גודל פונט
נשים

שבוע 38 להריון

תהליך הלידה עשוי להיות ארוך, מתיש ותובעני. בן/ת הזוג יכולים בהחלט להקל על התהליך ולעזור לך לעבור את הלידה בצורה קלה יותר. הפעם את צריכה לתת לו/ה לקרוא… העובר שלך שוקל עתה כ-3,100 ק”ג, ואם עניין המשקל מטריד אותך ואת תוהה כמה ק”ג תשילי מעלייך עם הלידה – לפנייך ההסבר

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

הפרשה דמית רירית בשלב זה של ההיריון היא תופעה נורמלית המרמזת על תחילת לידה ועלולה להיגרם כתוצאה מפתיחת הפקק הרירי שבצוואר הרחם, תופעה זו נקראת bloody show. יחד עם זאת, דימום מחייב בדיקה על מנת לשלול סיבוכים. כך גם ירידת מי שפיר או ירידת תנועות עובר.

תהליך הלידה הוא ארוך, מתיש ותובעני. בן/בת הזוג יכולים בהחלט להקל על התהליך ולעזור לך לעבור את זה בצורה קלה יותר. בקיצור, תני להם לקרוא את הדברים הבאים.

מה לעשות בין הצירים? בן/ת הזוג בפעולה
תהליך הלידה הוא ארוך ומתיש. בייחוד בלידה הראשונה, עלול התהליך להתארך ולדרוש כוחות נפש וכוחות פיזיים גדולים מאוד. גם בן/ת הזוג עוברים את התהליך, אמנם לא פיזית, אך אין ספק שכאבי הצירים משפיעים גם עליהם. שיתוף בן/ת הזוג בעניין יתרום רבות להרגשתך ולהרגשתם. כיצד בן/ת הזוג יכולים לסייע?

ראשית: עידוד
אין כמו מילה טובה (והרבה), מילות פינוק ואהבה, עידוד ותמיכה נפשיים. התמיכה הזו כבר עושה את מחצית העבודה.

עזרה ב”דברים הקטנים”
אולי הם קטנים אך חשובים מאין כמותם… לסדר את הכרית כך שתהיה בפוזיציה הנוחה, להוריד או להעלות את המיטה, לקרוא לאחות, לקנות לך קרטיב פתאום באמצע הצירים, להביא לך את האייפוד, להזכיר לך מה אמרה האחות, לקרוא למרדים להוסיף לך אפידורל, לקשר לך את אימא שלך בסלולרי… חסר במה לעזור?

עיסוי ועזרה פיזית
אין כמו עיסוי הגב הכואב, עזרה בתרגול נשימות (להזכיר לך מה שלמדתם ביחד בקורס ההכנה ללידה), הפיכתך מהגב לצד, ויש המגדילים לעשות ומעניקים ממש עיסוי מקצועי אותו למדו לקראת התהליך. לקראת סוף הלידה יהיו בני זוג אשר ישתתפו בתהליך ויעזרו למיילדת לכופף את ברכייך.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא סביב 3,100 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, (זכרים גדולים יותר) וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד.

אוכלים: וחושבים על אחרי הלידה

את מרגישה כבר ממש כבדה, אך מתנחמת ומהרהרת במשקל שירד לאחר הלידה. את אולי חולמת כבר להרגיש בנוח יותר עם עצמך. יש נשים רבות שעניין המשקל מטריד אותן, אז הנה מידע מעניין לגבי המשקל:

הלידה עצמה מפחיתה כ- 6 ק”ג, ובשבועות הראשונים תרדי עוד כ-3-2 ק”ג שרובם הם עודפי הנוזלים שמופרשים מהגוף. את בטח כבר מחשבת כמה ק”ג יישארו לך.

מה שיישאר זה בדרך כלל מאגרי השומן שנצברו במהלך ההיריון, שאמורים בעולם של חסר לספק לאישה המניקה אנרגיה ליצור חלב.

ייתכן שאת מרגישה שאת אוכלת פחות, מתמלאת מהר במהלך הארוחה, יחד עם זאת זכרי שאת גם פעילה פחות, זזה מעט ובעיקר יושבת או שוכבת. מה שמאזן את המשקל.

על פי ההמלצה, משבוע 38 את יכולה שלא לעלות יותר במשקל עד הלידה אך כמובן שעלייה במשקל בשלב זה עדיין צפויה להתרחש.

עם זאת, חשוב להגיד שכל אישה שונה, ישנן המלצות אבל יש גם את הפרקטיקה ונראה שנשים שונות עולות בטווח רחב עם הבדלים בין אחת לשנייה. גם לגבי ירידה במשקל אחרי הלידה, לכל אחת יש את הקצב שלה. שימי פוקוס על אכילה נכונה ומותאמת, ותני למשקל את הזמן.

נוטלים: כמעט הסוף, אבל ממשיכים בתוספים

את כבר עייפה, רואה כבר את הלידה מתקרבת, ושואלת האם אפשר להפסיק את התוספים, הרי העובר כבר מוכן ומושלם.

למה זה עוזר: חסרים תזונתיים בברזל, ויטמין D ובאומגה 3 נפוצים אצל האם כתוצאה מהעברה מועדפת לעובר. הם יידרשו לתינוק גם במהלך ההנקה ויגבירו את הסיכון לחסר גדל אצל האם. לכן חשוב להמשיך ליטול אותם לאורך כל ההיריון ובמהלך ההנקה.

מה ההמלצה בהיריון: (לפי נייר עמדה של האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה בנושא תוספי תזונה והרגלים בהריון – יולי 2019)

מולטי ויטמין לאישה הרה

תוסף אומגה 3 עשיר ב- DHA

תוסף ברזל – על פי הנחיית רופא

איך לקחת: תוסף ברזל בנפרד משאר התוספים, אפשר על בטן ריקה או עם ארוחה, בהתאם להתקבלות.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.