גודל פונט
צמחים

מדוע כדאי להשתמש בתמצית זרעי אשכוליות?

זרעי אשכוליות וקליפות של אשכוליות מכילים שפע של רכיבים תזונתיים, אבל אי אפשר לצפות שנסכים לאכול את החלקים המרירים והחמוצים הללו. הפתרון: תמצית המופקת מן הזרעים, שמכילה את כל הטוב

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
תמצית זרעי אשכוליות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אשכוליות הן מקור מצוין לפקטין ולפלבנואידים שנחשבים לנוגדי חמצון בעלי השפעה
  2. פלבנואידים ופקטין מרוכזים בעיקר בזרעים ובקליפות – כלומר בחלקים שאינם נאכלים. תמצית זרעי אשכולית מכילה ומספקת את אותם רכיבים תזונתיים משמעותיים
  3. לתמצית זרעי אשכוליות ישנן סגולות רבות: תכונות נוגדות חיידקים, פטריות, נגיפים ודלקת, חיזוק מערכת החיסון, הקלה על הפרעות עיכול, טיפול בקנדידה, מניעת מחלות לב וכלי דם ועוד

כשאומרים שכדאי לאכול את הפרי בשלמותו, כי ככה מקבלים את כל הויטמינים והמינרלים שיש בו, לזה בדיוק מתכוונים: לבשר, לקליפה ובמקרים מסוימים – גם לגרעיני הפרי ישנן משמעויות תזונתיות ובריאותיות.

קחו לדוגמה אשכוליות: זרעי אשכוליות וקליפות של אשכוליות מכילים שפע של רכיבים תזונתיים, אבל מי מסוגל בכלל לאכול מהם? שום שמדובר בפרי חמוץ למדי ושחלקים ממנו יכולים להיות גם מרירים, קשה לצפות מאיתנו שנסבול, גם לא בשם הבריאות. אבל חכו לפני שאתם מתייאשים – כי יש פתרון.

מהי תמצית זרעי אשכוליות?

תמצית זרעי אשכוליות (GSE – Grapefruit Seed Extract ) היא תוסף תזונה בעל סגולות רבות, שמעובדת מזרעי אשכוליות ומעיסה המתקבלת כתוצר לוואי מייצור מיצי אשכוליות, בתוספת גליצרין שמפחית את החומציות ואת המרירות.

אשכולית, כמו פירות נוספים ממשפחת פירות ההדר, היא מקור לויטמין C, לסיבים תזונתיים, לאשלגן, לפקטין ולפלבנואידים שנחשבים לנוגדי חמצון בעלי השפעה. לפלבנואידים ישנה השפעה מגינה על הצמח עצמו, לכן הם מרוכזים בזרעים ובקליפות – כלומר בחלקים שאינם נאכלים. לכן, במקרה של אשכוליות, אכילת הפרי במלואו מספקת רק כמות נמוכה של פלבנואידים. תמצית זרעי אשכוליות, לעומת זאת, מכילה פלבנואידים בכמויות גבוהות ומסייעת בניצול ונטילה של הרכיבים הטבעיים מאותם חלקים שח הפרי שאינם נאכלים, כלומר מהקליפה ומהזרעים.

באילו מצבים כדי להשתמש בתמצית זרעי אשכוליות?

בתעשיית המזון משתמשים בשמן אשכוליות ובתמצית זרעי אשכוליות לחיטוי פירות, ירקות, בשר, משטחי מטבח, כלים ועוד. בתעשיית הקוסמטיקה, ובמיוחד בייצור סבונים, משתמשים בתמצית זרעי אשכוליות כבושם. התמצית משמשת כחיטוי, מניעת עובש וחיסול חיידקים, פטריות וטפילים, וכחומר שימור.

מלבד זאת, לתמצית זרעי אשכוליות נקשרו, כאמור, סגולות רבות, שחלקן הגדול הוכח במחקרים, בהם:

 

  • תכונות נוגדות חיידקים, פטריות, נגיפים ודלקת
  • חיזוק מערכת החיסון
  • הקלה על הפרעות עיכול, כגון שלשול, עצירות ונפיחות
  • מניעת מחלות לב וכלי דם

 

על סמך מחקרים שונים נמצא, כי תמצית זרעי אשכוליות יכולה למנוע נזק לקיבה. כפי הנראה נוגדי החמצון שיש בתמצית מונעים נזקי חמצון שנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים ברירית הקיבה ונלחמים בחיידק הליקבקטור פילורי – חיידק עמיד שפוגע בריריות הקיבה וגורם לדלקת ולכיבים (אולקוס).

שימוש יעיל נוסף הוא כנגד קנדידה, פטריית שמר שנמצא באופן טבעי בפה, במערכת העיכול, על העור ובנרתיק. ישנם מצבים שונים, כגון שימוש באנטיביוטיקה, חוסר איזון הורמונלי, מחלות שונות שמשפיעות על מערכת החיסון  ולהפר את מאזן החיידקים העדין בפלורת המעיים או הנרתיק. במערכת העיכול, קנדידה עלולה לגרום לתסמינים שונים כגון גזים, כאבי בטן והפרעות עיכול. בנרתיק התרבות של השמר מחוללת דלקת, שתסמינה הם צריבה וגירוי של רירית הנרתיק.

במחקרים נוספים נמצא, כי לתמצית זרעי אשכוליות ישנה פעילות נוגדת אלרגיות. מתברר כי היספדרין, אחד הפלבנואידים העיקריים שיש בפירות הדר ושנמצא בכמות משמעותית בתוך התמצית מפחית שחרור של היסטמין ולכן יעיל נגד תגובות אלרגיות.

כולסטרול גבוה, השמנת יתר וסוכרת הם חלק מגורמי הסיכון העיקריים למחלות לב. מספר מחקרים מראים שתוספי תמצית זרעי אשכוליות יכולים לשפר את גורמי הסיכון הללו ובכך להפחית את הסיכוי להתפתחות מחלות לב.