גודל פונט
נשים

שבוע 34 להריון

שתיים מהתופעות הבלתי נעימות בהיריון הן הופעת ורידים ובצקות ברגליים. האם הן מסוכנות, וכיצד ניתן להקל עליהן? וגם: על דימום וגינלי ומה הוא אומר, ואיך מסתדרים עם החשק למתוק ולפחמימות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

שתיים מהתופעות הבלתי נעימות בהיריון הן הופעת ורידים ובצקות ברגליים. לא כולן סובלות מהתופעות, אך מרבית הנשים ההרות יסבלו במהלך ההיריון לפחות מאחת מהן.

הופעת ורידים בולטים ברגליים היא תוצאה של פגיעה במערכת השסתומים האחראית להחזרת דם מהרגליים לכיוון הלב. כדי שהוורידים יוכלו להילחם בכוח הכובד ולאפשר החזרת הדם מהרגליים ללב, קיימת מערכת שסתומים. בעת פגיעה במערכת זו נגרמת הצטברות דם בוורידים, וכך מופיעות הדליות (ורידים) ולכן הן בולטות. הרחם הגדל והלוחץ מקשה על הוורידים להתרוקן, המשקל לוחץ על הורידים, נפח הדם עולה ורמת הפרוגסטרון גורמת מצידה להרפיית השרירים בדופנות כלי הדם ולהרחבת השסתומים. כל אלה גורמים להיווצרות התופעה אצל נשים בהיריון מתקדם. נשים אשר סבלו אף לפני הריונן מהתופעה, סביר שתסבולנה מהדבר גם בהיריון ולעיתים בצורה חמורה.

האם התופעה מסוכנת?

במקרים קלים, לא. מדובר רק בבעיה קוסמטית. במקרים חמורים עלולים להתפתח כיבים דלקתיים בעור, או עלולה להיווצר דלקת ורידים שטחית. אם נוסף לכך גם קריש דם הורידים יכאבו ויהיו קשים למגע. התופעה עלולה להחמיר מהיריון להיריון, לא ניתן למנוע הופעתה ובמהלך ההיריון לא ניתן לעשות דבר בעניין.

ובכל זאת, כיצד ניתן להקל על הבעיה?

  • פעילות גופנית נכונה יכולה למנוע דליות (ורידים ברגליים) ובצקות, לשמור על אלסטיות של השרירים ולהקל על חזרה מהירה לתפקוד תקין של הורידים והגוף בכללו.
  • הגבהת הרגליים בכל הזדמנות.
  • הימנעות משיכול רגליים ממושך.
  • הומיאופתיה – יש להתייעץ עם הרופא לגבי שימוש במוצרים הומאופתים

הבצקות אף הן תופעה מוכרת המופיעה בשליש השלישי של ההיריון בדרך כלל, והן מחמירות ככל שההיריון נעשה כבד יותר. בצקות הנן תוצאה של הצטברות נוזלים בגוף והאטה של מחזור הדם. התופעה חולפת מייד לאחר הלידה, אם כי ייתכן מצב של החמרה בימים הראשונים לאחר הלידה.
הימנעות מעמידה ממושכת והקפדה על מנוחה תוך הגבהת הרגליים עשויות להקל ולמנוע בצקת חריפה.

יש לשים לב: מכיוון שאחת מתופעות רעלת היריון היא גם בצקת, יש להיות ערנית לעניין. אך אם לתופעה לא מתלווה לחץ דם גבוה והופעת חלבון בשתן, אין מקום לדאגה.

דימום וגינלי הינה תופעה שכיחה אך מחייבת בדיקה . דימום אמור להדליק נורה אדומה. דימום לקראת סוף ההיריון הינו תופעה נורמלית המרמזת על תחילת לידה ועלול להיגרם כתוצאה מפתיחת הפקק הרירי שבצוואר הרחם, תופעה זו נקראת bloody show. יחד עם זאת, דימום בחציו השני של ההיריון יכול לרמוז גם על שליית פתח, סיבוך שנגרם כתוצאה ממיקום השיליה בתחתית הרחם ולמעשה חסימה או חסימה חלקית של דרכו של העובר לאוויר העולם, או על מצב של היפרדות שליה, סיבוך שמהותו התנתקות של השליה מדופן הרחם, דבר הגורם לסיבוכים בגוף האם ובעובר. חשוב לציין כי ערנות ובדיקה של מהות הדימום בשלב זה תמזער את הישנותם של מצבים מסוכנים.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל הינה סביב 2200 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, (זכרים גדולים יותר) וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד.

