גודל פונט
צמחים

תה מאצ’ה: היפני שכובש את המערב

בתרבות היפנית הוא זוכה לכבוד כבר מאות שנים, ולמרות שבמערב גילו אותו רק בעשורים האחרונים, הסגולות שלו הולכות לפניו: הוא עשיר בנוגדי חמצון, הוא מזין ועוזר להרגעה… הכירו את תה המאצ’ה, ובינתיים, תרתיחו מים

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
אבקת תה מאצ'ה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לתה המאצ'ה יתרונות בריאותיים רבים בזכות הכמות הרבה של נוגדי חמצון וחומצות אמינו שהוא מכיל.
  2. מחקרים מראים ששתיית תה מאצ'ה מסייעת להרגעה, להפחתת הכולסטרול הרע ולזירוז חילוף החומרים.
  3. אבקת המאצ'ה משמשת גם במאכלים שונים, דוגמת עוגות, מאפים, שייקים ותבלינים, ואף כצבע מאכל ירוק טבעי.

חזק, חלש, מתוק או מר – לא משנה איך אתם מעדיפים את התה שלכם, על התה הזה לא תרצו לפסוח. תה המאצ’ה היפני, שמככב בטקסי התה היפניים המסורתיים כבר מאות שנים, הוא הרבה יותר מתה ירוק רגיל: יש לו יתרונות בריאותיים רבים (אבקת המאצ’ה מכילה כמות גדולה של נוגדי חמצון, EGCG), הוא מסייע לשמר את רמות האנרגיה לזמן ארוך, הוא מרגיע ואפשר לשלב אותו בשלל מאכלים.

תה מאצ’ה: הסוד הוא בגידול ובשיטת הטחינה

תה המאצ’ה הוא אבקה דקיקה המופקת מהעלים המובחרים ביותר של השיח הירוק קמליה סיננסיס(Camellia Sinensis) , הגדל במספר אזורים ביפן. תהליך יצירת המאצ’ה קפדני ואורך כמספר שבועות, ובמהלכו העלים מכוסים מפני חשיפה לשמש ישירה על מנת שיקבלו את הגוון הירוק העמוק המזוהה עם התוצר הסופי ואת המתיקות הייחודית שלה אחראיות חומצות האמינו. על מנת להגיע לתוצר איכותי, בוחרים את העלים הטובים, הצעירים והרעננים ביותר ומפרידים אותם מהשורש והגבעולים. לאחר שנקטפו העלים ויובשו, מגיע שלב הטחינה: בעזרת אבני ריחיים נטחנים העלים בטחינה עדינה, עד שמתקבלת אבקה דקיקה וירקרקה. הטחינה מסייעת לשימור הרכיבים התזונתיים שקיימים בעלים הללו ומאפשרת ספיגה טובה של נוגדי החמצון הקיימים בהם, בניגוד לחליטה, שהורסת את חלקם.

ועכשיו, התה: במהלך טקס התה המסורתי מחממים מים לטמפרטורה קבועה ומדויקת של 65 מעלות, מוסיפים את האבקה ומקציפים בעזרת מטרפה עשויה במבוק מיוחד ליצירת קצף עדין.

למה מאצ’ה? 

יתרונותיו של תה המאצ’ה נובעים מהעובדה שהאבקה מופקת מהעלה כולו, אין חולקין על כך שלתה היפני הזה יש יתרונות בריאותיים רבים, חלקם אף נבדקו ואוששו במחקרים. קבלו אותם:

הוא מרגיע:

חומצת האמינו ל-תיאנין (L-Theanine), הידועה ביכולת שלה לסייע להרפיית מתח ולהרגעה, לשמירה על עירנות ולהעלאת הריכוז, מצויה באבקת המאצ’ה בשפע, לכן אין פלא שתה המאצ’ה הוא המשקה המועדף על נזירי הזן בתרגולי המדיטציה.

מעניק אנרגיה הנשמרת לאורך זמן:

חומצת האמינו ל-תיאנין, המשתחררת בעלה בשלב שבו הוא מכוסה ומוצלל, אחראית גם ליכולת של תה המאצ’ה לשמר לאורך זמן את רמות האנרגיה הגבוהות שהוא מעניק. תה המאצ’ה מכיל קפאין, ולמרות שמידת הקפאין שקיימת בכוס מאצ’ה קטנה מזו הקיימת בכוס קפה, ייהנה צורך המאצ’ה מאנרגיה שתישאר בגופו לאורך זמן רב יותר. איך זה קורה? בזכות הל-תיאנין – חומצת האמינו הזו גורמת להאטה בשחרור הקפאין לדם ובכך משמרת את השפעתו לזמן רב יותר. ובכל מקרה – ותרו על שתיית מאצ’ה לפני השינה…

מפחית את רמות הכולסטרול הרע:

מחקר יפני מצא שצריכת מאצ’ה לאורך זמן מורידה משמעותית את רמות הגלוקוז, הטריגליצרידים והכולסטרול הכולל, ובכך מפחיתה את הסיכוי למחלות לב ונזקים בכבד ובכליות.

מזרז את חילוף החומרים:

אותו EGCG, נוגד החמצון שמצוי בכמות גדולה במאצ’ה, אחראי גם לזירוז חמצון של השומן בגוף, שכמובן גם מעודד הרזיה. שתיית כוס וחצי עד שתי כוסות של מאצ’ה תגביר את חילוף החומרים בגוף בכ-4% למשך היממה הקרובה.

 

אבקת מאצ’ה: לא רק בתה 

אז נכון, השימוש המסורתי של אבקת המאצ’ה הוא להכנת תה, אבל עם הזמן לקחו טבחים ושפים את האבקה הזו למחוזות אחרים ורבים. אפשר לשלב אותה בעוגות, שייקים, מרקים, ממרחים וסלטים, אפשר להשתמש בה לתיבול, ולשלב אותה עם, מלח, פפריקה ושום, ואפילו להוסיף לביצים ובשר. בנוסף תוספת מאצ’ה למזונות יצבע את המאכל בצבע ירוק.