גודל פונט
ילדים

עצירות אצל תינוקות: מהם הסיבות והגורמים ואיך מטפלים?

התינוק שלך בוכה בזמן היציאות, כמות היציאות נמוכה והצואה קשה? כנראה שזו עצירות. לרוב זו תופעה טבעית שסיבותיה ידועות. כך תוכלי להקל על התינוק שלך

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
עצירות לתינוק

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. עצירות לתינוק היא תופעה לא שכיחה אבל טבעית שאפשר לנסות לפתור על ידי שינוי תזונתי, כמובן תוך התייעצות עם רופא הילדים
  2. תינוקות עלולים לסבול מעצירות, במיוחד בתקופה של מעבר מהנקה לתמ"ל, או במעבר לאכילת מוצקים
  3. עיסוי הבטן, הנעת הרגליים, טבילה באמבטיה, הם בין הפתרונות שמומלץ לנסות

תשעה חודשים עשית כל מה שיכולת כדי ללדת תינוק בריא, ועכשיו כשאתם כבר בבית, את עוטפת אותו בחום, אהבה, מצעי כותנה, חימום במידה. את מקפידה על התזונה שלו, מחליפה חיתולים, מורחת את העור הרגיש בקרם, מחבקת ומלטפת, אבל משהו מרגיש לא כשורה: התינוק שלך בוכה, היציאות שלו קשות, ואת חושדת שהבונבון הקטן סובל מעצירות.

איך תדעי שיש עצירות לתינוק?

לעצירות במבוגרים וגם בילדים ישנה הגדרה רפואית: פחות מ-3 יציאות בשבוע, מלווה בצואה קשה, יבשה, שאיננה יוצאת בקלות.

כשמדובר בתינוקות, המצב מעט שונה: אם התינוק שלך יונק, היציאה שלו ודאי רכה מאד, בצבע חום-צהבהב, והיא מופיעה בתדירות רבה, לעתים אחרי כל פעם שאת מניקה. למרות זאת, טבעי שהיציאה תתעכב כמה ימים.  אמנם גם תינוקות יונקים עלולים לסבול מחוסר בשלות של מערכת העיכול אך עצירות נחשבת נדירה מאד. בדרך כלל חלב אם נספג בקלות במערכת העיכול של תינוקות.

לא כך בתינוקות שמקבלים תרכובת מזון לתינוקות (תמ”ל), ובעיקר במהלך המעבר מחלב אם לתמ”ל או אם החלטת מסיבה כלשהיא להאכיל את התינוק בפורמולה שונה מזו שהוא רגיל אליה. ככלל, כל שינוי בתזונה, כמו מעבר מהנקה לתמ”ל או מעבר מהנקה או מתמ”ל למוצקים עלול לגרום להפרעת עיכול ובמיוחד לעצירות.

כיום המלצת משרד הבריאות היא לחשוף את התינוק בהדרגה למזון מוצק בסביבות גיל 4-6 חודשים. בגיל הזה תינוקות עירניים יותר, אוכלים יותר – ולפעמים הרבה יותר – ולכן הגיוני שהמעבר למוצקים ביחד עם קפיצת הגדילה ישנו גם את תדירות היציאות.

השינוי בתדירות היציאות עלול לבלבל, ולכן אחד הסימנים לכך שיש עצירות לתינוק היא צורת היציאה, כלומר הופעה של גללי צואה כהים יותר, ודחוסים יותר. סימן נוסף, ומטריד יש לומר, הוא אם התינוק בוכה ומתאמץ בזמן היציאות. אולם כדאי לשים לב: על אף שעצירות יכולה להיות מלווה בכאבים, אי שקט ובכי כדאי לברר ולהבדיל בין כאבי בטן שאולי מעידים על עצירות ובין קוליק, שנחשבת כתופעה המערבת נפיחות, גזים, אי נוחות, ובכי – במיוחד בשעות אחר הצהריים והערב.

חסר של ברזל הוא אחד החסרים השכיחים בקרב תינוקות וילדים בישראל. הוספת תכשיר ברזל לתזונה של התינוק עלולה גם היא לשנות את היציאות ואפילו לגרום עצירות לתינוק.

עצירות אצל תינוקות לאחר גיל שנתיים יכולה להופיע גם כ”תופעת לוואי” של הגמילה מחיתולים, בלבול ולחץ סביב המעבר מחיתול לסיר, נסיונות להתאפק כתוצאה מכך, הצטברות כמות גדולה של צואה במעיים שמקשה עוד יותר על היציאה, כלומר – היווצרות של “מעגל קסמים”.

כיצד מטפלים בעצירות אצל תינוקות?

אם יש לך חשש שהסיבה לעצירות היא התמ”ל שאת נותנת לתינוק שלך, ייתכן שכדאי לשנות את הסוג ולעבור לתמ”ל מיוחד שמיועד למצבים אלה. אך בכל מקרה, לא מומלץ לעשות שינוי תזונתי ללא ייעוץ של רופא הילדים, שגם ידע להמליץ על סוג התמ”ל המתאים לתינוק שלך.

אם נדמה לך שהתינוק נמצא באי שקט כשהוא עושה את צרכיו, ובמיוחד אם נדמה שהוא סובל מכאבי בטן, כדאי לנסות להקל עליו בעיסוי עדין של הבטן, בתוספת שמן או קרם שמיועדים לתינוקות. עסי את בטנו של התינוק  בתנועות מעגליות, או הניעי את רגליו בתנועות מעגליות.

אפשרות נוספת היא לטבול את התינוק במי אמבטיה חמימים. לאחר הרחצה אפשר למרוח את פי הטבעת של התינוק בחומר סיכה כלשהו שמתאים לשימוש בתינוקות.

אם את חושבת שהסיבה לעצירות היא מעבר למוצקים, כדאי כמובן להתייעץ עם רופא הילדים. בכל מקרה, ההמלצה היא להתחיל במוצקים בהדרגה, לשלב בתזונה של התינוק פירות וירקות עתירי סיבים תזונתיים ולתת לו לשתות מים לאחר ארוחה של מוצקים.

אם העצירות החלה לאחר מתן תוסף תזונה המכיל ברזל, יש להתייעץ עם רופא הילדים או עם הרוקח לגבי התכשיר ולשקול להחליף אותו בתוסף ברזל שונה, עדין יותר וקל יותר לעיכול.

כמו כן, ישנם תכשירים המיועדים להקלה על עצירות לתינוק, אבל אין לתת אותם ללא הנחיות מרופא הילדים.