גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

כאבי גב – המדריך המלא בדרך להקלה

כאב גב הוא הכאב הנפוץ ביותר ויפגוש 8 מכל 10 אנשים במהלך החיים. בין אם זה כאב בגב התחתון, בין אם כאבים בגב העליון או כאבים בשכמות. הצטרפו אלינו כדי להבין למה מופיעים כאבי הגב, ובעיקר איך כדאי לטפל בהם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 7 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזאת 15% מהאוכלוסיה סובלים מכאבי גב תחתון.
  2. כאבי גב הם שם כולל לכאבים בגב התחתון, כאבי שכמות, כאבי גב עליון, גב תפוס ועוד.
  3. הטיפול לכאבי גב מתחלק לטיפול ביתי, טיפול במרפאה, תכשירים שניתן למצוא בבית המרקחת ותרופות סבתא.

מתמודדים עם גב כואב? אתם ממש לא לבד. רובם המכריע של האנשים יסבלו בשלב כזה או אחר מכאבי גב, במספרים זה נראה כך: כ-80% מהאנשים יחוו לפחות אירוע משמעותי אחד בחיים של כאבים בגב התחתון, וכ-15% מהאנשים בעולם סובלים ממש ברגע זה מכאבי גב.

מהו כאב גב?

כאב גב הוא כאב שחשים בחלק האחורי של הגוף (הגב). הכאב יכול להופיע בחלקו התחתון של הגב – כאב גב תחתון, משמע מעל העכוז ועד לקו הצלעות, או בגב האמצעי (עד לגובה השכמות), וכמובן גם בגב העליון, לעיתים אף בצוואר. פעמים רבות הכאבים בגב מקרינים גם לאזורים אחרים בגוף כמו היריכיים והרגליים.

כאבי גב יכולים להיות חריפים – אקוטיים או כרוניים (מתמשכים). התסמינים של כאבי גב כוללים בעיקר – תחושת כאב, או דקירה או מעין תחושת שריפה, כאשר בחלק מהמקרים שרירי הגב נתפסים (“גב תפוס”) ואז חווים הגבלה בתנועה, לעיתים אף הגבלה קשה שלא מאפשרת לתפקד כלל.

חלוקה נוספת שעושים הרופאים בהגדרת כאבי הגב היא על רצף הזמן: 

  • כאב גב חריף (אקוטי) – נמשך עד 6 שבועות
  • כאב גב מתמשך (כרוני) – נמשך 6 שבועות ומעלה

מהם הגורמים לכאבי גב?

הגורמים לכאבי גב רבים, שונים ומגוונים. 

  • בלט דיסק– הדיסקים בגב הם למעשה סוג של דיסקיות עגולות. הם מצויים בין החוליות של עמוד השדרה ותפקידם לעזור לו לספוג ולהתמודד עם זעזועים או עם עומסים. כאשר אחד או יותר מהדיסקים בגב מתבקע, הג’ל שבתוכו דולף ומייצר לחץ על העצבים שבעמוד השדרה מה שעלול להתפתח לפריצת דיסק.
  • טארומה – תאונה, נפילה או מכה קשה.
  • דלקת – כאבי גב כתוצאה מדלקת במפרקים או בשרירים שבגב.
  • מתיחות או קרעים בשרירים וברקמות שתמוכות בעמוד השדרה.

ישנם גורמים נוספים שתלויים לא פעם במצב הבריאותי ובאורח החיים שלנו:

  • גיל – רוב כאבי הגב מופיעים החל מגיל 30 ומעלה
  • גנטיקה
  • ישיבה ממושכת – גוף האדם נברא כדי להיות בתנועה ולא כדי לשבות שעות ארוכות מדי יום. הלחץ שנוצר על עמוד השדרה כתוצאה מהישיבה הממושכת בבתי הספר, בבית ובמקומות העבודה מכריע לאורך זמן את השרירים ומערכת השלד ומתבטא בכאבי גב ובמחלות אחרות. 
  • חוסר בפעילות גופנית 
  • הרמת משאות כבדים
  • יציבה לא נכונה
  • עישון, והשמנת יתר
  • מתחים, מצבי לחץ ודחק (סטרס) מתמשכים, דיכאון וחרדה
  • ועוד.

מי סובל מכאבי גב?

