גודל פונט
נשים

שבוע 26 להריון

את עוברת לשליש השלישי של ההריון! זה הזמן לברר לגבי קורס הכנה ללידה, בעיקר אם זהו הריונך הראשון. וגם: על תופעת ה”כמעט התעלפות”, ואיך נמנעים ממנה. העובר שלך כבר רגיש לקולות, עיניו נפקחות והוא יכול להבחין בין טעם מתוק לטעם מלוח. ומה לגבי התזונה שלך? הריון הוא ממש לא הזמן לדיאטה, אכלי מאוזן – לא יותר מדי ולא פחות מדי

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

מגיע לך עוד חיזוק חיובי – את עוברת לשליש השלישי של ההיריון! זה הזמן לברר לגבי קורס הכנה ללידה, בעיקר אם זהו הריונך הראשון. הקורס מהווה קבוצת תמיכה מצוינת ואפשרות להורדת חששות מהלידה.

אם את חשה בחולשה, סחרחורות וחיוורון יש לבקש מהרופא/ה הפנייה לספירת דם. תופעות אלה עלולות לרמוז על התפתחות של אנמיה מחוסר ברזל. התפתחות העובר והשיליה בגופה של האם גורמים להגברת הדרישה לכדוריות הדם האדומות ומתבססים על הברזל כאבן הבניין החשובה ביותר. צריכה מועטה של ברזל עלולה לגרום להידלדלות המאגרים בגופה של האם ולהופעת אנמיה. אי לכך, מומלץ להקפיד הקפדה יתרה על צריכת מזונות עשירים בברזל ובמקביל משרד הבריאות ממליץ על נטילת תוסף ברזל בזמן תקופת ההיריון. יש לציין כי תופעה זו לא מסכנת באופן מיידי את האם ואת העובר אבל רצוי לגלות ערנות על מנת למנוע סיבוכים אחרים.

תופעת ה”כמעט התעלפות” המתרחשת לעתים במהלך ההיריון יכולה להיות מוסברת בשל לחץ דם נמוך בחודשים הראשונים, תופעה החולפת מעצמה בהמשך ההיריון. נשים בעלות נטייה טבעית ללחץ דם נמוך עלולות בהחלט להתעלף בהיריון. היחלשות השרירים סביב כלי הדם גורמת לכך שבמצב של שינוי פתאומי בתנוחה, כגון קימה מהמיטה, או שינוי מהיר ממצב של ישיבה לעמידה, יש “בריחה” של דם מהראש. מצב זה עלול לגרום לחולשה ואף לעילפון.

לכן, מומלץ לא להיחפז אלא לקום ממצב ישיבה או שכיבה בצורה איטית והדרגתית. אם את מרגישה שאת עומדת להתעלף – שבי וכופפי את ראשך מטה בין הרגליים. אם זה לא עוזר מומלץ לשכב, להרים את הרגליים מעל גובה הראש ולאוורר את החדר. כך יחזור הדם למוח וההרגשה תשתפר בהקדם.

כמו כן, אין לעמוד זמן רב במקום אחד או להימצא במקומות חמים ודחוסים, זה עלול לגרום לתופעת חולשה ואף התעלפות. עייפות וחולשה הן חלק בלתי נפרד מההיריון, והן תופעות תקינות. בדרך כלל תחושת החולשה והעייפות חולפת מאליה עד השבוע ה 14. עם זאת, התחושה עלולה לחזור לקראת סוף ההיריון, בייחוד בגלל אנמיה, ירידה בלחץ הדם, חוסר שינה וכד’. בכל מקרה, אין להקל ראש באיבוד הכרה ויש לפנות לרופא לבירור העניין עד תום.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא כ-900 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברים ממין נקבה, (זכרים גדולים יותר) וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד. אורכו כעת הוא כ-36 ס”מ. זהו השבוע שבו מתחיל העובר לבלוע מי שפיר. הוא כבר רגיש לקולות, עיניו נפקחות והוא כבר יכול להבחין בין טעם מתוק לטעם מלוח. תנועות הנשימה שלו מוגברות וגם תנועות גופו מורגשות.

