גודל פונט
נשים

שבוע 24

אין כמו חברות להתייעץ איתן, כשאת רוצה המלצות, עליהן תוכלי לסמוך בכל הנוגע להריון. אבל הן עלולות להוות גם מטרד. אצל העובר שלך הריאות כבר מתפתחות משמעותית השבוע, וגם – בדיקת העמסת סוכר, כל מה שחשוב לדעת, ואיך להתמודד עם היפוגליקמיה

זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

את מוקפת בים של מידע לגבי ההיריון שלך: ספרים, עיתונים, מגזינים או אינטרנט. אבל אין כמו חברות להתייעץ איתן כשאת רוצה המלצות עליהן תוכלי לסמוך, ואוזן קשבת כשאת רוצה לקטר.
רופא הנשים הינה אופציה מצוינת לשאלות אבל הפגישות אינן תכופות מידי. בעת ההיריון יש נטייה טבעית לחפש אחר מידע. מקור תומך ונעים לצורך כך תהינה החברות. אישה שכבר עברה היריון היא מקור מצוין למידע. דרכה ניתן ללמוד על כל הבדיקות, על כל הרופאים ועל כל התהליך עצמו. בתור חברתך, סביר מאוד להניח שהיא תסייע לך מכל הלב בכל נושא עליו תבקשי לברר. בנוסף, היא תעניק לך תמיכה נפשית שרופא הנשים לעיתים לא יוכל לספק לך. עייפות? בחילות? טחורים? צרבות? גם היא הייתה לא מזמן במסע המפרך הזה, והיא תעניק לך כתף חמה להישען עליה.

אך לעיתים קורה שהקרבה עשויה להביא גם לקרבת יתר בלתי רצויה. מה שהתאים לחברתך בשעתה לא מתאים בהכרח גם לך. הצרבות מהן סבלה והצירים המוקדמים שהופיעו אצלה בשבוע 30 לא הופיעו אצלך, למזלך. מצד שני סבלת גם סבלת מעצירות, והיא לא הבינה על מה את מדברת. כך שכדאי לקחת את העצות בעירבון מוגבל, גם אם הן מגיעות ממקור קרוב ואמין. את עדיין “ילדה גדולה” ויכולה להחליט בעצמך אם תעשי את דיקור מי השפיר או לא. הפעלת לחץ או הבעת דעה היא כבר התערבות, ואת זאת לא ביקשת. מכאן, לעיתים עצות בין חברות עלולות לגרום למתח כלשהו. חברתך מבקשת את טובתך, אין ספק. חברתך בעלת ניסיון. אולם גם לך יש אינטואיציות, הרגשות והעדפות. למרות שזהו הריונך הראשון ודאי יש לך דעות מוצקות בנושאים מסוימים. ולכן, אל לך לנשוב לפי הרוח של חברה זו או אחרת. דבר אחד בטוח – חברותייך יוכלו וישמחו להעניק לך תמיכה נפשית ואוזן קשבת ל”קיטורייך” על ההיריון.

בין השבועות 28-24 מתבצעת בדיקת העמסת סוכר.

מהי בדיקת העמסת סוכר?

מטרת הבדיקה לבדוק התפתחות של סוכרת הריונית או אי-סבילות לסוכר. הבדיקה מתבצעת אצל כלל הנשים ההרות בישראל.

הבדיקה הראשונית, המשותפת לכלל אוכלוסיית הנשים ההרות, היא בדיקת העמסת סוכר של 50 גרם . אין צורך בצום. לפני הבדיקה תתבקשי לשתות 50 גרם גלוקוז במעט מים, ולהמתין כשעה. לאחר שעה תבדוק האחות את רמת הגלוקוז שלך, אם היא תעלה על 140 mg/dl , תתבקשי לבצע גם בדיקת העמסת 100 גרם סוכר.

