גודל פונט
נשים

שבוע 30 להריון

בזמן הקרוב את אמורה לעבור בדיקת אולטרה-סאונד להערכת משקל העובר, שמטרתה להעריך אם גדילת העובר תקינה. בתקופה הזו מתרחשת עלייה גדולה במשקל מוח העובר. חומצת השומן DHA, ממשפחת אומגה 3, היא רכיב חיוני ביותר לתהליך הזה, לכן חשוב שתצרכי אותה בתזונה שלך.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

הרחם ממשיך להתרחב וייתכן שאת סובלת מכאבי בטן וגב תחתון כתוצאה מכך. חשוב שתקפידי על פעילות גופנית מתונה ותזונה עשירה באומגה 3, סידן, חלבונים וברזל.

בדיקת אולטרסאונד להערכת משקל העובר מתבצעת בטרימסטר השלישי, סביב שבוע 30 על מנת להעריך אם גדילת העובר תקינה. בבדיקה זאת מבוצע מעקב אחרי פרמטרים עובריים שונים ובעיקר היקף הראש, היקף הבטן ואורך עצם הירך (הפמור). בהתאם למדדים אלו מחושב משקל העובר לפי תוכנות האולטרסאונד. ממש כמו שנעשה אחרי הלידה, בטיפת חלב, גם במהלך ההיריון ניתן למקם את משקל העובר על עקומות טיפוסיות לגיל ההיריון על מנת לבחון גדילה נאותה. אם מאובחנת בעיית גדילה (משקל קטן או גדול מידי לגיל ההריון) תישלח האישה ההרה לבדיקות נוספות ומעקב גדילה קפדני כל כשבועיים ימים. כדאי לדעת שלא מקובל להעריך את הגדילה באופן תכוף מידי (פחות מ- 10 ימים), שכן אז הסטיות של הבדיקה שוות לסטיות של הגדילה וניתן לפספס גדילה בקלות.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא סביב ה- 1500 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד.

תזונה בהיריון

אוכלים: מזון למחשבה

ייתכן שאת יותר עייפה, בייחוד אם יש לך הפרעות בשינה. ייתכן שאת מרגישה מפוזרת, וכן שינויים במצב הרוח, שמטלטלים אותך למעלה ולמטה. זוכרת? כמו תמיד הכול קשור בשינויים ההורמונליים המשפיעים כאמור גם על המוח שלך.

אז אולי יעניין אותך ללמוד פרטים מעניינים על המוח המתפתח של העובר שלך.

בשליש השלישי, השליש בו את נמצאת, יש עלייה משמעותית במשקל המוח. המוח משליש את משקלו בהשוואה למשקל בשליש השני, ויגיע במועדו למשקל של כ- 300 גרם. אבל הפלא האמתי הוא שהמוח מתחיל להתקמט – כן, המוח מתקמט. עד השליש השלישי שטח הפנים של מוח העובר היה חלק. אולם עכשיו מתחיל להתעצב המבנה המיוחד של המוח, המורכב קפלים, פיתולים וקימורים. מבנה זה מאפשר לו להיות היונק החכם בעולם, שכן מבנה זה מאפשר להגדיל את כמות תאי המוח, מה שיכין אותו לחוכמת החיים שתידרש לו מחוץ לרחם ובהמשך לכל חייו.

ואת, כמו אימא – אחראית לכך. את מספקת לו באמצעות התזונה והמאגרים שלך שנמצאים בעיקר ברקמת השומן את חומרי הגלם הנדרשים לעיצוב מורכב ומופלא זה. מוח העובר הנבנה נדרש לחומצות שומן ארוכות המגיעות אליו ממך. חומצת השומן DHA ממשפחת אומגה 3 היא רכיב חיוני ביותר בתהליך זה. חומצה זו מגיעה כמעט באופן בלעדי מהתזונה היומית שלך וכן ממאגרים הקיימים בגופך (ברקמה שומנית באגן התחתון ובמוח).

המקור התזונתי העיקרי לחומצות שומן אלו הם דגי מי ים קרים כמו סלמון, הליבוט, מקרל, הרינג, סול ובקלה.

