גודל פונט
נשים

שבוע 35 להריון

את מתקרבת בצעדי ענק לשבועות ההיריון האחרונים. כיצד תזהי ירידת מים וכיצד תזהי צירים המצדיקים יציאה לבית היולדות? לפנייך מספר טיפים שיעזרו לך לזהות לידה קרבה. העובר שלך כבר שוקל 2,500 ק”ג, ותופס את רוב חלל הרחם וייתכן שאת מרגישה ירידה בתנועות. ומה מצב ה- B12 שלך? השבוע יש לך גם מספר טיפים לשמירה על מאגרי ה- B12 בגופך

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

לפני הלידה הראשונה, שעה שאת מתקרבת בצעדי ענק לקראת שבועות ההיריון האחרונים את ודאי תוהה כיצד תדעי ש”הגיע הזמן”. כיצד תזהי ירידת מים? כיצד תדעי שמדובר בצירים? כיצד תזהי צירים המצדיקים יציאה לבית היולדות?

שמעת הרבה עצות, קראת המון אודות הסימנים ובכל זאת את מהוססת. ובכן, תופעה זו טבעית ביותר מכיוון שאת נמצאת לפני הליך משמעותי הצפוי להתרחש בגופך בפעם הראשונה בחייך. העצה הבריאה היא לסמוך על חושייך. זה נכון. אין כמו אינסטינקט אימהי לדעת שהגיע הזמן, גם אצל נשים שזו לידתן הראשונה.

 ובכל זאת, להלן כמה טיפים לזהות לידה קרבה:

  • ירידת הפקק הרירי – עשויה להופיע שעות, ימים, או אף שבוע לפני הלידה. הפקק נראה כמו ריר צמיגי, עשוי להופיע טיפונת דמי. כל עוד אין מדובר בדימום ממש אין צורך לדאוג, ואין צורך לגשת לבית היולדות.
  • ירידת מים – טפטוף או שיטפון אמיתי. המים יורדים ללא שליטה, בניגוד לשתן, וללא שהתכוונת לכך. ב-80% מהמקרים מלווה הדבר בצירים, כך שבטוח שלא ניתן לפספס את החוויה. כל ירידת מים מחייבת בכל מקרה פנייה לחדר לידה, אל תהססי בדבר.
  • צירים – לא מתחילים בבת אחת ובעוצמה חזקה. התהליך מתחיל בדרך כלל מצירים כואבים אך לא מאוד וללא סדירות. זהו למעשה השלב הראשוני של הלידה. ככלל, ככל שהצירים נעשים תכופים יותר, ארוכים יותר וכואבים יותר זהו השלב בו ניתן להתחיל להתניע את האוטו. אם הגעת מוקדם מדי – לא קרה דבר. אינך אמורה לדעת בלידה הראשונה כיצד בדיוק יתפתח התהליך אצלך ועדיף להיות בטוחה כי הכול תקין מאשר להיפך.
    צירי לידה יתחילו מהגב, לא יחלשו עם שינויי תנוחה וילכו וייעשו כואבים עם חלוף השעות. לעיתים יהיו אלה דווקא כאבי בטן שיבשרו על הלידה, או הקאות. אל תהססי להתייעץ עם מוקד הנשים של קופת החולים שלך ולפנות לחדר הלידה בכל ספק קטן.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא סביב 2500 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד. העובר כבר גדול מספיק כדי לתפוס את רוב חלל הרחם, כך שאין לו הרבה מקום לזוז ובהתאם בשל הצפיפות ברחם תיתכן ירידה יחסית בתנועות העובר למרות שעדיין יש להיות קשובים לתנועות ופעמיים ביום לספור 3-4 תנועות בחצי שעה.

תזונה בהיריון

אוכלים: B12 ומונעים חסרים

זוכרת שכבר דיברנו על היריון ומצב רוח… אם את לא זוכרת ומצב הרוח מתנדנד, זה הזמן להגיד משהו על ויטמין B12.

