גודל פונט
נשים

שבוע 25 להריון

זה הזמן לביצוע העמסת סוכר. מהי הבדיקה הזו ומה היא כוללת, ומה עושים אם ימצא שאת עם סוכרת הריון? שינויים בתזונה ואומגה 3 יכולים לעזור. וגם: מהן ההתכווצויות שאת חשה לעתים ברחם? והעובר שלך? משקלו עתה כ-800 מ”ג ומראהו כמעט אנושי

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

הרחם גדל ולוחץ על הגב ועל האגן, ועשוי לגרום לכאבים בגב התחתון וברגליים. זהו גם השלב שבו את יכולה להתחיל להרגיש בבטן התחתונה ובמפשעה את מה שמכונה “התכווצויות ברקסטון היקס” – התכווצויות קלות ובלתי סדירות הנגרמות כתוצאה מצמיחתו של הרחם. זה הזמן לביצוע העמסת סוכר. מדובר על בדיקת סוכר לאחר שתיית – 50 גרם סוכר (גלוקוז).

GCT (Glucose Challenge test) היא בדיקת סקר שתפקידה לאתר נשים בסיכון לסוכרת הריונית (אי סבילות לסוכר שזוהתה בהריון). הבדיקה מבוצעת בשבועות 24-28 להריון. אין צורך בצום לפני הבדיקה! יש לשתות מים בהם מומסים 50 גרם גלוקוז. כעבור שעה תיבדק רמת הסוכר בדם. תוצאה של מעל 140mg/dl נחשבת כתוצאה חיובית, ותחייב בדיקה נוספת.

בדיקת העמסת סוכר השלמה- GTT

מדובר על בדיקת סוכר לאחר שתיית 100 גרם סוכר (גלוקוז) – (GTT – Glucose Tolerance Test). בדיקה זו היא בדיקה אבחנתית לסוכרת הריונית. הבדיקה מתבצעת לאחר שהתקבלו תוצאות חיוביות במהלך GTT. ישנן נשים הרות שמראש יתבקשו לדלג על בדיקת הסקר לצורך הבדיקה האבחנתית הזאת, למשל נשים עם השמנת יתר, נשים אשר סבלו מסוכרת הריונית בהריונות קודמים, נשים שילדו ילוד גדול (מעל 4 ק”ג), מצבים של ריבוי מי שפיר בהריון וכדומה. הבדיקה מבוצעת בשבועות 24-28 להריון.

יש לבצע את הבדיקה לאחר צום מהערב שלפני (8 שעות לפחות). מהלך הבדיקה כולל מספר שלבים: בדיקת סוכר בצום, בדיקה כעבור שעה משתיית 100 גרם גלוקוז מומסים במים, בדיקת סוכר כעבור שעתיים ובדיקה חוזרת כעבור 3 שעות. בהתאם מתקבלות 4 תשובות כאשר שתי תשובות שחורגות מהערכים התקינים לכל שעת בדיקה מאבחנות סוכרת הריונית. הערכים בצום צריכים להיות קטנים מ 95 mg/dl , לאחר שעה קטנים מ 180 mg/dl , לאחר שעתיים קטנים מ 155 mg/dl , ולאחר 3 שעות קטנים מ 140 mg/dl. יש מצבים בהם לפי שיקול רפואי גם תוצאה חריגה אחת תדרוש התייחסות, לפי שיקול דעתו המקצועי של הרופא.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא כ-800 גרם והאורך כ-34 ס”מ. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד. מראה העובר שלך כבר אנושי יותר – שכבת השומן שלו מתעבה ועצמותיו ממשיכות להתקשות. הוא כבר שומע טוב ויכול להגיב לקולות.

תזונה בהיריון

אוכלים: תזונה ל”מתוקות” – הנחיות כלליות במצב של סוכרת היריון

השבוע עשית בדיקת העמסת סוכר, התוצאה בוודאי תקינה, אך כדאי לדעת מה קורה במצבים שבהם ההעמסה אינה תקינה ומאובחנת סוכרת היריון. 5% מהנשים יאובחנו כסובלות מסוכרת היריון.

Diabetes Res Clin Pract. 2017 Jul;129:173-181.

סוכרת היריון מתרחשת כתוצאה מכך שהשליה מייצרת הורמונים המפריעים לפעילות האינסולין. הפרעה זו מביאה לעלייה ברמות הסוכר אצל האם לאחר ארוחה. מכיוון שרמת הסוכר בדם האם משפיעה באופן ישיר על הרמה אצל העובר, מתרחשת עלייה ברמות הסוכר גם אצלו. הדבר יכול לגרום להאצה בגדילה של העובר, שכן יש לו מקורות אנרגיה רבים יותר.

סוכרת היריון מעלה את הסיכון לסיבוכי לידה ולתמותה עוברית. טיפול תזונתי מתאים בסוכרת היריון הוא בדרך כלל טיפול יעיל. טיפול זה אינו כללי, אלא אישי, ומותאם לכל אישה ואישה בהתאם לסדר היום שלה, משקלה ורמות הסוכר שלה. הוא ניתן על ידי דיאטנית קלינית בייעוץ מקצועי פרטני.

יחד עם זאת, חשוב לומר מה לא לעשות?

  • לא להוריד אל כל הפחמימות מהתפריט. כלומר, אסור להימנע מאכילת לחם, אורז, דגני בוקר ופירות.
  • לא לוותר על ארוחות, בתקווה שאולי כך הסוכר לא יעלה.
  • לא להוריד באופן דרמטי את סך המזון שהיית רגילה לאכול, זו לא דיאטה להרזיה.
  • לא להמשיך בצריכת סוכר כי “ממתיקים מסוכנים להיריון”. צריכה של סוכר “מסוכנת” הרבה יותר.
  • לא לקחת תפריט מחברה או מהאינטרנט, כאן צריך תפריט בהתאמה אישית.

נוטלים: אומגה 3 וסוכרת היריון

אומגה 3 – מה זה: חומצות שומן חיוניות.

למה זה עוזר: נמצא קשר בין סוכרת היריון וחוסר יחסי ברמות אומגה 3 אצל העובר. חומצות השומן אומגה 3, ובמיוחד EPA ו- DHA חיוניות להתפתחות מערכת העצבים של העובר.

J Matern Fetal Neonatal Med. 2021 Jan;34(1):124-136.

איפה יש במזון: בעיקר בדגי ים צפוני שמנים כמו סלמון, מקרל, הליבוט, טונה, מעט בביצים ובעוף. וחומצת שומן ראשונית בלבד (ALA) בשמני פשתן וקנולה, זרעי צ’יה ואגוזי מלך.

ההמלצה בהיריון: ההמלצות הבינלאומיות והישראליות מטעם האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה בנייר עמדה בנושא: “על כל אישה הרה ומיניקה לצרוך לפחות 300-200 מ”ג DHA ביום”.

איך לקחת: כמוסת אומגה 3 ייעודית להיריון ולהנקה שבה יחס DHA וEPA תואם לחלב אם, יחד עם הארוחה.

ומה עם תוסף ברזל ומולטי ויטמין? אפשר לקחת יחד.

ומה אם בתוסף אומגה 3 וגם במולטי ויטמין שלי יש תוספת של 400 מק”ג חומצה פולית? במינונים אלו אין סכנה בנטילה של חומצה פולית.

ומה אם זה עושה לי בחילה או ריח של דג? לנסות לקחת בארוחה בנפרד מהתוספים האחרים, בעקר בשעות שבהן את חשה פחות בחילה. כדאי לנסות עם הארוחה בצהריים. מומלץ להחזיק בקירור להפחתת ריח.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.