גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
פורמולות מיוחדות

סוכרת: האם ניתן להתמודד באופן טבעי?

הטיפול הרפואי המקובל במחלת הסוכרת הינו בתרופות לאיזון רמת הסוכר. האם וכיצד ניתן להקל על ההתמודדות עם המחלה באמצעות שינוי תזונתי ושימוש בצמחי מרפא?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
שמירה על איזון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. סוכרת היא מחלה קשה ומרובת סיבוכים. גילוי מוקדם שלה מאפשר פתרונות פשוטים וזולים יותר מאשר טיפול במחלה עצמה
  2. הטיפול המקובל בסוכרת הינו תרופתי, ואולם למרות יעילותן של התרופות יש חולים שרמות הסוכר בדמם בלתי מאוזנות
  3. ישנם רכיבים תזונתיים שעשויים לסייע בשמירה על רמות סוכר תקינות כמו: חילבה, כרום פיקולינט, ביוטין וג'ימנמה

מחלת הסוכרת מוגדרת כמגיפה של המאה ה-21. על פי הנתונים ישנם למעלה מ-240 מיליון חולי סוכרת ברחבי העולם. בישראל ישנם כ-500 אלף חולי סוכרת מטופלים, כ-50% מהם אינם מאוזנים. זו מחלה שעלולה להיות קשה, לכן כל כך חשוב לאבחן ולטפל בה בזמן, גילוי מוקדם של המחלה מאפשר פתרונות פשוטים וזולים יותר מאשר טיפול במחלה עצמה, עשוי למנוע ירידה משמעותית באיכות החיים של החולה הסוכרתי ואת הסיבוכים הקשים שעולים להיגרם בעטיה.

כיצד סוכרת מתהווה?

סוכרת נגרמת בגלל הפרעה בחילוף החומרים בגוף, המתאפיינת ברמות סוכר גבוהות בדם הנובעות מהפרעות בהפרשת האינסולין מהלבלב ו/או בפעילות האינסולין בגוף.  קיימים שני סוגים של המחלה:

סוכרת נעורים (סוג 1):

זוהי מחלה אוטואימונית בה הגוף מייצר כמות קטנה של אינסולין או שאינו מייצר בכלל, בגלל הרס של תאי בטא בלבלב, האחראים על ייצור האינסולין והפרשתו. מרבית החולים לוקים בה בגילאי ילדות ונעורים (לפני גיל 30), ומכאן שמה.

סוכרת מבוגרים (סוג 2):

זו מחלה מטבולית הנובעת מהפרעה בחילוף החומרים של פחמימות. הלבלב מייצר אינסולין ברמה גבוהה יותר מהרגיל, אך הגוף מייצר תנגודת להשפעת האינסולין, וכך נוצר חסר יחסי באינסולין. זהו הסוג השכיח יותר של המחלה, המתפתחת בדרך כלל בגילאי 30-35 ומעלה, ברוב המקרים סוכרת סוג 2 קשורה להשמנה ולאורח חיים.
קיים מצב נוסף, שמכונה טרום סוכרת, אי סבילות לאינסולין או אי סבילות לגלוקוז. זהו מצב המתאפיין ברמות תקינות או גבוליות של גלוקוז (סוכר) בדם ביחד עם רמות אינסולין גבוהות. עלייה מתמשכת ברמות האינסולין עלולה להביא עמידות לאינסולין, לירידה ברגישות לאינסולין ולבסוף לסוכרת גלויה.

רמות סוכר גבוהות בדם לאורך זמן גורמות לנזק בכלי הדם, בעצבים ובמבנים פנימיים אחרים. ליקויים במחזור הדם עלולים לגרום נזק ללב, למוח, לרגליים, לעיניים, לכליות, לעצבים ולעור.

בשל הסיבות הללו, חולי סוכרת מועדים לסיבוכים רבים, בהתאם למיקומם של כלי הדם שניזוקו. כמו כן, חולי סוכרת מועדים לסבול מכאבים נוירופטיים, שעלולים להיות קשים, להשפיע על השינה ועל הפעילות היומיומית ולגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים.

כמו כן אצל מרבית חולי הסוכרת חלה עלייה הדרגתית בלחץ הדם והפרעות אופייניות בשומני הדם, בעיקר לעלייה ברמות של טריגליצרידים ולירידה ברמות של כולסטרול (HDL).

לכן, מחלת הסוכרת מחייבת מעקב קבוע, בדיקות חוזרות ונשנות, דיאטה קפדנית ולעתים קרובות טיפול תרופתי.

כיצד מטפלים בסוכרת?

הטיפול המקובל במחלת הסוכרת הינו טיפול תרופתי, בדרך כלל, שמטרתו להביא לאיזון ברמות הסוכר. מחקרים רבים הוכיחו שאיזון רמות הסוכר בדם מפחית את התפתחותם של חלק מנזקי המחלה. אולם, למרות יעילותן של התרופות, יש חולים שמגיעים למצב שבו רמות הסוכר בדמם נותרות בלתי מאוזנות.

הטיפול בשלב הטרום סוכרתי מתבסס בעיקר על שינוי תזונתי, ירידה במשקל ופעילות גופנית, שישפרו את מצב התנגודת לאינסולין.

מה עוד ניתן לעשות כדי להתמודד עם סוכרת?

ישנם רכיבים תזונתיים שעשויים לסייע בשמירה על רמות סוכר תקינות כמו: חילבה, כרום פיקולינט, ביוטין וג’ימנמה.

בנוסף, ביוטין הינו ויטמין מקבוצת ויטמיני ה-B, המשמש כקואנזים בתהליכים הקשורים בייצור האנרגיה בתאים ובסינתזת שומנים.