אלספה - אומגה 3

כיצד דגים יעזרו לכם בשיפור הזיכרון

דייג אוהב דגים? גם המוח שלכם. מחקר מגלה, כי אכילה של דגי ים צפוניים, כמו סלמון ומקרל המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3, עשויה להפחית סיכון לאלצהיימר ובעיות בזיכרון

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
כדורי אומגה 3

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. דגים מסוגים שונים הם המקור העיקרי לאומגה 3, אך מי שאינו מרבה באכילתם יוכל להשיג את אותו האפקט מתוספי תזונה מתאימים.
  2. מחקרים מוכיחים שרמות גבוהות של אומגה 3 עשויות לתרום למניעת אלצהיימר.
  3. נתונים חדשים מראים כי חומצת השומן אומגה 3 תורמת גם לבריאות הלב, הנפש וכלי הדם.

אומגה 3 וזרימת דם מוחית

כידוע, דגים הינם מקור חשוב וכמעט בלעדי לחומצות השומן החיונית מסוג אומגה 3. חוקרים אמריקנים הצליחו להדגים באמצעות סריקות מוח, כי אכילת כמות גדולה של סלמון, מקרל וסרדינים עשויה למנוע התפתחות של מחלת אלצהיימר ולתרום לשיפור הזיכרון על ידי הגברת זרימת הדם למוח.

לדברי פרופ’ דניאל אמן, ממרפאות אמן בקוסטה מסה, קליפורניה, שהיה ממובילי המחקר, מדובר במחקר חשוב מאוד. “המחקר שלנו מראה מתאם בין רמות של חומצות השומן אומגה 3 לבין זרימת דם מוחית לאזורים חשובים בהם מתרחשים תהליכי למידה וזיכרון, וכן תהליכים רגשיים כגון דיכאון” (1).

פרופ’ אמן וצוות המדענים שערכו את המחקר סרקו את מוחותיהם של 166 גברים ונשים שהופנו למחקר ממרפאה פסיכיאטרית. במהלך הסריקה החוקרים אפיינו את  פעילות המוח על-ידי מדידה של זרימת הדם, בזמן שהנבדקים ביצעו משימות מחשב שונות. החוקרים גם מדדו את רמות חומצות השומן אומגה 3 של המשתתפים והעריכו את בריאותם הנפשית והרגשית באמצעות בדיקות סטנדרטיות. תוצאות המחקר התפרסמו בירחון הרפואי Journal of Alzheimer’s Disease.

אומגה 3 ושיפור זיכרון

המשתתפים סווגו לשתי קבוצות בהתאם לכמויות של חומצות השומן שצרכו. החוקרים מצאו כי בקרב אנשים עם רמות גבוהות של אומגה 3 זרימת הדם לאזורי המוח הקשורים לזיכרון ולמידה, היתה מוגברת. כמו כן, הממצאים הראו כי בריאות הנפש הכללית והרגשית היתה טובה וחזקה יותר בקרב נבדקים עם רמות גבוהות של אומגה 3.

כידוע, ישנן עדויות רבות לכך שרמה גבוהה של אומגה 3 משפיעה לטובה על בריאות הלב ועל כלי הדם. על כן, חוקרים רבים סבורים כי יש להמשיך ולחקור את תפקידן של חומצות השומן ואת השפעתן על בריאות הנפש ועל תפקוד המוח, וכי המחקר הנוכחי מהווה התקדמות משמעותית בהוכחת השפעת התזונה על בריאות המוח ופותח פתח להבנת ההשפעה של שינויים תזונתיים פשוטים יחסית על התפקוד הקוגניטיבי ועל הזיכרון.

תוצאות המחקר מצטרפות לשורה של עדויות מחקריות המוכיחות כי אימוץ תזונה בריאה, הפחתת עישון, פעילות גופנית ושתיית אלכוהול מתונה עשויות לסייע לא רק בשמירה על בריאות הלב, אלא גם על תפקודים מוחיים וביניהם הזיכרון, ובפרט בגילאים מבוגרים יותר.

אך מה יעשו מי שאינם אוהבים או יכולים להרבות באכילת דגים? כפי הנראה, שימוש בתוספי תזונה שמכילים את חומצות השומן החיוניות עשויים להוות חלופה מתאימה.

מקורות:

References:

1.J Alzheimers Dis. 2017;58(4):1189-1199.