גודל פונט
נשים

שבוע 32 להריון

על התופעות המרגיזות בהריון: פיגמנטציה ושיעור יתר. וגם: איך תזהי צירים מוקדמים, מה עובר על העובר שלך השבוע, ומספר טיפים לימים שבהם את לא צמאה מספיק ושוכחת לשתות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

פיגמנטציה – בין התופעות המרגיזות בהיריון, והיא עלולה להפריע לך. נשים עם גוון עור כהה נוטות לסבול ממנה יותר. התופעה מכונה “מסכת ההיריון”: בפנים מתפשט אזור כהה, דומה בצורתו לדמות פרפר, מהאף לכיוון הלחיים, ולעיתים על המצח. בעת חשיפה לשמש התופעה מחריפה, כמובן שחשוב מאוד להשתמש בקרם הגנה.

מדוע קורה הדבר? כן, שוב ההורמונים. במהלך ההיריון עולה רמת המלונוטונין, האחראי לפיגמנטציה בגופנו, ולכן כל שומה עלולה להתכהות וכן עלולים להופיע כתמים נוספים חדשים.
אך אל חשש, התופעה חולפת בסופו של דבר. כדאי לדעת כי בעת ההיריון אין מנסים לטפל בכתמים אלא רק למנוע אותם על ידי מסנני קרינה. בתום ההיריון ניתן להתחיל טיפול. אין תרופות פלא לדבר ואין להשתמש במשחות כלשהן ללא הוראת רופא בעת ההיריון.

שיעור יתר – אצל חלק מהנשים יופיע שיעור יתר במיקומים האופייניים לגברים, לרבות הפנים. למרבה הצער אין לעשות שום דבר על מנת למנוע זאת וממילא ברוב המקרים השיער העודף ייעלם לאחר הלידה.

מדוע זה קורה? בעת ההיריון יש מעבר של שיער ממצב של מנוחה למצב של צמיחה. הביטוי לכך יהיה צמיחה מוגברת ושיער צפוף יותר. לאחר הלידה, לעומת זאת, חלק גדול משיער זה נושר.

איך תזהי צירים מוקדמים?

  • לעיתים צירי ברקסטון היקס אשר הולכים ומתעצמים ותדירותם עולה עלולים להיהפך לצירים מוקדמים.
  • הצירים אינם חולפים וככל שעובר הזמן הם הופכים להיות תכופים יותר וסדירים יותר, וגורמים יותר לאי נוחות.
  • התכווצויות דומות לאלה המופיעות בזמן מחזור, מעל עצם הערווה.
  • כאב עמום בגב התחתון, או לחץ בגב.
  • לחץ או תחושת כאב באגן הירכיים או במפשעה.
  • התכווצויות בטן או שלשולים.
  • הפרשות מוגברות מהנרתיק.
  • הפרשות ורודות, חומות או דמיות.

על כל סימן המופיע יש לפנות ישירות לרופא או לחדר הלידה ללא היסוס. אין הדבר אומר בביטחון שמדובר בצירים, אך כדאי לדעת לזהותם.

כדאי לדעת כי התייבשות עלולה להביא לצירים מוקדמים. לפיכך מומלץ ביותר להרבות בשתייה!

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא סביב ה- 1750 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, (זכרים גדולים יותר) וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד. שכבת השומן ממשיכה להתעבות, בשלב זה ייתכן והעובר ממוקם כבר עם הראש כלפי למטה. כאשר העובר ער הוא נוטה לנוע – וכמות מי השפיר היחסית בשבוע זה גבוהה ומאפשרת תנועה.

תזונה בהיריון

אוכלים: שותים ולא מתייבשים

התייבשות עלולה להוביל לצירים מוקדמים. ההמלצה לצריכת נוזלים בהיריון היא לכ-10 כוסות ביום (בימים חמים שותים יותר, אם מבצעים פעילות גופנית חשוב להקפיד על שתייה מספקת). נשים רבות אומרות לי, “אני ממש לא מרגישה צמאה ונורא קשה לי לשתות כל כך הרבה, אולי יש לך טיפים?”

אז כן, יש לי – אספתי כמה טיפים, ושיהיה לרוויה:

בקבוק אישי (אימון מוקדם לאיך לא לשכוח את הבקבוק בבית) – אל תצאי מהבית מבלי לצייד את עצמך בבקבוק שתייה. ודאי שהוא חוזר ריק. משקה חייב להיות זמין באוטו, במשרד, בתיק. בקיצור, בכל מקום שיזכיר לך לשתות.

אף פעם לא מאוחר מדי – את יכולה לקבץ בבת אחת שתייה של כמה כוסות, ואפילו לרכז את השתייה לשעות הנוחות יותר. כאמור, הכמות היומית הכללית היא הקובעת.

מותר וכדאי לשתות לפני, תוך כדי ואחרי ארוחה – השילוב בין שתייה לאוכל מגביר את תחושת השובע. בחישוב פשוט, אם אכלת 4 ארוחות ביום (גדולות או קטנות) ושתית לפחות כוס שתייה אחת עם כל אחת מהן, סביר להניח שצרכת כ- 50% מההמלצה לקצובת השתייה שלך.

התחילי את היום וסיימי אותו עם כוס שתייה – זו הדרך הבריאה ביותר להגיד לגוף בוקר ולילה טוב, ולהשלים בו מאגרי נוזלים שהתדלדלו בשנת הלילה.

חשוב לשתות את כמות הנוזלים היומית הרצויה. מים הם אמנם השתייה המומלצת, אולם אם את לא אוהבת מים נסי לגוון חלק במשקאות חלופיים דוגמת תה או בתיבול המים בעשבי תיבול כך שיהיו מרווים וטעימים לך.

התוספת המושלמת לתוסף – תוספים שונים את כבר נוטלת וזו הזדמנות לתת להם תוספת של שתייה. אם תקפידי ליטול כל תוסף (חומצה פולית, ברזל, מולטי ויטמין, אומגה 3) עם כוס שלמה של מים, הרווחת פעמיים.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.