גודל פונט
נשים

האם יש לך קנדידה? כל התסמינים שחשוב לזהות

גרד, אדמומיות ואפילו כאבים בעת קיום יחסי מין: תסמינים אלה עשויים להצביע על מחלות רבות, אך אופיינים במיוחד לקנדידה: כך תאבחנו

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
דלקת בנרתיק

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. קנדידה היא פטריית שמר המצוייה בגוף של כולנו. כאשר היא יוצאת מאיזון ומתרבה, היא עשויה לגרום לשלל תסמינים מטרידים, בייחוד באזורי הוושט, חלל הפה והנרתיק.
  2. התסמינים האופיינים ביותר של קנדידה הם גרד, אדמומיות, רגישות ונפיחות בנרתיק, או נגעים לבנים וקשיי אכילה במקרים של קנדידה בחלל הפה או בוושט.
  3. ברוב המקרים, הרופא המומחה יכול לאבחן את התופעה במקום – על סמך הסתכלות ותשאול על התסמינים.

קנדידה היא סוג של פטרייה המצוייה בגופנו באופן טבעי ולרוב אינה גורמת לנזק. במקרים של מערכת חיסונית חלשה, מופר מאזן החיידקים העדין של המעיים ואז הקנדידה עשויה להתרבות ולעורר שלל תסמינים. אחת מהתופעות הנפוצות ביותר הנגרמות כתוצאה מקנדידה היא דלקת בנרתיק, תופעה טורדנית, שעשויה להפוך לכרונית בשל הזנחה ובהיעדר טיפול מתאים. קנדידה נפוצה באזורים נוספים בגוף כמו הוושט וחלל הפה.

אנשים רבים סובלים מקנדידה וכלל לא מודעים למצבם עד שהם מבחינים בתסמינים משמעותיים. במצבים אלה, חשוב לוודא שאכן מדובר בקנדידה ולא במחלות אחרות בעלות סימפטומים דומים. התסמינים הקליניים של הקנדידה מושפעים, בין היתר, מגיל החולה, מינו והמיקום הספציפי בגוף שבו הצליחה הקנדידה לשגשג במיוחד.

בקנדידה ולא במחלות אחרות בעלות סימפטומים דומים. התסמינים הקליניים של הקנדידה מושפעים, בין היתר, מגיל החולה, מינו והמיקום הספציפי בגוף שבו הצליחה הקנדידה לשגשג במיוחד.

קנדידה של הפה והוושט: מהם התסמינים הבולטים?

קנדידה בפה ובוושט הוא מצב האופייני מאוד לילדים ותינוקות, אך עשויה להופיע גם בקרב מבוגרים. הקנדידה גורמת להופעת פטרת בחלל הפה (כמו למשל קנדידה בלשון), השפתיים, הוושט ובאזורים נוספים. לעתים נדירות, הדבר עשוי לגרום לכאבים עזים ואף לדימום. התסמינים הבולטים שלה הם:

  1. נגעים לבנים ו”קרמיים” במקומות האופייניים: הלשון, חלל הלחיים, גג הפה, החניכיים והשקדים
  2. קנדידה היא סוג של פטרייה המצוייה בגופנו באופן טבעי ולרוב אינה גורמת לנזק. במקרים של מערכת חיסונית חלשה, מופר מאזן החיידקים העדין של המעיים ואז הקנדידה עשויה להתרבות ולעורר שלל תסמינים. אחת מהתופעות הנפוצות ביותר הנגרמות כתוצאה מקנדידה היא דלקת בנרתיק, תופעה טורדנית, שעשויה להפוך לכרונית בשל הזנחה ובהיעדר טיפול מתאים. קנדידה נפוצה באזורים נוספים בגוף כמו הוושט וחלל הפה.אנשים רבים סובלים מקנדידה וכלל לא מודעים למצבם עד שהם מבחינים בתסמינים משמעותיים. במצבים אלה, חשוב לוודא שאכן מדובר בקנדידה ולא במחלות אחרות בעלות סימפטומים דומים. התסמינים הקליניים של הקנדידה מושפעים, בין היתר, מגיל החולה, מינו והמיקום הספציפי בגוף שבו הצליחה הקנדידה לשגשג במיוחד.קנדידה של הפה והוושט: מהם התסמינים הבולטים?קנדידה בפה ובוושט הוא מצב האופייני מאוד לילדים ותינוקות, אך עשויה להופיע גם בקרב מבוגרים. הקנדידה גורמת להופעת פטרת בחלל הפה (כמו למשל קנדידה בלשון), השפתיים, הוושט ובאזורים נוספים. לעתים נדירות, הדבר עשוי לגרום לכאבים עזים ואף לדימום. התסמינים הבולטים שלה הם:
    1. נגעים לבנים ו”קרמיים” במקומות האופייניים: הלשון, חלל הלחיים, גג הפה, החניכיים והשקדים
    2. כאבים קשים
    3. דימום – לרוב כתוצאה מהגרד
    4. אבדן חוש הטעם
    5. תחושה של אי נוחות בחלל הפה
    6. קשיים באכילה ובבליעה

קנדידה בנרתיק: מהם התסמינים הבולטים?

קנדידה של הנרתיק היא תופעה שכיחה מאוד, התוקפת כ-75% מהנשים – לפחות פעם בחיים. נוטים לשייך את התפתחותה לגורמים הכוללים נטילת גלולות, חוסר איזון הורמונאלי, טיפולים כימותרפיים או שימוש ממושך באנטיביוטיקה. התסמינים הבולטים שלה הם:

  1. גרד:  סימפטום טורדני שמפריע בחיי היומיום. עשוי להופיע בנרתיק עצמו או בשפתיים.
  2. רגישות: עלולה להתבטא בעת קיום יחסי מין, במתן שתן או באופן כללי.
  3. תחושה של צריבה או שריפה בנרתיק.
  4. אדמומיות ונפיחות באזור הנרתיק והשפתיים.
  5. הפרשות נרתיקיות מוגברות, לרוב בצבע לבן, נטולות ריח ובעלות מראה גרגירי, בדומה לקוטג’.
  6. כאבים והתפתחות נגעים בעור – במקרים קשים

כיצד מאבחנים קנדידה?

לרוב, ניתן לאבחן קנדידה על ידי הסתכלות של הרופא המומחה בלבד, על סמך המראה האופייני ותלונות החולה. במידה והאבחנה אינה ודאית, ניתן לבצע בדיקות מעבדה, כגון משטח גרון לזיהוי קנדידה בוושט, או לקיחת דגימה במקרים של קנדידה בחלל הפה ובנרתיק.

כיצד מטפלים בקנדידה?

על מנת לטפל בקנדידה ולמנוע את התרבותה, מומלץ לנטול פרוביוטיקה, שלמעשה עושה את הפעולה ההפוכה מאנטיביוטיקה – ותורמת להשבת האיזון בחיידקי המעיים. טיפולים מקומיים וסיסטמיים אפשריים כוללים תכשירים אנטי פטרייתיים, אשר מביאים לשיפור משמעותי המורגש במהרה. כמו כן, בשנים האחרונות התפתחה “דיאטת הקנדידה”, שיטת טיפול טבעית שמנסה להילחם בתופעה בעזרת שינוי תזונתי. היעדר טיפול גורר החמרה במצב ואף הפיכתו לכרוני.