גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

לא רק ללב: היתרונות של מגנזיום

מגנזיום הוא מינרל חיוני שהכרחי לתפקוד תקין של הגוף ושל מגוון מערכות בו, כמו מערכת הלב וכלי הדם, מערכת החיסון, מערכת העצבים, העצמות והשרירים. אבל לפני שנצלול אל שפע היתרונות של המגנזיום, קצת מספרים: בגופו של אדם בוגר יש כ-25 גרם מגנזיום, מה שממקם אותו בתור המינרל הרביעי הכי שכיח בגוף. כ-50% מהמגנזיום בגוף נמצא בעצמות, והיתר בעיקר ברקמות הרכות. רק פחות מ-1% ממנו נמצא בדם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
יתרונות המגנזיום: רמות סוכר, מחלות לב, שבץ ועוד - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מגנזיום משתתף במעל ל-300 תהליכים המתרחשים בגוף ויש לו יתרונות רבים והשפעה על בריאותינו.
  2. מחקרים מצביעים על כך שצריכה נמוכה של מגנזיום עלולה להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם ולמחלות נוספות.
  3. בגיל השלישי יש סיכון מוגבר לחסר במגנזיום בגלל צריכה נמוכה, ירידה בספיגה ועוד.

מהם היתרונות של מגנזיום בגוף האדם?

מעל 300 אנזימים החשובים למגוון תהליכים בגוף זקוקים למגנזיום לצורך פעולתם, ומכאן יתרונות המגנזיום. הוא חשוב לתהליכים כמו בניית חלבונים, תפקוד שרירים והתכווצותם, ותפקוד תאי העצב בגוף. יש לו תפקיד גם בהתפתחות המבנית של העצמות, בחלוקה של תאים ובייצור אנרגיה. עוד מיתרונות המגנזיום: הוא משתתף בתהליכי בקרה על רמות הסוכר בדם ועל לחץ הדם, וכן חשוב לשמירה על קצב לב נורמלי.

האם למגנזיום יש יתרונות גם במניעה או בטיפול במחלות?

אז כבר הבנו שלמגנזיום יש יתרונות רבים, ושהוא חשוב להרבה תהליכים בגוף, אבל האם היתרונות האלו באים לידי ביטוי גם במניעת מחלות?

באופן לא מפתיע, נראה שכן.

רמות נמוכות של מגנזיום גורמות לשינויים בתהליכים ביוכימיים בגוף, ולאורך זמן זה עלול להגביר את הסיכון למחלות שונות, ביניהן יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, אוסטאופורוזיס ומיגרנות.

הנה כמה דוגמאות ממחקרים:

  • סקירה סיסטמית ומטה אנליזה שכללה מחקרי תצפית פרוספקטיביים, מצאה שצריכה גבוהה של מגנזיום הייתה קשורה בסיכון מופחת למחלת לב איסכמית.
  • מטה אנליזה אחרת מצאה שצריכה גבוהה של מגנזיום מפחיתה את הסיכון לשבץ: על כל 100 מ”ג ליום של מגנזיום שנצרכו בתזונה, הייתה ירידה של 8% בסיכון לשבץ.

 

יתרונות המגנזיום נראו גם במחקרים בתחום הסוכרת:

מטה אנליזה שכללה מחקרי תצפית פרוספקטיביים מצאה שעל כל 100 מ”ג ליום של מגנזיום שנצרכו בתזונה הייתה ירידה של 15% בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

עם זאת, אחת המגבלות של מחקרים אלו הוא שלא ניתן לדעת אם המגנזיום עצמו הוא זה שיצר את ההשפעה, או שאולי רכיבים אחר במזון.

מהן הסיבות לרמות נמוכות של מגנזיום?

הסיבות הנפוצות לחסר במגנזיום כוללות מצבים בריאותיים כמו שימוש בתרופות מסוימות או אלכוהוליזם. צריכה נמוכה של מגנזיום בתזונה עלולה גם היא להביא לחסר, ויתכן שבישראל זוהי סיבה משמעותית, כיוון שמדינת ישראל היא מהמובילות בעולם בהתפלת מים, ומים מותפלים הם דלים במגנזיום.

ההשפעה של רמת המגנזיום במים היא כפולה. כלומר, לא רק שכמות המגנזיום שמתקבלת בשתייה היא נמוכה, אלא שכתוצאה מכך גם במזון רמות המגנזיום עלולות להיות נמוכות יותר. המים הרי משמשים להשקיית גידולים, לשתייה של בעלי חיים, להכנה של המזון וכו’.

חסר במגנזיום עשוי להתבטא בתסמינים כמו אבדן תיאבון, בחילה, הקאות, עייפות וחולשה. במצב בו החסר חמור, יתכנו התכווצויות שרירים ונמלולים, שינויים באישיות ואף שינויים בקצב הלב.

למי בעיקר חשוב לשים דגש על מגנזיום?

במצבים שונים יש סיכון גדול יותר לחסר במגנזיום למשל:

  • בקרב אנשים הסובלים ממחלות במעהעיכול: כמו קרוהן או צליאק, עלולה להיות פגיעה בספיגת המגנזיום. מצב זה יכול לקרות גם בעקבות ניתוח במערכת העיכול, למשל בניתוחים בריאטריים לירידה במשקל.
  • גם בסוכרת מסוג 2 עלול גם להיווצר חסר. במצב בו רמת הסוכר בדם גבוהה, יש הפרשה של סוכר בשתן והמגנזיום “בורח” ביחד איתו.
  • קבוצה נוספת העלולה לסבול מחסר במגנזיום היא קבוצת הגיל השלישי, וזאת בשל מספר סיבות. האחת, היא שעם הגיל יש ירידה בספיגה של מגנזיום במערכת העיכול, ועלייה בהפרשה שלו בשתן. סיבה נוספת, היא נטילת תרופות המשפיעות על מצב המגנזיום. הסיבה האחרונה, והיא דווקא זו שניתן לשנות, היא שנמצא שבגילאים מבוגרים צריכת המגנזיום נמוכה יותר לעומת בגילאים צעירים.

 

מה כדאי לאכול כדי להנות מיתרונות המגנזיום?

אז השתכנעו שלמגנזיום יש יתרונות רבים, וכדי להנות מכל היתרונות שיש למגנזיום להציע, כדאי שנשמור על צריכה מספקת שלו.

איפה נוכל למצוא אותו? במגוון רחב של מזונות. מזונות מהצומח העשירים במגנזיום כוללים ירקות עליים כמו תרד, קטניות, אגוזים וזרעים, ודגנים מלאים. מהחי נוכל למצוא אותו בדגים, בעוף ובבקר.

מומלץ לקבל את המגנזיום מהתזונה, אך במצב של צריכה לא מספקת של מגנזיום יתכן צורך בתוסף להשלמה.