גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

טבעונות – החשיבות האישית והסביבתית של תזונה טבעונית

טבעונות היא אורח חיים המתבטא בצריכת מזון ומוצרים שאינם כוללים בעלי חיים או תוצרים שלהם, הכוללים בשר, עוף, הודו, דגים, חלב ומוצריו, ביצים ודבש. העקרונות המנחים את הבחירה התזונתית בדיאטה טבעונית כוללים הקפדה על בריאות הגוף והנפש, לצד הגנה על זכויות בעלי חיים ושמירה על הסביבה. רמת האדיקות בשמירה על אורח חיים טבעוני משתנה מאדם לאדם ולעתים פורץ את גבולות המזון ועשו להגיע כמעט לכל תחום בחיים החל מביגוד, הנעלה, קוסמטיקה ועוד.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
טבעונות – החשיבות האישית והסביבתית של תזונה טבעונית

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. טבעונות היא אורח חיים המתבטא בצריכת מזון ומוצרים שאינם כוללים בעלי חיים או תוצרים שלהם: בשר, עוף, הודו, דגים, חלב ומוצריו, ביצים ודבש
  2. טבעונות היא בחירה עדיפה מבחינה בריאותית כמפחיתה סיכון למחלות כרוניות, עדיפה מוסרית ביחסה לבעלי החיים ועדיפה סביבתית בשל שמירתה על כדור הארץ
  3. תזונה טבעונית יכולה לספק את מרבית רכיבי התזונה החיוניים וכדי להבטיח שתהיה מאוזנת ומגוונת מומלץ להיעזר באיש מקצוע מתאים

טבעונות והאדם – האם תזונה טבעונית נחשבת לבריאה יותר?

אורח החיים המודרני, המתאפיין לרוב באכילת מזון מהיר ומעובד לצד חיים “נוחים” ויושבניים יותר, כרוך בסיכונים בריאותיים רבים. מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מראים כי לתזונה טבעונית עשויה להיות חלק גדול בהפחתת הסיכון למגוון מצבים כרוניים ומסכני חיים. בנייר עמדה מקיף שהתפרסם ב-2016 על ידי האקדמיה לתזונה ודיאטה בארה”ב הודגש כי דיאטות צמחוניות מתאימות לכל שלבי החיים ומקטינות את הסיכון למחלות כרוניות. כך למשל טבעונים נוטים לסבול פחות מהשמנת יתר, סוכרת, מחלות לב ומחלות נוספות. תזונה המבוססת על מזון מן הצומח תהיה לרוב עשירה בסיבים, בנוגדי חמצון ובפחמימות מורכבות, המסייעות לוויסות רמות הכולסטרול ורמות הסוכר בדם לצד שמירה על תפקודה התקין של מערכת העיכול.

טבעונות כקוד מוסרי

ברבים מהמקרים, יחס התעשייה לבעלי חיים עלול להיות לא הולם, ואף כרוך בגרימת סבל, כאב ויחס שאינו ראוי לבעלי החיים במהלך תהליכי הגידול, ההובלה והשחיטה. על פי האתיקה הטבעונית, אין לנצל את בעלי החיים ואין לראותם כאובייקטים שנועדו לשרת אינטרסים אנושיים בלבד. הטבעונות מציעה דרך שונה – אורח חיים המבוסס על כבוד הדדי בין האדם לבין בעלי חיים אחרים חסרי ישע. על פי עקרונות אלה, למרות שבעלי חיים אינם חולקים את המנגנונים הרגשיים והקוגניטיביים של בני האדם, עדיין אין להתעלם מיכולת הסבל שלהם והצורך לדאוג לרווחתם. לכן בחירה באורח חיים טבעוני נחשבת כבחירה מוסרית ואנושית יותר מתזונתם של “אומניבורים” –אוכלי כל. 

האם טבעונות תורמת לסביבה?

אומנם ההיבט המוסרי עלול להיות מושפע מהשקפת העולם ומההקשר התרבותי, אך קשה שלא להסכים לגבי האחריות הקולקטיבית שיש לבני האדם בשמירה על כדור הארץ. 

במחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד היוקרתית החוקרים ביצעו ניתוח נתונים מקיף של יותר מ-38,000 חוות חקלאיות ברחבי העולם, ובחנו את טביעת הרגל הפחמנית ואת ההשפעות הסביבתיות של תהליכי הייצור השונים. טביעת הרגל הפחמנית מתייחסת לכמות גזי החממה הנפלטים לאטמוספירה כתוצאה מתהליכי יצור המזון השונים, כמו פליטות מהחוות החקלאיות בשל האכלת הפרות, פליטות עקיפות הקשורות לייצור מזון לבעלי החיים, פליטות הנובעות משימוש בדלקים ובחשמל בתהליכי הגידול והעיבוד, פליטות ממשאיות ההובלה והשינוע ועוד. על בסיס הנתונים הנרחבים שנאספו, החוקרים יכלו לחשב את טביעת הרגל הפחמנית הכוללת של כל תהליך ייצור ולהשוות ביניהן. הממצא המרכזי היה שגידול בעלי חיים לתעשיית הבשר והחלב הוא המקור המרכזי לפליטות גזי חממה בתחום המזון, בעיקר בשל הפליטות הישירות הגבוהות מפרות וכן הדרישה למשאבים רבים להאכלתן. למעשה, על פי החוקרים מאוקספורד גידול בקר למזון אחראי באופן ישיר ועקיף לכ-60% מפליטות גזי החממה וצריכת הקרקע המיוחסות לתעשיית המזון, וכ-18% מסך פליטות גזי החממה בעולם בכלל. בנוסף, גידול בעלי חיים לתעשיית המזון צורך כמויות עצומות של מים – כלמעלה מרבע מצריכת המים הגלובלית! לעומת זאת, דפוסי תזונה המסתמכים בעיקרן על מזון מן הצומח כמו צמחונות וטבעונות, דורשים באופן משמעותי כמויות נמוכות יותר של משאבים חשובים כמו אנרגיה, שטח, מים וגם פולטים כמויות זניחות יחסית של גזי חממה.