ויטמין B12 שייך לקבוצת ויטמיני B. יש לו תפקידים רבים, ביניהם השפעה על בנייה ותפקוד של כדוריות הדם האדומות, על תפקוד עצבי ועוד. חסר בו יכול לגרום לאנמיה, ירידה במצב הרוח והזיכרון, חוסר חיוניות, טשטוש ראייה ואף התכווצויות עצביות (טיקים). אם את מרגישה תסמינים אלו, אולי כדאי לבדוק את מצב ה- B12 שלך.

בהיריון וכן בהנקה יש עלייה בדרישה לוויטמין זה. בהיריון הוא פועל יחד עם חומצה פולית לבניית תעלת העצבים העוברית, שעליה כבר דברנו בשבועות הקודמים. אנו מקבלים ויטמין זה בתפריט היומי רק ממזון שמקורו מהחי כלומר: בשר בקר הודו ועוף, ביצים וכן בכמות קטנה גם ממוצרי חלב ודגים.

אם את לא צמחונית, את בטח לא מודאגת, כיוון שאת צורכת מזונות אלו, אך מתברר שבישראל גם נשים שאוכלות ונהנות מבשר יכולות לסבול מחוסר בוויטמין זה. לפי סקרי תזונה ישראלים 20% מהאוכלוסייה הישראלית הבוגרת סובלת ממחסור בוויטמין זה, גם אם אינה מודעת לכך. אם את צמחונית, אז את בטח מודאגת ממה שקורה למאגרי הוויטמין הזה בגופך.

על מה כדאי לך להקפיד:

  • שלבי לפחות 3 פעמים בשבוע מנה של בשר בקר רזה או הודו אדום כמקור תזונתי מצוין לוויטמין B12 וכן לברזל (זה בטח לא יזיק).
  • דאגי לאכול ביצה (בטח אם את צמחונית שאינה אוכלת בשר) כל יום. גם היא יכולה להיות מקור טוב לוויטמין B12.
  • צרכי 3-2 מנות של מוצרי חלב רזים בתפריט – כך תרוויחי פעמיים: מקור תזונתי לוויטמין B12 ומקור מצוין לסידן.
  • בדקי את רמות ה-B12 שלך בבדיקת הדם הקרובה, אם אינך צורכת מזונות אלו באופן מספק.
  • השלימי בכל מקרה בתוסף מולטי ויטמין לאשה הרה המכיל ויטמין B12 כדי למנוע חוסר.
  • לנשים הרות טבעוניות מומלץ לשקול תיסוף של B12 בתוסף בודד מעבר למה שנמצא במולטי ויטמין.

נוטלים: מולטי ויטמין להיריון, מושלם גם להשלמת B12

כמה עובדות שיעשו לך חשק להמשיך וליטול את המולטי שלך:

למה זה עוזר: למניעה של חסרים תזונתיים המתפתחים במהלך ההיריון וההנקה, כתוצאה מדרישות מוגברות שאותן את לא תמיד יכולה להשלים באמצעות התזונה שלך בלבד, כמו ויטמין B12 .

ההמלצה בהיריון: מינון מתאים ובטוח של ויטמינים ומינרלים בכמות הקרובה לקצובה היומית, עם דגש על חומצה פולית במינון של לפחות 400 מק”ג, עדיפות למרבית וויטמין A ממקור של בטא קרוטן, ויטמין D, ברזל, סידן, B12 ויוד.

איך לקחת: מומלץ ליטול מולטי ויטמין עם הארוחה. ומה אם יש לי כבר ויטמין B12 בתוסף אחר שאני נוטלת? מולטי ויטמין לאישה ההרה מכסה כאמור גם רכיבים נוספים, לכן, מכיוון שאין סכנה במינון גבוה יותר של ויטמיןB12 אפשר להמשיך גם וגם.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.