קיימות היום המלצות בינלאומיות לצריכה מומלצת של אומגה 3 עבור כל אישה הרה ומניקה. המלצות ארגוני הבריאות האמריקאים, האירופיים, איגוד הפֶרינטולוגים העולמי, ואליהם הצטרפו לאחרונה גם ארגוני הבריאות של אוסטרליה וניו-זילנד, מנחות כלהלן: על האם להגיע לצריכה של לפחות 300-200 מ”ג ביום של חומצת השומן DHA במהלך ההיריון ובהנקה.

את בטח שואלת מה את צריכה לאכול כדי להשיג את המזון ה”חכם” הזה

ההמלצה היא לצרוך 2 עד 3 מנות (מנה=כ- 150 גרם) בשבוע של דגי מי ים קרים. המלצה זו מצטרפת להמלצה שאת כבר מכירה להגבלה של צריכת דגים בהיריון עד פעמיים בשבוע בגלל סכנת זיהום במתכות כבדות.

מה אופן ההכנה המומלץ?

בגלל האיסור לאכילת מזון שאינו מבושל, הרי שזה הזמן להתעניין במתכונים של דגים מבושלים, אפויים וצלויים, על דגים נאים או מעושנים אין מה לדבר.

נוטלים: אומגה 3 – חיונית להתפתחות המוח

אם דגים הם ממש לא בתפריט היומי שלך ובאומגה 3 את לא ממש מבינה, אז נעשה קצת סדר.

מה זה: חומצות שומן חיוניות.

למה זה עוזר: חומצות השומן אומגה 3, ובייחוד DHA, חיוניות להתפתחות מערכת העצבים של העובר.

איפה יש במזון: בעיקר בדגי ים צפוני שמנים כמו סלמון, מקרל, הליבוט, טונה, מעט בביצים ובעוף. חומצת שומן ראשונית בלבד (ALA) בשמני פשתן וקנולה, זרעי צ’יה ואגוזי מלך. את אותה חומצת שומן חיונית ALA הגוף צריך להמיר לחומצת השומן הארוכה יותר DHA אך התהליך לא יעיל ולכן מומלץ לשלב דגים בתזונה ולקבל את DHA ישירות מהם.

ההמלצה בהיריון: ההמלצות הבינלאומיות והישראליות מטעם האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה בנייר עמדה בנושא: “על כל אישה הרה ומניקה לצרוך לפחות 300-200 מ”ג DHA ביום”. מהאוכל או בהשלמה תזונתית מתוסף מתאים.

איך לקחת: כמוסת אומגה 3 הייעודית להיריון ולהנקה היא זו שהיחס בה בין DHA ו-EPA תואם לחלב אם. לוקחים יחד עם הארוחה.

את בטח שואלת ומה לגבי הסכנה בצריכה של מתכות כבדות?

תוספי אומגה 3 של חברות העומדות בקריטריונים נדרשים (בטח קראת בשבוע 29 על קריטריונים לקנייה בטוחה של תוספים), נקיים ממתכות כבדות ומזהמים, שכן אלו מסולקים לחלוטין.

אולי את צמחונית ומתלבטת האם לקחת אומגה 3 ממקור צמחי, כי בדגים “את לא נוגעת”. תכשיר אומגה 3 ממקור צמחי לרוב לא מכיל את חומצות השומן DHA ו EPA, אלא את חומצת השומן ALA מסוג אומגה 3. חומצה זו כמעט ולא הופכת בגוף לחומצות הנדרשות DHA ו- EPA .

ומה עם תוסף ברזל ומולטי ויטמין? אפשר לקחת יחד.

ומה אם בתוסף אומגה 3 וגם במולטי ויטמין שלי יש תוספת של חומצה פולית? במינונים אלו אין סכנה בנטילה של חומצה פולית.

ומה אם זה עושה לי בחילה או ריח של דג? נסי לקחת בארוחה בנפרד מהתוספים האחרים, בעיקר בשעות שבהן את חשה פחות בחילה. כדאי לנסות עם הארוחה בצהריים ומומלץ להחזיק בקירור להפחתת הריח.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.