מהם המיתוסים והאמת סביב תזונה טבעונית?

ישנם מיתוסים נפוצים שמקיפים את עולם הטבעונות. בין תומכי ומתנגדי התזונה הטבעונית קיימים אינספור אי הסכמות וחלקן כוללות חצאי אמיתות או אמונות שגויות. למרות המחקרים וההוכחות, עדיין שורר חוסר הבנה ומיתוסים נפוצים רבים לגבי טבעונות, כמו למשל: 

“טבעונות אינה תזונה בריאה” למעשה, התזונה הטבעונית עשירה בסיבים, בנוגדי חמצון, בוויטמינים ובמינרלים חיוניים. כאשר טבעונות מתוכננת נכון, היא יכולה לספק את מרבית הרכיבים התזונתיים הדרושים בכל שלב בחיים. אומנם חשוב לתכנן אותה נכון על מנת לקבל כמויות הולמות של אומגה 3, חלבון, ברזל וסידן (ואף להיעזר בתוסף ויטמין B12) אך זה לגמרי אפשרי. 

“קשה להיות טבעונים” דווקא בשנים האחרונות המעבר לטבעונות נהיה קל יותר מתמיד. תוספי תזונה חיוניים כמו ויטמין B12, הוספת חלבונים צמחיים, תמרוקים וביגוד נטולי מוצרים מן החי מסומנים ונגישים ותפוצתם הולכת וגדלה 

“טבעונות יקרה”- ההיפך הוא הנכון! מזונות צמחיים בסיסיים, כמו קטניות, פירות וירקות עלותם נמוכה יחסית למזון מן החי. תכנון נכון של תפריט טבעוני מאוזן בהחלט יכול להיות בעלות שווה ונגישה לכל כיס. 

“טבעונות אינה מתאימה לילדים”על אף תקופת הגדילה הרגישה, מחקרים מראים כי תזונה טבעונית, מאוזנת ומגוונת יכולה לספק לילדים את כל רכיבי התזונה החיוניים לגדילה ולהתפתחות תקינים. יחד עם זאת, לאור נטייתם של ילדים לבחירת מזונות בצורה בררנית יותר, מומלץ במיוחד להיעזר באיש מקצוע להתאמת תפריט מותאם אישית על מנת להבטיח צריכה נאותה של כל רכיבי התזונה החיוניים. 

לסיום – איך לתכנן נכון מעבר לתזונה טבעונית?

אם אתם מעוניינים לנסות את הטבעונות, כדאי לכם לתכנן תפריט מאוזן ומגוון, למצוא מתכונים טעימים וקלים להכנה, לחפש קהילות תמיכה וקבוצות טבעוניות, ולמצוא לאט לאט את הפתרונות התזונתיים המתאימים לכם בתהליך המעבר. כמו בכל שינוי תזונתי, גם כאן ניתן ומומלץ להיעזר בדיאטן או דיאטנית שיסייעו בהרכבת תפריט יומי העונה על הצרכים הפיזיולוגיים האישיים שלכם ומספק את כל רכיבי המזון הנחוצים לכם. ובכל זאת, אם הגעתם עד פה, קחו כמה טיפים להתחלה חלקה:  

1.תכנון מראש – תנו לעצמכם זמן ללמוד על תפריט טבעוני מאוזן, מתכונים טבעוניים ואפשרויות להשגת מזון. תכננו מראש את הצרכים התזונתיים וקבעו דרכים לעמוד בהם. 

  1. עשו זאת בהדרגה – זכרו שהמעבר לא חייב להיות מיידי. ניתן להתחיל במזון צמחי בלבד בכמה ארוחות בשבוע, ולהמשיך להגדיל את חלקן בתפריט עד לטבעונות מלאה.
  2. חפשו מתכונים מעניינים – תזונה טבעונית יכולה להיות טעימה, מגוונת ויצירתית. פתחו את הראש למתכונים חדשים והשתדלו להיות יצירתיים בבישול תוך ניסיון מתמיד לשלב מזונות חדשים לצד מזונות וטעמים מוכרים.
  3. צרו קהילה – חברו לקבוצות וקהילות טבעוניות לקבלת עידוד, תמיכה, מתוכנים וטיפים. המעבר יהיה קל ונעים יותר (ואולי גם טעים יותר) כשיש לכם רשת תמיכה של אנשים מנוסים בסביבתכם שידעו לעזור במציאת פתרונות מתאימים ולהפנות אתכם לאתרים ולסופרים המתאימים.

מקורות:

References:

1. Melina, V., Craig, W., & Levin, S. (2016). Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(12), 1970–1980. https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.09.025

2. Poore, J., & Nemecek, T. (2018). Reducing food's environmental impacts through producers and consumers. Science (New York, N.Y.), 360(6392), 987–992. https://doi.org/10.1126/science.aaq0216