גודל פונט
נשים

שבוע 31 להריון

כל אישה הרה מעוניינת לעבור את ההיריון בצורה הטובה ביותר, במינימום כאבים, והשאיפה היא להגיע ללידה בכושר אופטימלי. מה מתרגלים בקורס להתעמלות לקראת לידה ומה מטרתו? וגם: עם התקדמות ההריון גובר הסיכוי לעצירות, וזו עלולה לגרום לטחורים. אכילת מזון עשיר בסיבים, שתיית מים מרובה ופרה-ביוטיקה יכולות לעזור

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

אחת התלונות הבולטות בשלב זה של ההיריון היא כאבי אגן . לקראת הלידה מתחוללים בגוף שינויים התורמים להכנת הגוף ללידה. אחד מההורמונים שרמתם עולה בשלב זה הוא הורמון בשם רלקסין, אשר גורם לרפיון של האגן כהכנה ללידה. נוכחותו של הורמון זה ורפיון האגן עלולים לגרום לכאבים באזור האגן. כאבים אלה ניתנים לאבחון באמצעות לחיצה על עצמות האגן. אם הלחיצה על עצמות האגן כואבת ככל הנראה מדובר בתופעה זו.

במהלך ההיריון חלים שינויים רבים ועצומים בגוף האישה. כל אישה הרה מעוניינת לעבור את ההיריון בצורה הטובה ביותר, במינימום כאבים והשאיפה היא להגיע ללידה בכושר אופטימלי. מכאן מגיעות ההמלצות על פעילות גופנית בתקופת ההיריון.

בקורס להתעמלות לקראת לידה מושם דגש על הכנת האישה לתהליך הלידה (הכושר ללדת), מוענקים טיפים לתנוחות נכונות בתהליך, ומושם דגש על לימוד טכניקות לשליטה בטונוס השרירים אשר מהווה את המפתח ללידה מוצלחת.

מה מתרגלים בהתעמלות זו? שיפור סיבולת לב-ריאה, שיפור ביכולת ההתכווצות של שרירי האגן והבטן, שיפור המצב הגופני הכללי ושמירה על המשקל. נעשה תרגול של הרפיית השרירים, לימוד נושא השליטה על טונוס השרירים וידיעה כיצד להרפותם ולכווצם.

במה מתמקדים בעיקר? בתרגילים ייחודיים המתאימים לנשים הרות: תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון ועליון, הפחתת בצקות בזמן ההיריון, לימוד יציבה נכונה, החזרת דם ורידית מגפיים תחתונות, זיהוי וחיזוק שרירי קרקעית האגן (שרירי קגל), תרגילים לשרירי בטן, תרגילי נשימה ושמירה על כושר במהלך ההיריון באופן כללי.

מטרת הקורסים היא להקל על האישה לעבור את חודשי ההיריון, לסייע לנשים להתמודד עם השינויים ועם הכאבים המלווים ולהכינן בצורה הטובה ביותר לקראת לידה קלה וקצרה.

מה עובר על העובר שלך?

הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא סביב ה- 1600 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, (זכרים גדולים יותר) וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד.

תזונה בהריון

אוכלים “מלא” – סיבים

לחץ מהרחם הגדל עם עלייה בזרם הדם לאגן יכול לגרום לכלי הדם בדופן הרקטום לנפיחות – מה שידוע כטחורים. כ-50%-20% מהנשים ההרות סובלות מטחורים במהלך ההיריון. הסיבה העיקרית היא עצירות, הגורמת ללחץ מוגבר בזמן היציאות.

מה אפשר לעשות?

המשימה העיקרית היא לטפל בעצירות ולדאוג שהיציאות תהיינה רכות. המלצות למניעת עצירות את אולי כבר מכירה מהתכתבות קודמת שלנו:

הרבי בשתייה – שתי במשך היום לפחות 10 כוסות. (זוכרת את הטיפים לרוויה בשבוע 16?)

בחרי מלא – אכלי דגנים מלאים כמו לחם מלא, דגני בוקר מלאים, שיבולת שועל, אורז, פסטה וקוסקוס מלאים ועוד. מזונות מלאים עשירים בסיבים תזונתיים התורמים להגדלת נפח הצואה. כתוצאה מכך הם מחייבים את מערכת העיכול לפעילות נמרצת יותר.

אל תקלפי – שלבי בכל ארוחה ירקות/ פירות בקליפתם. הם מקור להרבה “דברים טובים”, וגם לסיבים תזונתיים, שיתרמו הן לתחושת שובע והן לפעילות מערכת העיכול האטית.

זרזי – אם עדיין קשה, תוכלי להיעזר במזונות שונים המעודדים את פעילות מערכת העיכול. שתי מיצי ירקות ופירות כמו אשכולית, שזיפים, סלק ועגבניות. פירות יבשים כמו שזיפים ותאנים מכילים חומרים התורמים להגברת פעילות מערכת העיכול. שילוב של יוגורט פרוביוטי יכול גם הוא לעזור לעשות סדר בחיידקים הטובים במערכת העיכול.

אכלי מסודר – ארוחות קבועות המכילות סיבים תזונתיים (ירקות/פירות/דגנים/קטניות) ונוזלים יכולות לתרום בטח לתזונה בריאה אבל גם לפעילות סדירה של מערכת העיכול.

זוזי – פעילות גופנית ספורטיבית או יומיומית גורמת להפעלת לחץ של השרירים על מערכת העיכול, ובכך לזירוז פעילותם.

אל תתאפקי – התאפקות מובילה לעצירות. גם אם הזמן נראה לא מתאים, זה גם לא זמן לעצירות.

נוטלים: בודק את תוסף הברזל

יש תוספי ברזל שאחת מתופעות הלוואי שלהם היא עצירות. לכן חשוב להתייעץ עם הרופא/ה או הרוקח/ת או הדיאטן/ית ולוודא שלא מדובר בתוסף ברזל שעלול לגרום לעצירות. אם זהו תוסף ברזל אנאורגני שאחת מתופעות הלוואי שלו הן עצירות מומלץ להחליף את סוג התוסף.

באלטמן טכנולוגיה פטנטית “ברזל סוכרוזומלי” של ברזל עם ספיגה טובה ומופחתת תופעות לוואי. הטכנולוגיה נמצאת במוצרים ברזל comfort וברזל סידראל.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.