גודל פונט
אלספה - אומגה 3

כיצד אומגה 3 תורמת לבריאות הלב

היא מסייעת במניעת מצבי דלקת, קרישיות יתר בדם והפרעות קצב, מפחיתה שומנים בדם ותורמת לגמישות העורקים. כל הסיבות מדוע רופאים ודיאטנים ממליצים על תוספת של אומגה 3 לתזונה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מחקרים רבים הראו קשר בין צריכת אומגה 3 ובין ירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם, שנחשבות לגורם תמותה עיקרי בעולם המערבי
  2. התועלת הבריאותית של אומגה 3 היא אחת ההסכמות הרווחות כיום בקרב אנשי המקצוע
  3. האיגוד הקרדיולוגי הישראלי, ביחד עם עמותת הדיאטנים מציינים מהם היתרונות של חומצות השומן אומגה 3, ואת המקורות העיקריים שלהן – דגי ים ותוספי תזונה

תזונה מאוזנת, פעילות גופנית, הימנעות מעישון, שמירה על משקל תקין – כל אלה הן המלצות ידועות ומוכחות לשמירה על בריאות הלב. אמנם מזה שני עשורים לפחות אנחנו מודעים לחשיבותן של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 להגנה על הלב, ואולם מה שפחות ידוע הוא כיצד הן משפיעות ומהי תרומתן.

התועלת הבריאותית של אומגה 3 היא אחת ההסכמות הרווחות כיום בקרב אנשי המקצוע. מחקרים רבים הראו קשר בין צריכת אומגה 3 ובין ירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם, שנחשבות לגורם תמותה עיקרי בעולם המערבי. במחקרים רבים נמצא כי אפשר למנוע ולהפחית את הסיכון למחלות לב בעזרת שינוי בהרגלי החיים, ובפרט על ידי צריכה נאותה של אומגה 3. למעשה, במחקרים רבים נמצא, כי ככל שרמות אומגה 3 בדם הינן גבוהות יותר, הסיכון לתחלואה ולתמותה ממחלות לב הינו נמוך יותר.

כיצד תדעו כמה אומגה 3 אתם צריכים?

בנייר עמדה של עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל “עמותת עתיד” ואיגוד הקרדיולוגים בישראל שהתפרסם ב 2015 בחנו רופאי לב בכירים בישראל ביחד עם דיאטניות ודיאטנים, את מגוון העדויות המדעיות והמחקרים הנוגעים לבריאות הלב. במסמך עמדה זה מפרטים שני הגופים את המלצותיהם התזונתיות למניעת מחלות לב וכלי דם. בין השאר, מצויינים שם היתרונות של אומגה 3, והמקורות העיקריים לחומצות שומן מסוג EPA ו- DHA – דגי ים ותוספי תזונה.

בין השאר, ממליצים התזונאים והקרדיולוגים בישראל:

  • לסיכון מופחת לתחלואת לב וכלי דם ההמלצה היא על צריכת מגוון של דגים, רצוי דגים שמנים (כמו הרינג, מקרל, סלמון, סרדינים, פורל וכדומה) לפחות פעמיים בשבוע. המלצה זו מיועדת לאוכלוסייה הכללית למניעת ראשונית.
  • לאנשים עם מחלת לב כלילית ידועה ניתן לשקול תוספת של 1 גר’ ליום אומגה 3 מסוג EPA ו- DHA
  • כדי לסייע בטיפול ברמות גבוהות של שומנים בדם (היפרטריגליצרידמיה) ניתן לשקול שימוש בתוספי תזונה המכילים אומגה 3 מסוג EPA+DHA במינון יומי של 3-4 גרם ליום, תחת מעקב רפואי.

כיצד משפיעה אומגה 3 על הלב?

הממצאים המחקריים מצביעה על כך שחומצות שומן אומגה 3 פועלות במספר אופנים להפחתת הסיכון:

  • יכולת נוגדת קרישה – אומגה 3 מפחיתה את היצמדותן של טסיות הדם ובכך  מקטינה את הסיכון להיווצרות קרישי דם בעורקי הלב, ומסייעת בשמירה על עורקים מורחבים.
  • הורדת רמות טריגליצרידים בדם – רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם הן גורם סיכון למחלות לב.
  • מניעת הפרעות בקצב הלב – אומגה 3 מסייעת בהגנה מפני הפרעות קצב בלב כמו פרפור חדרים או פרפור עליות, שהם כמשוער הגורם הקטלני בהתקפי לב.
  • מניעת דלקות – הרובד הטרשתי המצטבר על דפנות העורקים עלול להתבקע ולשחרר לזרם הדם מוצקים שיגרמו להיווצרות קרישי דם שעלולים לגרום לחסימה של עורק ולהתקף לב (אוטם שריר הלב).  התכונות האנטי-דלקתיות של אומגה 3 מייצבות את הרובד הטרשתי בעורקי הלב ומקטינות את הסיכון להתבקעותו.
  • גמישות עורקים – עורקיהם של הנוטלים תוספי תזונה המכילים אומגה 3 גמישים יותר, דבר המפחית סיכון להתקף לב.
  • לחץ דם – נטילה סדירה של אומגה 3 מפחיתה במעט את לחץ הדם. לחץ דם מופחת מקטין את הסיכון להתקפי לב ולשבץ מוחי.
  • צמיגות הדם – אומגה 3 מפחיתה את צמיגות הדם ובכך מקלה על פעולת הלב להזרמת  דם לכל חלקי הגוף. לב הפועל במאמץ מופחת מקטין את הסיכון להתקפי לב.

 

במחקרים רבים נמצאו עדויות כי צריכה של אומגה 3 עשויה להפחית את שיעורי התמותה ממחלות לב ודום לב. המחקרים מצאו כי בקרב אנשים ששרדו לאחר התקף לב וצרכו כ-1 גרם אומגה 3 ביום, היה שיעור התמותה נמוך יותר, וכי רמת אומגה 3 בדם נמצאת ביחס הפוך לתמותה ממחלות לב וכלי דם.

במחקר גדול נמצא כי צריכת דגים לפחות פעם בשבוע מפחיתה את הסיכון לדום לב פתאומי ב-48% וכי מחסור באומגה 3 הינו מבין גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר האחראיים על מקרי מוות, במקביל לעישון, צריכה של שומני טראנס, השמנת יתר ועוד.

לכן, כאמור, ארגוני בריאות בישראל וכן בעולם ממליצים על הוספת 1 גרם אומגה 3 ביום, להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מה הדרך היעילה ביותר להגיע לצריכה המומלצת? צריכת כמות הדגים השבועית המומלצת עשויה להיות מאתגרת לחלק מהאוכלוסייה, נטילת תוסף אומגה 3 עשויה לסייע להגיע להמלצות הקצובה המומלצת לחומצות שומן אומגה 3. נטילת תוסף תזונה אומגה 3 היא דרך נוחה, יעילה ובטוחה ומאפשרת להגיע להמלצות.