תזונה בהיריון

אוכלים: היום לא מתחילים דיאטה, גם לא מחר

את עולה במשקל, אולי אפילו גם הבגדים החדשים פחות נוחים, בשקילה אצל אחות מעקב היריון ראית שהייתה עלייה במשקל, את נלחצת… חושבת שאולי זה יותר מדי ואיך תתמודדי אחר כך עם הקילוגרמים העודפים? אז חשוב שתדעי שזה לא הזמן לעשות דיאטה. גם אם עלית מעבר להמלצות זה לא הזמן להכניס את הגוף למשטר דיאטה קפדני לירידה במשקל. צריך לזכור שעלייה במשקל בהריון זה דבר רצוי, יש את משקל ההריון עצמו, לא מדובר רק ברקמת שומן ולכן נרצה מעקב לוודא שיש עלייה תקינה בהתאם להמלצות. עלית יותר משמומלץ? מה כן לעשות? הקפידי אכילה נכונה של מזון מזין ומגוון והפחיתי במתוקים ומזונות מעובדים עתירי קלוריות שאינם מזינים.

כאשר את אוכלת מעט מדי בהיריון, ייתכן שהעובר לא מקבל את כל הנדרש לו – זה ברור ויש לכך השלכה על ההתפתחות של העובר במהלך ההיריון, אולם תיאוריות מרחיקות לכת, טוענות כי הדבר ישפיע על מצבו הבריאותי גם כאדם בוגר. הסביבה העוברית מאמנת את העובר להתמודד עם מצבים ברחם ובדומה לכך הוא ימשיך גם מחוץ לו. לדוגמה, אם הכבד של העובר ברחם למד להתמודד עם חוסר במזון באמצעות ויסות מתאים של ייצור כולסטרול, הרי במצב בוגר הוא לא ידע להתמודד עם מצב של עודף בכולסטרול.

את בטח נאנחת, “תמיד אימא אשמה”. אז כדי שהתלונות לא יתחילו כבר ברחם, חשוב לשמור על תזונה נכונה בריאה ומתאימה להיריון, ובעיקר לא לעשות דיאטה.

מה כן לאכול? את בטח יודעת – מה שכולם ממליצים לגבי תזונה נכונה

  • הרבי בשתיית מים.
  • צרכי ירקות במגוון צבעים ובכל אופן הכנה (לא מומלץ מזון מטוגן).
  • נשנשי בין הארוחות פרי טרי, למנוע נפילות סוכר וכתחליף בריא למתוקים.
  • שלבי בכל ארוחה עיקרית דגנים, רצוי מלאים כמו לחם מלא, אורז מלא, קוסקוס, בורגול, פסטה, שיבולת שועל וכדומה.
  • גווני פעמיים בשבוע את מנות הדגנים בקטניות כמו גרגרי חומוס, עדשים.
  • אכלי בשרים רזים של עוף או הודו או בקר (רצוי חלקים רזים מהבקר).
  • שלבי בתפריט היומי לפחות 3 מנות של חלב ומוצרי חלב רזים כמו חלב עד 3%, יוגורט עד 3% וגבינות לבנות עד5%.
  • אכלי פעמיים בשבוע דגי ים צפוני כמו סלמון, מקרל, הליבוט ועוד כמקור לחלבון ולאומגה 3.
  • תבלי את המזון בשמן זית או קנולה – 2 עד 3 כפות ביום.
  • גווני בממרחים שומניים כמו טחינה, אבוקדו – כמובן במתינות.
  • פנקי את עצמך במשהו שאת אוהבת שיהיה קטן, מתוק ויחיד (חוץ כמובן מהעובר שלך).

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.