כאמור כאבי גב יגיעו כמעט לכל אדם, אך יש אוכלוסיות שסובלות מהם יותר:

  1. נשים בהריון – העלייה במשקל יחד עם העובדה שמרכז הכובד מתרחק מאזור האגן יכולה להתבטא בכאבי גב, לרוב ככל שההריון מתקדם. לעיתים הגורם לכאבי גב בהריון הוא דווקא שינוי הורמונלי ולא בהכרח ממתיחה של שרירים או התרחבות הרחם.
  2. אוכולוסיה מבוגרת – כאבי גב נפוצים מאוד בקרב בני הגיל השלישי, שכן הם יכולים לנבוע מירידה בצפיפות העצם, שברים, דלקות מפרקים ובאופן כלל אובדן מתמשך של הגמישות במפרקים שמאפיינים את הגיל הזה. גם חולי אוסטאופרוזיס, שרובם המכריע שייכם לקבוצת הגיל הזאת, נמצאים בסיכון מוגבר לכאבי גב.
  3. אנשים שלא פעילים מספיק – כתבנו קודם על תופעת היושבנות המאפיינת את הישראלים ואת המאה ה-21 בכלל. כדי להימנע מכאבי גב (שהם לרוב רק תסמין ראשון למצב שעלול להיות כרוני) חשוב להקפיד על פעילות גופנית סדורה וגם על זמני עמידה גם לעובדים בעבודה משרדית. חשוב להבין כי שרירי הגב של אנשים שאינם פעילים מספיק נחלשים, ואז כל מאמץ שהם נדרשים לעשות יכול להסתיים בכאבי גב. 
  4. אנשים העוסקים בעבודה פיזית מאומצת – בעיקר אנשים שעובדים בעבודות כמו סבלות שצריכים להרים משאות כבדים לאורך זמן, או בעבודות כמו כרייה או בניין שם פעמים רבות הגוף נותר באותה התנוחה לפרקי זמן ארוכים. 
  5. אנשים עם השמנת יתר – עלייה גדולה במשקל, או השמנת יתר כרונית מפעילה לחץ על הגב (הן על השרירים והן על העצמות והמפרקים) ומגבירה משמעותית את הסיכון לכאבי גב.

כאבי גב שכיחים

כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון נחשבים לכאבים הנפוצים ביותר, ומשפיעים כאמור על כ-80% מהאוכלוסייה. הגב התחתון מורכב בין היתר מסדרה של שרירים ורצועות שתומכים ומחזיקים את עמוד השדרה במקום. לעיתים, בעקבות מתיחות נגרמים קרעים קטנים ברצועות ובשרירים והם נחלשים ומתקשים לתמוך בעמוד השדרה. התוצאה במקרה הזה היא כאבים. חוליות הגב התחתון נחשבות חשופות לדלקות ולפריצת דיסק. 

כאבי גב אמצעי או עליון

הגב העליון נהנה מהיציבות של בית החזה ולכן חשוף פחות לפגיעות בעמוד השדרה, כמו פריצות דיסק. כאבי גב עליון נחשבים נדירים יותר ונוצרים לרוב כתוצאה ממתיחה של שריר או רצועה. כאבי גב עליון מאפיינים יותר נשים בעלות חזה גדול, אנשי המשרדים שיושבים שעות ארוכות, ואנשים שנוהגים להרים משאות כבדים בשגרה 

כאבים בשכמות

השכמות הן עצמות בעלות מבנה משולש הנמצאות באזור הגב העליון מתחת לכתפיים ומהוות חלק מחגורת הכתף. השכמות מאפשרות לכתפיים לבצע הרבה מהתנועות שלהן. כאב בשכמה עלול לסמן על פגיעה באחד מהשרירים הקרובים, ובמקרים קשים יותר הוא אות אזהרה – והוא למעשה הקרנה של כאב מאחד האיברים הפנימיים כמו הלב, הריאות או הכבד. למה זה קורה ומה ניתן לעשות – למדריך על כאב שכמות.

איך להעביר כאבי גב?  – דרכי טיפול

הטיפול בכאבי גב על בסיס המלצתם של של רוב הרופאים, הפיוזתרפיסטים והמטפלים היא לשמור על תנועתיות ולהימנע ממנוחה מוחלטת. מנוחה שכזאת יכולה ליצור קשיון בשרירים, להביא להחמרה ולהקשות עוד יותר על ההחלמה. עוד תפיסה שגויה שקיימת היא הצורך לחמם את המקום, כאשר ברוב המקרים ההמלצה של הרופאים תהיה דווקא לקרר את האזור הכואב.

טיפול קונבנציונלי

הרפואה מציעה כמה שיטות טיפול לכאבי הגב – החל מטיפול תרופתי, כזה ללא מרשם ועד לתרופות מרשם חזקות מאוד, חלקן מיועדות לשיכוך הכאבים, חלקן להרפיית השרירים התפוסים וחלקן לריפוי הדלקת אם נוצרה ברקמות. 

בנוסף חלק מהכואבים יופנו לטיפולי פיזיותרפיה, מתוך ההבנה אותה הסברנו קודם שיש לשמור על התנועתיות בגב הכואב. הטיפול יכלול את חימום ועיסוי האזור, שימוש בגלי קול או גירוי חשמלי לאיזור הכואב. בהמשך לאחר שיכוך הכאב האקוטי, המטפלים ידריכו כיצד לשלב תרגילי תנועה וגמישות לשיפור טווח התנועה ולמניעת פגיעה נוספת עד כמה שניתן בהמשך.

