גודל פונט
ילדים

אילו ויטמינים ומינרלים הילדים שלכם צריכים?

הם לא אוהבים ירקות, ממעטים לאכול פירות, ואתם, ההורים, מודאגים, ובצדק. הוויטמינים והמינרלים שמכילים פירות וירקות חשובים להתפתחותם התקינה של ילדים ובני נוער. איך מגבירים את צריכתם?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמינים ומינרלים חיוניים לתפקוד מערכות שונות בגוף, לבריאות טובה ולגדילה והתפתחות תקינות
  2. חסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים עלולים לפגוע ביכולתו של הגוף לממש את פוטנציאל הגדילה וההתפתחות
  3. ילדים הסובלים מהשמנת יתר עלולים לסבול מחסרים בוויטמינים ובמינרלים

רוב הילדים מעדיפים שוקולד על תפוח ופנקייק במקום סלט. זו עובדה. אנו, הורים, מנסים למצוא דרכים חדשות לשכנע אותם לנסות או להשיג מתכונים שמכילים כמה שיותר ויטמינים ומינרלים ויעברו את מבחן האנינות של הזאטוטים. זה לא קל, ולרוב גם לא עובד.

מהם ויטמינים ומינרלים ולמה הם כל כך חשובים?

ויטמינים ומינרלים הם חומרים אורגניים הנמצאים במזון. את מרבית הוויטמינים והמינרלים הגוף האנושי אינו יודע לייצר בעצמו, לכן אנו צריכים לקבל אותם מהתזונה. כיוון שהם משתתפים בתהליכי גדילה והתפתחות ומאיצים אותם, מהווים  חלק חשוב ממערכת חילוף החומרים (מטבוליזם) והם חיוניים לתפקוד מערכות שונות בגוף, לבריאות טובה ולגדילה והתפתחות תקינות.

חסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים בקרב פעוטות, ילדים ובני נוער עלולים לפגוע ביכולתו של הגוף לממש את מלוא פוטנציאל הגדילה וההתפתחות הפיזית והמנטלית שלו. כמו כן, ישנה סכנה להיחלשות המערכת החיסונית, אשר עלולה להגביר את הנטייה לסבול ממחלות שונות.

כמו כן, מספר מחקרים שהתפרסמו לאחרונה בדקו את הקשר שבין השמנה בקרב ילדים ובני נוער ובין תזונתם. מן המחקרים עולה כי ילדים הסובלים מהשמנת יתר צורכים תזונה עשירה בפחמימות ובשומנים ונמצאים בסיכון לסבול מחסרים בוויטמינים ובמינרלים.

אילו ויטמינים ילדים צריכים?  

קיימים שני סוגים של ויטמינים: ויטמינים המסיסים בשומן וויטמינים המסיסים במים.

הויטמינים המסיסים בשומן – ויטמיני A ,E ,D ,K

כשמם כן הם – אלה ויטמינים הזקוקים לשומן במזון על מנת להתמוסס ולהיספג בגוף, כמו אבוקדו, חמאת בוטנים טבעית, שמן זית, שקדים ואגוזים. ואולם שימו לב – ויטמינים אלו נאגרים ברקמות שומניות, כגון כבד וכליות וכאשר הם נצרכים בכמות גדולה מדי מתוספי תזונה, הם עלולים לגרום למצב של רעילות. בעיקר ויטמיני A ו-D. לכן יש להקפיד על מינונים נכונים.

ויטמינים מסיסים במים – קבוצת ה-B וויטמין C

בקבוצת ה-B נמנים הוויטמינים B1,B2 ,B3 ,B6 ,B12, חומצה פולית וחומצה פנטוטנית (B5). אלה ויטמינים הזקוקים למים על מנת להתמוסס ורובם אינם נאגרים בגוף אלא מופרשים בשתן.

ויטמין A – בעל תפקיד חשוב בהתפתחות ראיית הלילה ובגדילה והתפתחות הגוף. הוא מסייע לתקינות הרירית והעור ולעמידות לזיהומים.

באילו מזונות יש ויטמין A? בכבד ובחלמון ביצה. כמו כן, חומר המוצא ליצירת ויטמין A נקרא בטא קרוטן, נמצא בפירות ובירקות כתומים וירוקים כהים, כגון בטטה, מנגו, דלעת ותרד.

ויטמין D – מסייע לספיגת הסידן, ולכן עוזר בחיזוק העצמות והשיניים.

באילו מזונות יש ויטמין D? בחלמון ביצה, בכבד ובדגים. ויטמין D מיוצר בעור בחשיפה לשמש.

ויטמין E –  מתחזק אברים רבים, בהם העיניים, העור והכבד. הוא מגן על הריאות מפני נזקי זיהום האוויר ומונע נזקים בעור כתוצאה מקרינת השמש.

באילו מזונות יש ויטמין E? בנבט חיטה, בחלמון ביצה, באגוזים ושקדים.

ויטמין K – אחראי על קרישת הדם.

באילו מזונות יש ויטמין K? בירקות ירוקים עליים, כגון ברוקולי, חסה וכרוב, ובאבוקדו.

 קבוצת ויטמיני B –  חשובה מאוד למטבוליזם (חילוף חומרים) של רכיבי התזונה. למשל, ויטמין  B1(תיאמין) חשוב למטבוליזם הפחמימות. חומצה פולית מונעת סוג מסוים של אנמיה, וכן מונעת מומים מולדים בעובר. B12 מונע אנמיה וחשוב לפעולה תקינה של מערכת העצבים.

באילו מזונות יש ויטמיני B? בדגנים מלאים כגון חיטה מלאה ושיבולת שועל, במוצרי בשר, במוצרי חלב, בביצים, בירקות ירוקים ובקטניות (גרגרי חומוס, פול, אפונה שעועית ועדשים).

ויטמין C – מסייע בריפוי פצעים ומשתתף בתהליכים חשובים בגוף. בין היתר הוא מסייע לספיגת מינרלים כגון ברזל וסידן.

באילו מזונות יש ויטמין C? בפלפל אדום, בתותי שדה, בקיווי ופירות הדר.

אילו מינרלים ילדים צריכים?  

אבץ – הכרחי לתהליך גדילה תקין של פעוטות וילדים. בעל חשיבות בתהליכים אנזימטיים רבים, בחיזוק המנגנונים החיסוניים וביצירת איזון הורמונלי.
זרחן – מסייע בתהליכי יצירת אנרגיה ובייצוב רקמת העצם.
מגנזיום – מסייע בבניית עצמות ובתהליכי יצירת אנרגיה. בעל תפקיד חשוב במטבוליזם של סידן, נתרן ואשלגן.
ברזל – חיוני ליצירת המוגלובין, נשא החמצן בכדוריות הדם האדומות, מונע אנמיה. אספקת ברזל הכרחית להתפתחות גופנית וקוגניטיבית תקינה של פעוטות וילדים.
סלניום – נוגד חמצון, מסייע לגוף להתגבר על זיהומים.
נחושת – חיונית ליצירת כדוריות דם אדומות.
סידן – חיוני לבניית עצמות ושיניים חזקות.
אשלגן – נחוץ לשמירה על מאזן מלחים תקין בגוף.