גודל פונט
ילדים

מה הקשר בין השמנה וחסרים תזונתיים?

ילדים ובני נוער הסובלים מהשמנת יתר צורכים תזונה עשירה בפחמימות ובשומנים וסובלים מחסרים בוויטמינים ובמינרלים. מחקרים מצאו כי הם נמצאים בסיכון לחלות במחלות שונות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. השמנה הופכת לשכיחה בקרב ילדים ובני נוער, ועלולה להגביר את הסיכון לסוכרת, להפרעות בשומני הדם, ללחץ דם גבוה ועוד
  2. ילדים הסובלים מהשמנת יתר צורכים תזונה עשירה בפחמימות ובשומנים ונמצאים בסיכון לסבול מחסרים בוויטמינים ובמינרלים
  3. במחקרים נמצא כי קיים קשר בין השמנה ובין חסר בברזל, בוויטמין B12, בסידן וייתכן שגם ברכיבי תזונה חיוניים נוספים

אחד מכל שלושה ילדים בישראל סובל מהשמנת יתר, זעקו הכותרות, והכניסו לכוננות הורים, מורים ורופאי ילדים. נתוני משרד הבריאות הציגו תמונה קודרת: בשנת 2013 כ-20% מתלמידי כיתות א’ סבלו מעודף משקל, ובכיתה ז’ המספר זינק ליותר30%.

השמנת היתר כבר מזמן איננה נחלתם של המבוגרים, והיא הופכת שכיחה יותר ויותר גם בקרב ילדים ובני נוער. אינספור מחקרים שנעשו בישראל ומעבר לים מוכיחים: ילדים ובני נוער הסובלים מהשמנה נמצאים בסיכון לחלות בסוכרת, לסבול מהפרעות בשומני הדם, מלחץ דם גבוה ועוד.

כמו כן, מספר מחקרים שהתפרסמו לאחרונה בדקו את הקשר שבין השמנה בקרב ילדים ובני נוער ובין תזונתם. מן המחקרים עולה כי ילדים הסובלים מהשמנת יתר צורכים תזונה עשירה בפחמימות ובשומנים ונמצאים בסיכון לסבול מחסרים בוויטמינים ובמינרלים (בדקו מהי המלצת משרד הבריאות דרך המחשבון צריכה יומית מומלצת). בדיקת הרגלי האכילה של ילדים ובני נוער העלתה כי תזונתם אינה מאוזנת, הם נוטים לדלג על ארוחות, אוכלים בצורה לא מסודרת וחלק לא מבוטל מהקלוריות שהם צורכים מגיע מחטיפים, משקאות ממותקים וממתקים.

אמנם יש  לציין כי בני הנוער בישראל, בהשוואה לבני גילם במדינות אחרות, אוכלים תפריט עשיר יחסית בפירות ובירקות, ועדיין  – רבים אינם מודעים לכך כי לוויטמינים ולמינרליים שיש במזון טבעי ואיכותי יש השפעה ניכרת על השמנה. כיצד בדיוק?

מהו הקשר בין חוסר של ברזל והשמנה?

הגוף האנושי זקוק לברזל ומקבל אותו ממזון שמקורו מהחי ומהצומח. ברזל הוא מרכיב חיוני בכדוריות הדם האדומות ובפרט בהמוגלובין, שתפקידו לשאת חמצן אל תאי הגוף. לכן, חסר בברזל עלול לגרום להתפתחות של אנמיה, שעלולה להתבטא בחולשה, ירידה בתיאבון, נשירת שיער וירידה ביכולות הקוגניטיביות.

במחקרים שונים נמצא, כי ביחד עם עלייה במדדי השמנה חלה עלייה גם בשכיחות חוסר של ברזל בקרב ילדים. הסיבה לכך, ככל הנראה, נעוצה בעובדה שבמצבי גדילה מהירה או עלייה מהירה במשקל, כמו בגיל הינקות, גיל ההתבגרות או במהלך ההריון, הגוף זקוק לכמות ברזל גבוהה מהרגיל. השמנת יתר מאופיינת גם היא בעלייה חדה במשקל ולעתים אף בצמיחה לגובה. לכך ניתן להניח שילדים הסובלים מעודף משקל ומהשמנה זקוקים גם הם לכמויות מוגברות של ברזל.

לכך מצטרפים כמה גורמים נוספים המשפיעים על רמת הברזל בגופם של הילדים: הם ניזונים בדרך כלל ממזון עשיר בשומנים ופחמימות ודל בברזל, ויש להם נטייה לבצע דיאטות הרזיה מהירות ודלות בקלוריות.

גורם נוסף שיכול לגרום לחסר של ברזל בקרב ילדים הסובלים מהשמנת יתר היא העובדה שהם צורכים תזונה דלה בגורמים המעודדים ספיגת ברזל – כמו ויטמין C המצוי בירקות ובפירות – ומצד שני אוכלים מזון עשיר במעכבי ספיגת ברזל כגון אלו המצויים בקולה ובקקאו.

מהו הקשר בין חוסר של ויטמין B12?

ויטמין B12 נמצא במזון מהחי – בשר, ביצים, מוצרי חלב ודגים. ויטמין B12 תורם ליצירת כדוריות דם אדומות וחשוב לתפקוד מערכת העצבים. לכן, במצב של חסר של ויטמין B12 יתפתחו אנמיה וסימנים נוספים כמו עייפות, קושי בריכוז, רגישות לקור, נשירת שיער ועוד.

במחקר שנעשה בישראל נמצא כי ילדים הסובלים מהשמנה סובלים מחוסר של ויטמין B12 בהשוואה לילדים שלא סובלים מהשמנה. ככל הנראה הסיבות לכך הן אותן סיבות הגורמות לחוסר של ברזל בקרב ילדים הסובלים מהשמנה.

מהו הקשר בין חוסר של סידן והשמנה?

מחקרים שבדקו את הקשר בין צריכת סידן והשמנה בקרב מבוגרים מצאו שהיחס ביניהן הפוך, כלומר, שמבוגרים שצריכת הסידן שלהם הייתה תקינה סבלו פחות מהשמנה.

הנתונים הקיימים כיום לגבי צריכת סידן והשמנה בקרב ילדים עדיין אינם חד משמעיים, אולם ידוע כי ילדים הסובלים מעודף משקל אינם מגיעים להמלצות הצריכה היומית של סידן ושל רכיבי תזונה אחרים כגון מגנזיום, ויטמין D וויטמין E.

ניתן, אם כן, לסכם ולומר כי תזונה עשירה בקלוריות לא בהכרח מבטיחה תזונה עשירה ברכיבי תזונה כמו ויטמינים ומינרלים, וילדים הסובלים מהשמנת יתר עלולים, למרבה הפלא, לסבול מחסרים תזונתיים. הטוב ביותר הוא לבדוק מאילו חסרים תזונתיים הם סובלים ולהתאים במידת הצורך תוסף תזונה.