תכשירים להקלה על כאבי גב

כאשר הגב נתפס, או כאשר הכאב מתחיל ניתן למרוח משחות ותכשירים שונים כדי להרגיע את המקום, להקל על הכאב ואז לבחון האם צריך לגשת לטיפול מעמיק יותר אצל רופא/ה.

יש משחות הומאופתיות שמסייעות בהקלה על מצבי כאב ודלקת בגב, בצוואר ובדלקת מפרקים. היתרון שלהן הוא בכך שהן מכילות רכיבים צמחיים ורכיבים נוספים הנחשבים בטוחיים לשימוש. 

תכשירים נוגדי דלקת

רבים נעזרים בתכשירים ממשפחת ה NSAIDs שאלה תכשירים נוגדי דלקת שלא סטרואידים שמסייעים בהקלה על הכאב הודות לפעילות נוגדת הדלקת שלהם.

 הבעיה עם תכשירים אלה ששימוש ממושך ובמינון גבוה עלול לסכן את בריאותנו, לגרום לדימום במערכת העיכול, לפגוע באיזון לחץ הדם אצל מטופלים תרופתית ועוד. 

לכן המלצת ה FDA היא להגביל בזמן את השימוש בתכשירים ממשפחת ה- NSAIDs. כלומר, ניתן להעזר בתכשירים כאלה אבל יש לנהוג בזהירות ולהישמע להוראת הרופא. 

קרם סטילאר לטיפול בכאבי גב

היום קיים פתרון נוסף של קרם טיפולי מבוסס על חומצות שומן אסטריות שאינו שייך למשפחת ה- NSAIDa והוא מסייע מאוד להקלה על הכאב ב- 2 מנגנונים: הפחתת הדלקת ושיקום הרקמה הפגועה. 

קרם סטילאר המבוסס על חומצות שומן אסטריות הוא קרם פטנטי המסייע להקלה במחלות מפרקים, מפחית את כאבי השרירים ומפרקים במהירות ומשקם את הממברנה של הקרום הסינוביאלי שנמצא במפרקים וגידים ובכך משפר את כושר התנועה.

 לסטילאר אין תופעות לוואי ומכיוון שהוא אינו תרופה נוגדת דלקת לא סטרואידיאליות (NSAID) שאינו מומלצת לשימוש לאורך זמן – השימוש בו אינו מוגבל בזמן.

בבתי המרקחת ישנן גם מדבקות אורתופדיות בהן ניתן להשתמש במקרים של גב תפוס או בכאבי שרירים, הן אלסטיות במיוחד, מאריכות את טווח התנועה ויכולות לסייע בחלק מהמקרים בהן הכאב הוא מקומי

טיפול טבעי ותרופות סבתא לכאבי גב

כיוון שכאבי הגב הם תופעה שפוגעת בכל כך הרבה אנשים נוצרו להם במהלך השנים “תרופות סבתא” רבות ומגוונות, החל משיחים שונים, עשבים ועוד. כמובן שיש גם שיטות טיפול רבות ברפואה המשלימה שמציעות מענה לגב כואב.

הבדואים בנגב משתמשים למשל בצמח הצלף, רוקחים את עליו עם שמן ואז מניחים אותו בתוך שקית עם חורים על הגב הכואב. (כאן).

יש צמחים ותבלינים אחרים שאפשר להוסיף לתזונה בשל המאפיינים האנטי דלקתיים שלהם כמו: 

  • כורכום זהו סוג של “מזון על” הודות לרכיבים הפעילים שנמצאים בשורש הצמח. את הכורכום אפשר לצרוך כתבלין בבישול הביתי או כתוסף תזונה בו יהיה מיצוי של הרכיבים הפעילים. בין הרכיבים הפעילים המוכרים ביותר בצמח הוא הכורכומין שזה למעשה שם נרדף לתרופת סבתא לכאבי גב. מחקרים הראו כי בזכות פעילותו של הכורכומין הוא עשוי לצמצם את הכאב הנלווה.
  • אפלאפין (מיצוי של שרף מצמח הלבונה) – אותו גילו בהודו לפני שנים רבות, וגם הוא חומר אנטי דלקתי בזכות החומצות הבוסווליות שהוא מכיל.
  • ג’ינג’ר – מגיע גם הוא מהודו. לזנגוויל, כפי שהוא נקרא בעברית, יש תכונות אנטי-דלקתיות, ומומלץ כמנה יומית (בתפריט או כתוסף) לסיוע בטיפול בהפחתת כאבי שרירים ובבחילות.
  • מומיו (“הזהב השחור”) –מגיע אלינו מאזור הודו וההימלאיה בעזרת כ-50 סוגים של ויטמינים ומינרלים שהוא מכיל שהופכים אותו לחומר ריפוי.