בדיקת העמסת 100 גרם סוכר מתבצעת כאשר תוצאות בדיקת העמסת 50 גרם היו גבוהות מעל 140mg/dl וגם במצבים של גורמי סיכון דוגמת ריבוי מי שפיר, סוכרת במשפחה אצל קרוב מדרגה ראשונה, סוכרת היריון בהריונות קודמים. הבדיקה, שנעשית בצום של 8 שעות, מתבצעת בשלושה שלבים: בדיקת רמת הסוכר בצום, בדיקת רמת הסוכר לאחר שתיית הגלוקוז עם המים, ובדיקות סוכר לאחר שעה ולאחר שעתיים.

הבדיקה כלולה בסל הבריאות.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל הינה סביב 700 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברים ממין נקבה, וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד. אורך העובר כ-30 ס”מ. העובר הגיע בשלב זה לגבול החיות: התפתחות המשמעותית ביותר בשבוע זה היא של הריאות, ואכן במצבי קיצון שקיים סיכון ללידה מוקדמת ייתנו הרופאים קורס סטרואידים להמרצת הבשלת הריאות העובריות. העובר עדיין אינו נושם אלא מקבל חמצן דרך השליה, אך הריאות שלו מבשילות ונוצרות בהן הסתעפויות רבות, שיהפכו בסופו של דבר לבועות אוויר מסועפות ומורכבות, בעלות שטח פנים עצום, שירכיבו את רקמת הריאה.

תזונה בהיריון

אוכלים: מעט, אבל הרבה… פעמים

השבוע עברת בדיקת העמסת סוכר, אם בסופה חשת חולשה, סחרחורת ועילפון או רעב עם רעד חזק – ייתכן שאת סובלת מהיפוגליקמיה. אם תוצאת הבדיקה שלך נמוכה מ- 70 היא מאשרת זאת. את אולי גם נזכרת במצבים דומים אך חמורים פחות שקרו לך במהלך ההיריון, בעיקר כשפספסת ארוחה.

היפוגליקמיה הוא מצב שבו רמת הסוכר שלך יורדת מתחת לרמה שבה מוח האדם מתפקד באופן מיטבי.

במצב זה המוח שלך מנסה לתת לך התראה באמצעות התנהגות קיצונית כמו רעב מוגבר, בלבול, חרדה, סחרחורת ועוד.

היפוגליקמיה בהיריון מתרחשת גם ברמות הגבוהות יותר מאלו שבהם מתרחשת היפוגליקמיה במצב רגיל, כלומר גם מרמה הגבוהה מ- 60 מ”ג/דציליטר. זאת כדי להגן על העובר כבר בשלב מוקדם יותר, לפני שתרד רמת הסוכר ברחם לרמה קריטית.

מה עושים? האינסטינקט אומר לאכול סוכר והרבה, וכך גם אומר החשק, אולם ההמלצות הפוכות. צריכה מוגברת של סוכרים מעלה את הסוכר, אך גם מורידה אותו במהירות – זו היפוגליקמיה יחסית, הנובעת מהפער בין רמת הסוכר הגבוהה מיד לאחר הארוחה לרמת הסוכר הנמוכה המתפתחת במהירות לאחר מכן. בקיצור, אין תירוץ למתוק.

מה עושים?

  • אוכלים 5 עד 6 ארוחות קטנות במשך היום, כל 4-3 עד שעות. כלומר, לפני שהסוכר ייפול נותנים לו פוש.
  • משלבים בכל ארוחה פחמימה מורכבת, רצוי מלאה כמו לחם/קרקרים מלאים, דגני בוקר מלאים, דייסת שיבולת שועל, אורז/פסטה/קוסקוס יחד עם מרכיב שומני כמו טחינה, שמן אבוקדו או אגוזים. הפחמימות המלאות מעלות באופן איטי והדרגתי את רמת הסוכר שתישמר עד הארוחה הבאה.
  • מפחיתים בצריכת סוכרים משתייה מתוקה, ממתקים, חטיפים מתוקים. רמות הסוכר כאמור תעלנה, אך גם תרדנה מהר לאחר אכילה של סוכרים אלו.
  • מקפידים על תפריט מסודר ומאוזן, באופן כזה יש הרגשת ביטחון ושליטה באיזון הסוכר בגוף.