גודל פונט
נשים

8 שיטות ביתיות לזירוז לידה

הבטן ענקית, הגב כואב, העייפות הכללית בשיאה, את מתקרבת לתאריך היעד ושום ציר לא מורגש. קבלי 8 שיטות טבעיות וכיפיות לזירוז הלידה. מסקס ועד פיקניק בים

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
8 שיטות לזירוז לידה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. החודש האחרון של ההיריון הוא הארוך ביותר
  2. ישנן דרכים לזירוז הלידה בחדר הלידה, אלה נעשות במצב של מצוקה של האם או העובר
  3. הדרכים המוזכרות מטה אינן מוכחות באופן מחקרי אלא שיטות שכיחות שנשים נעזרות בהן

תרופות סבתא לזירוז לידה

אימרה ידועה אומרת שהריון אורך שמונה חודשים ועוד נצח. וכל מי שעברה את זה כבר יודעת שהחודש האחרון באמת מייגע במיוחד.

בשבוע 38 רובנו כבר מתחילות לספור את הדקות ותוהות אם יש שיטות בדוקות לזירוז הלידה באופן טבעי. אפשר לומר, עידוד הלידה. שיטות טבעיות שהוכחו מחקרית אין, אבל יש כמה “שיטות סבתא” שאולי לך הן יעזרו. אבל רגע לפני שנספר על השיטות הקיימות חשוב לומר שלכל הריון יש את הזמן שלו, נכון שזה כבר עשוי להיות מעייף ונכון שאולי את כבר ממש מתקשה לחכות לרגע שבו תחבקי את התינוק שלך אבל צריך לתת לטבע את הזמן שלו.

קודם כל תירגעי

תחושת הלחץ מהלידה המתקרבת הינו טבעי לחלוטין וגורם לרמת האדרנלין בגוף לעלות. האדרנלין מעכב את היווצרות הורמון האוקסיטוצין, שאחראי על התחזקות הצירים ותחילת הלידה, להתחיל לפעול. אז, קדימה לנשום ולנסות להירגע. זה מדעי, כבר אמרנו.

סקס לזירוז לידה

אם רק המילה “תירגעי” מעצבנת אותך, זה גם בסדר. ישנן דרכים אחרות לזירוז הלידה. למשל, סקס: נוזל הזרע מכיל הורמונים הנקראים פרוסטגלנדינים ויכולים לסייע בריכוך צוואר הרחם בדרך לפתיחה. בנוסף, במהלך אורגזמה משתחרר לו אותו ההורמון מהסעיף הקודם – אוקסיטוצין. בטח לא משהו שיעכב לך את הלידה. ויש האומרים כי עצם הריגוש האורגזמי מעורר את הרחם מה שיכול להביא לתגובת שרשרת. בכל אופן, בוודאי תשני טוב יותר אחרי סקס, וזה כבר טוב.

גירוי פטמות

כמו הסקס, גם ההצעה הבאה אינה מדעית: עיסוי פטמות מענג עשוי לתרום גם הוא להאצת שחרור של הורמון האוקסיטוצין, זה שאחראי על עידוד הצירים.

רפלקסולוגיה לזירוז לידה:

טיפול לגירוי והנעה של המערכת ההורמונלית יכול גם הוא לעזור. ההורמונים המופרשים בקצב גבוה לקראת הלידה תורמים להתחלת צירים, לירידת מים ולריכוך של צוואר הרחם וכך לפתיחה ומחיקה. טיפול רפלקסולוגי לזירוז לידה נעשה החל מהשבוע ה-38 של ההיריון בלבד.

את יכולה לנסות בעצמך:

  • ללחוץ חזק את הבוהן. מסייע בהפרשת אוקסיטוצין.
  • עיסוי מתחת לעצם הקרסול משני צדדיו, מסביבו ועליו. אלה אזורי הרחם, השחלות ושלפוחית השתן.

אגב, גם הליכה יחפה על החול בחוף הים מעניקה כיסוי טבעי לכפות הרגליים ובדרך כלל גם מרימה את מצב הרוח. שזה חשוב מהכל.

שיאצו ודיקור סיני לזירוז לידה

בטיפולים אלה ישחרר המוח אנדורפינים שתפקידם לדכא כאב, להרגיע ולשפר את מצב הרוח. וכפי שאמרנו, הפחתת לחצים מסייעים בהרפיית השרירים, תומכים באיזון הגוף והנפש ותורמים להתפתחות הלידה.

לוותר על המעלית

ישנן פעילויות ספורטיביות שונות המתאימות לזירוז לידה כמו למשל הליכה משוחררת שיוצרת תנועות שעוזרות לעובר להתברג באגן וליצירת לחץ של ראשו על צוואר הרחם. או עלייה וירידה במדרגות – פעילות שיוצרת תנועה סיבובית באגן, בדומה לזו שמייצרים שרירי הרחם בזמן הצירים.

שמן קיק לזירוז לידה

תרופת סבתא די ידועה לנשים שחצו את השבוע ה-40 היא משקה המבוסס על שמן קיק. במאמר שהתפרסם ב- 2018 בחנו את השימוש בשמן קיק בנשים בשבועות 40-41 להריון אל מול קבוצת ביקורת של נשים שהגיעו למעקב הריון. במחקר נמצא ששימוש בשמן קיק (60 מ”ל ב-200 מ”ל מים חמים) הביא לזירוז הלידה וגם נמצא בטוח לשימוש [1]. ישנן נשים הרות שלקראת סוף ההריון נעזרות בשמן קיק בתקווה לזרז את הלידה אבל כמובן צריך לזכור שכמו האיחול “בשעה טובה”, לכל לידה יש את השעה הנכונה והטובה שלה. השמן מסייע לריקון המעיים ועשוי לגרום לכאבי בטן ושלשולים לכן חשוב להקפיד על שתיית מים למניעת התייבשות וכמובן שלא מומלץ להיעזר בשיטות כאלה ללא התייעצות עם הרופא/ה המלווה.

לאכול אננס חריף ולזרז את הלידה

אומרים שאננס יכול לסייע בריכוך צוואר הרחם ובזירוז הצירים, שכן הוא מכיל את האנזים ברומלין, שלוקח חלק בתהליך הזה. האננס צריך להיות טרי. עם או בלי קשר לאננס, לקשוחות מבינכן אוהבות החריף – תדעו שאכילת מאכלים חריפים ידועה כמאיצה את הלידה (וגם כמאיצת צרבת אז אל תסחפו).

גם אם אכלת אננס חריף תוך עיסוי רפלקסולוגי וגם אם לא, זה עוד מעט יקרה, לכל הריון ולידה יש את הזמן שלהם. כדאי שבינתיים תסדרי את התיק שתיקחי לחדר לידה, זה אולי לא יזרז לך את הלידה, אבל יעזור לך להעביר את הזמן.

 

 

מקורות:

  1. J Matern Fetal Neonatal Med. 2018 Aug;31(16):2105-2108. doi: 10.1080/14767058.2017.1336223. Epub 2017 Jun 15.