תזונה בהיריון

אוכלים: אם לא עוגות אז נאכל… לחם

על השינויים במצב הרוח דיברנו, אז בואי נדבר עכשיו על החשק החדש למתוק. לעתים הם באים ביחד, כלומר שינוי במצב הרוח וחשק למתוק, ולעתים הם התופעה והטיפול: אוכלים מתוק כדי להרגיע את מצב הרוח.

עלייה ברמת הורמוני ההיריון יכולה לגרום גם לשינויים ברמות הסרוטונין במוח. סרוטונין אחראי על תחושה נעימה, רגועה, שינה טובה והרבה נוחות לגוף. שינויים ברמות הסרוטונין בגלל השפעת ההורמונים במוח, יכולים גם כן להשפיע על מצב הרוח. עם הירידה בסרוטונין תוקף אותנו חשק עז למשהו מתוק… ממש מתוק.

ואז את נלחמת במתוק, להיכנע או לא? את העמסת הסוכר צלחת בשלום, אבל בקצב של החשק הזה, מה יהיה עם המשקל? ואכן, נשים הרות מרגישות את ה”אטרף” הזה למתוק. אכילה של פחמימות מתוקות תעלה אמנם את רמות הסרוטונין ואיתן את מצב הרוח, אבל ממש למעט זמן, עד הירידה הבאה. ואז שוב יתקוף החשק המתוק. מה עושים?

במקום עוגות אוכלים לחם

אכילה של פחמימות מורכבות כמו לחם מעלה גם היא את רמות הסרוטונין, אולי לאט יותר מסוכר, אבל לזמן ארוך יותר. לחם נותן נשימה ארוכה לסרוטונין. אז…

  • אכלי ארוחות קטנות המכילות פחמימות מורכבות כמו לחם, פסטה כל 4-3 שעות.
  • אכלי לחם, רצוי מלא, המחולק ככריכים לאורך היום.
  • מרחי מעט ריבה או דבש או טחינה גולמית על הלחם, במקרה שאת ממש ממש צריכה מתוק.
  • הימנעי ככל האפשר מצריכת ממתקים, מרגע שהתחלת זה רק יתגבר.
  • אם את בכל זאת משתוקקת או פשוט רוצה, בחרי בחטיפים אישיים קטנים, פירות מיובשים או אפילו גלידה, כל דבר שיעזור לך לשלוט על הכמות.
  • זכרי, העובר שלך במצב רוח טוב, לא חסר לו סוכר, יש לו מספיק – אולי גם הדמיון יעזור לך להתגבר.

נוטלים: ממשיכים עם ברזל

לעתים את מרגישה צורך למתוק כדי לעלות את האנרגיה, בגלל האנמיה, שגורמת לך עייפות וחולשה. בשבועות אלו יש כבר כמעט עלייה כפולה בנפח הדם שלך, דבר שיכול להשאיר אותך “חסרת חמצן”.

ברזל יכול לעזור:

מה זה: מינרל חיוני לבניית הכדוריות האדומות בגוף, הובלת החמצן ותפקוד השריר.

למה זה עוזר: למניעת אנמיה כתוצאה מעלייה משמעותית בנפח הדם בשלב זה, הגורמת לירידה/דילול בכמות ההמוגלובין.

מה ההמלצה בהיריון: מינון של 60-30 מ”ג ברזל בשילוב עם תזונה עשירה בברזל ובוויטמיןC .

איזה סוג לקחת: בהתאם להמלצת הרופא.

אם את מאוד סובלת, נסי להחליף את התכשיר הנוכחי בתכשיר מסוג אחר. קיימים סוגי תכשירים שונים, אפשר להתייעץ עם הרופא לגבי סוג התכשיר המומלץ.

סוגי ברזל:

ההבדל המשמעותי מצוי במולקולה שאליה קשור הברזל. מכיוון שהברזל לבדו אינו יציב, חייבים לשלבו במולקולה מייצבת. ולכן, קיימים תכשירי ברזל שבהם הברזל הקשור למולקולת סולפאט, או לפומארט או למולקולת ביסגליצינאט.

במחקרים נמצא כי ברזל ביסליצינאט גורם לפחות תופעות לוואי במערכת העיכול. טכנולוגיה חדשה ופטנטית של ברזל נקראת: ברזל סוכרוזומלי, זה למעשה ברזל העטוף ב-4 שכבות המשפרות את יעילות הספיגה ומפחיתות את תופעות הלוואי המיוחסות לנטילת תוספי ברזל. ניתן למצוא את הברזל הזה כאבקה או בכמוסות.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.