גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
צמחים

כיצד כורכום תורם לבריאות

מחקרים רבים ברחבי העולם מצביעים על השפעתו של שורש הכורכום בדלקת המפרקים אוסטיאוארתריטיס ובמחלות מעיים דלקתיות, כגון מחלת קרוהן וקוליטיס

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
שורש ותבלין הכורכום

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בכורכום יש חומרים פעילים בשם כורכומינואידים שנחקרו באלפי מחקרים ונמצאו יעילים בהפחתת דלקות וכאב
  2. כורכומינואידים משפיעים במנגנונים שדומים למנגנוני תרופות בעלות השפעה נוגדת דלקת, כלומר, הם משפיעים הן על מנגנוני המחלה והן על תסמיניה
  3. ממחקרים רבים עולה כי כורכומינואידים מסייעים גם בהקלה על כאב, במידה כזו יש הממליצים להשתמש בו כתחליף לתרופות משככות כאבים

צמח הכורכום יכול להתנשא לגובה אבל הסגולות הרפואיות שלו מתחבאות דווקא עמוק באדמה, בשורש. ברפואה הסינית וברפואה ההודית משתמשים בו כבר שנים למגוון רחב של מחלות.
כיום ברור, כי תזונה היא אחד הגורמים בהתפתחות דלקות או בעצירתן. על כן, מושקעים תקציבים רבים באלפי מחקרים הבודקים את השפעתם של החומרים הפעילים שיש בכורכום, כורכומינואידים, בטיפול בדלקות.

כיצד כורכום משפיע על דלקות?

מחלות המעיים הדלקתיות קרוהן וקוליטיס הן למעשה קשת רחבה מאוד של מצבים דלקתיים המתפתחים במערכת העיכול. כיוון שלכל חולה יש מצב ייחודי לו, גם שיטות הטיפול במצבים האלו משתנות ממטופל למטופל.

למערך אמצעי הטיפול נוספו בשנים האחרונות הכורכומינואידים, החומרים הפעילים בשורש הכורכום, בזכות השפעתם על הבריאות הכללית ועל מערכת העיכול בפרט. הכורכומינואידים משפיעים במנגנונים שדומים למנגנונים של תרופות בעלות השפעה נוגדת דלקת, כלומר, על  מנגנוני המחלה וגם על תסמיניה.

מחקרים מן השנים האחרונות מצביעים על הפחתת דלקתיות יתר במערכת העיכול של חולי קרוהן וקוליטיס והפחתת התסמינים המלווים את המחלות על ידי נטילת טבליות כורכום, שמכילות את החומרים הפעילים בצורה מרוכזת.

עוד מתברר כי מצב דלקתי באבר מסוים בגוף עלול להתפרץ באברים נוספים. וכך, חולי קרוהן וקוליטיס רבים סובלים גם מדלקות מפרקים, מדלקות עיניים, ויש נשים שסובלות מפיברומיאלגיה. במצבים אלה טבליות כורכום משפיעות גם על הדלקת הראשונית וגם על הדלקת המשנית.

אמנם מטופלים רבים מדווחים על שיפור במצבם בזכות נטילת הטבליות, אך חייבים להדגיש כי אי אפשר לראות בהן פתרון קסם. לכן, ההמלצה היא לעשות שינוי כולל באורח החיים, ליטול את הטבליות באופן יומיומי ובמינון שהומלץ, לעתים בשילוב עם תוספי תזונה המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3. המלצה נוספת היא לבצע שינוי תזונתי: לאכול מזונות שמפחיתים דלקת, לבצע פעילות גופנית, להקפיד על שעות מנוחה ונסות להפחית מתח ועומס.

כיצד כורכום משפיע על כאב?

כאמור, חולי מחלות מעיים דלקתיות עלולים ללקות במחלות דלקתיות נוספות. מחקרים רבים ברחבי העולם מצביעים על השפעתו של שורש הכורכום בדלקות המפרקים, כמו אוסטיאוארתריטיס – שחיקת מפרקים ניוונית – שנחשבת למחלת המפרקים הנפוצה ביותר בעולם.

ממחקרים רבים שנערכו על אוסטיאוארתריטיס עולה כי הכורכום יעיל לא רק בהפחתת הדלקת אלא גם מסייע בהקלה על הכאב, במידה כזו שיש הממליצים להשתמש בו כתחליף לתרופות משככות כאבים. במחקר בו השתתפו מטופלים הסובלים מכאבים בברכיים נבדקה השפעתן של טבליות כורכום מול השפעתו של איבופרופן. התוצאה היתה מרשימה מאוד: הפחתת הכאב והשיפור בתסמינים היו זהים בשני המקרים. לפי המחקרים יש ליטול גרם עד שני גרם של מיצוי שורש הכורכום ביום בתקופת כאב.

גם בהתמודדות עם כאבים נוירופטיים – כאבים שמקורם בעצב, כמו פריצת דיסק – שורש הכורכום מסייע. אמנם השינוי שנצפה לא היה משמעותי כמו במקרה של דלקת המפרקים הניוונית, אבל בהחלט ניכר. במקרים רבים ניתן להשתמש בטבליות מיצוי כורכום בלבד, ואילו באחרים, במקביל לנוגדי כאב ודלקת קונבנציונליים, במטרה להפחית את צריכת התרופות שכידוע, יש להן תופעות לוואי שונות.

אלא ששוב, כדאי להדגיש את ההבדלים: רוב המחקרים מצביעים על הבדל במהירות ההשפעה. השפעת השימוש בטבליות כורכום ניכרת כשבוע עד שבועיים אחר תחילת השימוש בהן, ואילו את ההשפעה של התרופות הקונבנציונליות רואים תוך יום.